ترجمه - مهرو الفت: بین کودکان و افراد بالغ و بزرگسال تفاوت‌های بسیاری وجود دارد و وقتی کاری را برای یک کودک انجام می‌دهیم، ممکن نیست که بتوانیم همان کار را برای بقیه افراد انجام دهیم زیرا مراقبت و نگهداری از کودکان حقیقتا کار دشوار و طاقت‌فرسایی است.

دست - کودک - پدر

 شاید بهترین روش تربیت کودک این باشد که کتابی را بیابید که چند پیشنهاد و راه‌حل‌های متفاوت برای یک مشکل بیان کند و شما بتوانید برای یک مشکل، چندین راه‌حل و راهکار در دسترس داشته باشید تا به راحتی مشکلات‌تان را حل کنید. مقاله زیر چند راهکار برای نگهداری فرزندان ارائه داده است.

یکی از مشکلات که بسیار هم حائز اهمیت است، مسئله خوابیدن فرزندان است. خانمی 35ساله که دارای 3فرزند است، اذعان می‌دارد که هر 3فرزندش با خصوصیات کاملا نرمال و طبیعی هستند اما هر کدام از آنها برای زندگی کردن به روش‌ها و شیوه‌های متفاوتی نیاز دارند تا از آنها نگهداری شود و این مادر باید برای هر کدام از این 3فرزندش، روش متفاوتی را برای نگهداری آنها برگزیند. این مادر 35ساله در ادامه می‌افزاید: نخستین فرزند من که دختر است و هم اکنون 11سال دارد، در دوران کودکی‌‌اش همیشه دوست داشت او را به صورت کاملا سفت و محکم قنداق کنم و فقط با انجام این کار بود که او احساس امنیت می‌کرد و با خوشحالی می‌خوابید.

دومین فرزندم که پسر است و در حال حاضر 7سال سن دارد، در دوران کودکی‌‌اش همیشه باید راحت و آزاد می‌بود و درست از لحظه‌ای که به دنیا آمد تا 3سالگی نمی‌توانست قنداق را تحمل کند و دست و پاهایش باید مدام در حرکت بودند تا خوابش می‌برد و فقط به همین طریق بود که می‌خوابید و هیچ‌گاه اجازه قنداق‌کردنش را نمی‌داد و من همیشه در طول شب باید نگران و دلواپس او بودم. سومین فرزندم که او نیز پسر است و یک‌سال سن دارد، به سادگی نمی‌خوابد و حتی ذره‌ای از نکات و توصیه‌های دکتر‌های متخصص کودکان، کارگر نبوده و خواباندن او کار واقعا طاقت‌فرسایی است. در حال حاضر فرزند اول و دومم بزرگ شده‌اند و دیگر نیازی به قنداق شدن ندارند اما فرزند آخرم هنوز هم نیاز به قنداق‌شدن دارد و من واقعا دیگر نمی‌دانم که باید چه کاری انجام بدهم و به چه دکتری مراجعه کنم.

در حال حاضر کتاب‌های بسیار زیاد و متنوعی در بازار وجود دارد که در رابطه با نحوه نگهداری کودکان، سلامتی آنها و همچنین توصیه‌های بسیار مفید و سودمندی برای پدر و مادرها، است. اغلب این کتاب‌ها همگی یک جریان و شیوه را دنبال می‌کنند و آن جریان یا روند نیز معمولا از جدیدترین و به روزترین شیوه‌ها است. مثلا ً اکنون ، پدر و مادرها فرزندان‌شان را آزاد می‌گذارند تا گریه کنند، هر 5دقیقه به کودک‌شان سر می‌زنند تا ببینند در چه وضعیتی به سر می‌برد اما او را در آغوش نمی‌گیرند و امروزه دیگر پدر و مادرها فقط و فقط هر چیزی را که دکتر کودک‌شان امر کند، انجام می‌دهند و فقط روش‌ها، شیوه‌ها و توصیه‌های دکتر را جامه عمل می‌پوشانند.

درصورتی که بسیاری از شیوه‌هایی که در قدیم برای نگهداری و پرورش کودکان استفاده می‌شد به مراتب بهتر از روش‌های امروزی است. البته نحوه تربیت کردن و پروراندن کودک به انتخاب‌ها و گزینش‌های پدر و مادرها بستگی دارد و پر واضح است که هر والدینی یک شیوه و روش منحصر به خودشان دارند و به همان روش فرزندشان را تربیت می‌کنند و مسلما روشی که هر پدر و مادری برای پروراندن فرزندش برمی‌گزینند، روشی است که هیچ‌گاه، هیچ‌گونه صدمه، آسیب یا اذیت و آزاری را برای فرزندشان به‌دنبال ندارد.

شما می‌توانید با روش‌های والدین‌تان موافق یا مخالف باشید اما در هر صورت باید بدانید که انتخاب والدین‌تان است و شما نیز موظفید که از گفته‌های آنها سرپیچی نکنید و به آنها احترام بگذارید. در ضمن، شایان ذکر است که همه والدین نیز رغبت و علاقه‌ای به گرفتن این قبیل تصمیمات و گزینش‌ها ندارند؛ بعضی از والدین فقط می‌دانند و تشخیص می‌دهند و درک می‌کنند که یک مسئولیت فوق‌ا‌لعاده بزرگ و سنگین برای آوردن یک انسان دیگر به این دنیا بر عهده دارند و همچنین مسئولیت دارند که این انسان را به بهترین شکل و گونه ممکن به انسان مسئولیت‌پذیر، بالغ و عاقلی مبدل کنند و او را به گونه‌ای بزرگ و تربیت کنند که در آینده انسان کامل، عاقل و مسئولیت‌پذیری شود. گرچه، چند ماه اول زندگی طفل هیچ گاه توسط خود طفل یادآوری نمی‌شود و هیچ‌گاه این دوران از زندگی‌اش در ذهنش نمی‌ماند و آن را به یاد نمی‌آورد اما مسلما این دوران یکی از لذت‌بخش‌ترین دوران زندگی برای والدین است. کودک در ماه‌های اول زندگی باید خیلی زیاد تحت مراقبت باشد و نگهداری از او واقعا دشوار، خسته‌کننده و طاقت‌فرساست اما باز هم این دوران برای پدر و مادرها بسیار باارزش، لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد بود. این دوران دقیقا زمانی است که شما والدین عزیز می‌توانید به باارزش‌ترین و فوق‌العاده‌ترین چهره خیره شوید و چشم بدوزید و برای نخستین بار در زندگی‌تان بدانید که چگونه احساس بی‌قید و شرط، بی‌حد و مرز و نامحدودی نسبت به فرزندتان دارید و چگونه به او عشق می‌ورزید و همان طور که به کودک‌تان عشق و محبت هدیه می‌کنید، او نیز عشق و علاقه‌‌اش را به شما ابراز می‌دارد.

والدینی که دارای فرزند هستند نیز می‌توانند تمام توصیه‌های لازم که هر پدر و مادری باید آنها را بداند و شما آرزوی دانستن آنها را دارید، به شما عرضه کرده و همه موارد مهم را به شما گوشزد کنند. بسیاری از این نکات و موارد که دیگران از روی تجربه خودشان به شما می‌آموزند، بسیار مؤثر و سازنده خواهد بود و شما تا ابد از آنها ممنون خواهید بود. بعضی از توصیه‌هایی که به شما می‌کنند، ممکن است صرفا باعث ناراحتی و دلخوری‌تان شود و اینجاست که تصمیم با خود شماست که آنچه به آن نیاز دارید، از صافی رد کنید و آن را نگه دارید و آنچه بیهوده است را حذف کرده و دور بریزید. فقط به یاد داشته باشید که دیگران همه این موارد را با خلوص نیت و حسن نیت در اختیار شما قرار می‌دهند؛ حتی اگر آن شخص مادرتان باشد که از لحاظ قانونی، شرعی و عرفی حق زیادی به گردن شما دارد و چه آن فرد پدرتان باشد که او هم از روی دلسوزی و تجربه پدرانه نکاتی را به شما گوشزد می‌کند. با تمام این وجود باید بپذیرید که راه درست یا اشتباهی برای نگهداری و تربیت کودک وجود ندارد. در واقع احساس محبتی که شما نسبت به کودک‌تان دارید، شما را وادار می‌کند و به شما امر می‌کند و دستور می‌دهد که به‌دنبال راه‌های بسیاری بگردید و بهترین را انتخاب کنید بدانید که این غریزه در این راه کمک بسیار بزرگی برای شما خواهد بود.

شما می‌توانید به توصیه‌ها و نکاتی که یک پدر و مادر باید بدانند، از طریق فیلم‌ها و کتاب‌های تخصصی گوش فرا داده و مطالعه کنید و حتی این نکات را از طریق اینترنت در دسترس بقیه مردم قرار دهید و به این ترتیب سهم کوچکی از تجربیات‌تان را در اختیار دیگران بگذارید و شما نیز از تجربیات دیگران استفاده کنید.

همیشه یک راه خوب و درست برای پیشرفت کردن و رونق بخشیدن به نکات وجود دارد که ممکن است شما آنها را در هیچ کتاب تخصصی یا معمولی نیز پیدا نکنید . هیچ‌گاه به مهارت‌های شخصی‌تان در مقام پدر و مادر برای نگهداری از کودک‌تان شک و تردید به خودتان راه ندهید و به توانایی‌های‌تان اطمینان و ایمان داشته باشید و در این رابطه به هیچ وجه نگران و دلواپس نباشید زیرا والدین مضطرب و نگران باعث می‌شوند که فرزندشان به یک کودک عصبی تبدیل شده و در آینده نیز به انسان خشن و بد‌اخلاقی مبدل شود.

Articlenext.com

کد خبر 144247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز