یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

سیدعلیرضا شفیعی مطهر: «حق دسترسی مردم به اطلاعات» برای نخستین بار در قرن 18 در اسکاندیناوی مورد استفاده قرار گرفت و امروز یکی از معیارهای اصلی سنجش آزادی، دموکراسی و توسعه انسانی در کشورهای جهان محسوب می‌شود.

 این حق در بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به صورت قانون به تصویب مراجع مربوطه رسیده و حکومت‌ها بر پایه آن قوانین، خود را مالک و صاحب اختیار اطلاعاتی که به دست می‌آورند، نمی‌دانند، بلکه در حقیقت حکومت‌ها امانتدار شهروندان هستند و موظف‌اند هر لحظه که مردم بخواهند، آن را در اختیار آنان قرار دهند.

محققان آمریکایی بر اساس یک مطالعه جدید تخمین می‌زنند که سالانه به‌طور میانگین به ازای هر انسان ساکن در کره زمین 800 مگابایت اطلاعات در جهان تولید می‌شود ( M.B800 معادل 25000 صفحه A4 است). اطلاعات ذخیره شده روی کاغذ، فیلم، دیسک‌های نوری و دیسک‌های مغناطیسی از سال 1999 تا 2004 دو برابر شده است. حجم اطلاعات تولیدی هر سال در مقایسه با سال پیش به میزان 30 درصد افزایش یافته است.

نوآوری چونان خونی تازه در رگ‌های روزگار جاری می‌شود و جوامع بشری را حیات می‌بخشد. اگر در جامعه‌ای، نوآوری با مقاومت روبه‌رو شود، آهنگ توسعه صفر می‌شود.  نوآوری از یک‌سو و مقوله «هنر» از سوی دیگر دو عامل شتاب‌دهنده و اثربخش در دنیای تبلیغات است. هنر شکوهمند‌ترین کلام برای بیان احساس بشری است.در جامعه ما این بخش متولی ندارد. عدم ارزش‌گذاری در عرصه تبلیغات، دغدغه اصلی هر ارزش‌مدار کمال‌گرا است.

 ارزش‌گذاری و جهت‌دهی محتوای پیام‌های بازرگانی در همه رسانه‌ها، از جمله بیلبوردها دغدغه مشترک همه ماست. همه رسانه‌های پرنفوذ از جمله رسانه ملی که با صرف هزینه‌های بسیار سنگین، صدها آیتم و هزاران ساعت برنامه ارشادی و اطلاع‌رسانی در باب تنویر افکار عمومی و افزایش آگاهی مخاطبان تهیه و پخش می‌کنند، اما در کنار آن و در لابه‌لای همین برنامه‌ها، صدها آگهی بازرگانی پخش می‌کنند که گاه نافی و خنثی کننده پیام‌های مفید بهداشتی خود آن‌هاست.

 متولی این بیلبوردهای تبلیغاتی کیست؟ و چه نهاد مسئول، نظارت بر این پیام‌ها را بر عهده دارد؟ و گزارش فعالیت‌های آنان کی و کجا به مردم عرضه می‌شود؟ به هر صورت مردم حق دارند بپرسند عوارض و مالیات‌هایی که می‌پردازند چگونه و در چه راه‌هایی هزینه می‌گردد. سازمان زیباسازی شهرداری تهران عهده‌‌دار این مسئولیت است.

شهروندان قدرشناس تهرانی انتظار دارند سازمان زیباسازی گزارشی مفصل از فعالیت‌های فرهنگی در حوزه مسئولیت خود را در مطبوعات کشور منتشر کند، تا شهروندان عزیز با رغبت بیشتری وظایف همکاری و مشارکت خود را با خدمتگزاران خود در شهرداری پذیرا گردند.

کد خبر 14429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز