رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر لزوم کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت گفت: اکنون بیش از 60 درصد هزینه‌های سلامت را مردم می‌پردازند که این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به زیر 30 درصد کاهش یابد.

درمان

 این موضوع قطعا نیازمند آن است که اعتبارات سلامت به‌صورت جدی افزایش یابد و بیمه‌ها تقویت شوند تا بار هزینه‌های سلامت از دوش مردم برداشته شود، از طرف دیگر این هزینه‌ها را نباید ارائه‌دهندگان خدمات بپردازند. در هیچ جای دنیا هزینه‌های سلامت را ارائه‌دهندگان آن پرداخت نمی‌کنند.سیدشهاب‌الدین صدر با اشاره به ناتوانی بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز درمانی گفت:

بیمه‌های درمانی هنوز مطالبات بیمارستا‌ن‌ها، مطب‌ها و دیگر مراکز درمانی را تا پایان سال 89 تسویه نکرده‌اند. این در حالی است که 6 ماه از سال 90 می‌گذرد. ناتوانی بیمه‌ها، مشکل اساسی نظام سلامت کشور است. بیمه‌های ما در حالی در پرداخت مطالبات مراکز درمانی تاخیر دارند که باید مانند دیگر نقاط دنیا پیش پرداخت نیز به مراکز درمانی بدهند. مشکل بیمه‌های درمانی، جدی است.وی افزود: پرداخت نشدن مطالبات سال 89 مراکز درمانی، غیرقابل‌قبول است. این موضوع در مقوله خدمت‌رسانی اختلال ایجاد می‌کند.

بیشتر این فشارها به پزشکان عمومی وارد می‌شود؛ چرا که بیشترین تعداد جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند و از طرف دیگر بنیه مالی آنها ضعیف‌تر است. اما متأسفانه مشاهده می‌شود که ارزشیابی‌ها در جامعه پزشکی براساس آن دو سه درصدی از گروه‌های پزشکی صورت می‌گیرد که معمولا به اقدامات دیگر نیز می‌پردازند و فعالیت‌های متفاوتی دارند. در مجموع درآمد 50 درصد آحاد جامعه پزشکی کمتر از آحاد جامعه است.

کد خبر 144064
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز