گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: هزینه‌های سنگین درمان و ناکارآمدی بیمه‌های پایه موجب نارضایتی مردم از بخش درمان شده‌است.

سالمندان

مراجعه به مراکز درمانی سال‌هاست که برای مردم به کابوس تبدیل شده‌است. دفترچه‌های درمانی صندوق‌های تامین اجتماعی‌ و خدمات درمانی در مراجعه به مراکز درمانی غیردولتی عملا به کاغذهایی برای نوشتن نسخه تبدیل شده‌اند؛ چرا که بیشتر پزشکان متخصص با بیمه‌های پایه قرارداد ندارند.خرید دارو هم یکی از بخش‌هایی است که معمولا بر ناکارآمدی دفترچه‌های بیمه درمان مهر تایید می‌زند. غرولند بیمه‌شدگان در داروخانه‌ها معمولا به گوش می‌رسد، ‌آنها بر خلاف انتظارشان با صورتحساب‌هایی روبه‌رو می‌شوند که باعث تعجبشان خواهد شد و ارزش دفترچه‌هایشان را کاهش خواهد داد.
رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی خبر داده که درصورت اجرای طرح ساماندهی درمان این صندوق، برخی مشکلات بیمه‌شدگان در بخش هزینه درمان برطرف خواهد شد. او گفته است: با اجرای این طرح فرانشیز دارو به‌صورت پلکانی معکوس محاسبه شده و با افزایش هزینه‌ها، سهم بیمار کاهش می‌یابد، ضمن اینکه جایگاه پزشکان عمومی نیز احیا می‌شود.

حافظی معتقد است: بسیاری از مراجعات مردم به مراکز درمانی و پزشکان متخصص غیرضروری است و این وضعیت علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین و ازدحام در مراکز درمانی، موجب نارضایتی بیمه‌شدگان و عدم‌دسترسی عادلانه آنان به امکانات و تجهیزات بخش سلامت می‌شود.او درباره مزایای دیگر اجرای طرح ساماندهی درمان تامین اجتماعی گفت:رایگان بودن ویزیت در مراجعه به پزشک و کلیه خدمات بستری برای بیماران در مراکز ملکی این سازمان و کاهش سهم پرداخت از جیب بیمه‌شدگان در مراجعه به مراکز پاراکلینیک خصوصی طرف قرارداد از جمله مزایای اجرای طرح نوین ارتقای سلامت بیمه‌شدگان است.صندوق تامین اجتماعی پیش از این نیز اعلام کرده‌بود که از اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع حمایت خواهد کرد و هنگامی که از سوی برخی مسئولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به کم‌کاری در این زمینه متهم شد با دفاع از اقدامات انجام شده خواستار سرعت بخشیدن به اجرای صحیح این طرح شد.

بیمه‌ تکمیلی بازنشستگان

با این همه هنوز درمان بیمه شدگان و بازنشستگان با نقطه مطلوب فاصله دارد و بیمه‌ تکمیلی یکی از راهکارهای حل این مشکل است، در این بین بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان که به گفته‌ مدیران کانون‌های بازنشستگی کشور از ابتدای مهرماه اجرا شده ‌‌است مسئولیت ارائه خدمات تکمیلی درمان به این گروه را برعهده دارد.بیمه‌شدگان تهرانی می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتردرمورد چگونگی دریافت این خدمات با شماره تلفن 10- 88648601 تماس گرفته و اطلاعات دقیق‌تر اجرایی را دریافت کنند.

سید عبدالرضا طباطبایی، مسئول عملیات بیمه دی، در توضیح شرایط استان‌های دیگر گفت: هنوز کانون‌های بازنشستگی تمام استان‌ها با بیمه تکمیلی درمان قرارداد نبسته‌اند. او با اشاره به مشکلاتی که برخی استان‌ها برای بستن قرارداد با آن روبه‌رو هستند توضیح داد:کانون‌های بازنشستگی در برخی استان‌ها به‌صورت مستقل با شرکت‌های بیمه قرارداد بسته‌اند که می‌بایست پس از اتمام تاریخ قرارداد قبلی برای بستن قرارداد جدید اقدام کنند، بنابراین تا هنگام بستن قرارداد جدید بازنشستگان و مستمری‌بگیران این استان‌ها همچنان از پوشش بیمه‌ای قبلی خود استفاده می‌کنند.

تا‌کنون استان‌های فارس، ‌آذربایجان شرقی، تهران، لرستان و آذربایجان غربی برای استفاده از بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان‌ و مستمری‌بگیران صندوق تامین اجتماعی قرار داد بسته‌اند.برخی از خدمات ارائه‌شده در بسته حمایتی بیمه درمانی برای بازنشستگان تامین اجتماعی عبارتند از: خدمات پاراکلینیکی، سونوگرافی، ماموگرافی، اکو، رادیوتراپی، اندوسکوپی، سی‌تی‌اسکن و ‌ام‌آرآی، سالانه 400هزار تومان برای هر بیمه‌شده و برای تعهدات اصلی سالانه 3میلیون تومان و همچنین برای جراحی تخصصی هر سال 3میلیون تومان.

کد خبر 148310
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز