سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جنگ در طرابلس میان نیروهای مخالف و طرفداران معمرقذافی به‌شدت ادامه دارد و هر ساعت با ورود گروهی تازه از نظامیان دو طرف از دیگر شهرها به پایتخت، درگیری‌ها شدت بیشتری می‌گیرد.

پسر قذافی  دستگیریش را تکذیب کرد

درحالی‌که روز دوشنبه مخالفان از کنترل خود بر بیش از 90 درصد از طرابلس و دستگیری 3پسر قذافی خبر داده بودند، نیمه‌شب سیف‌الاسلام پسر دوم و جانشین قذافی به هتل محل اقامت خبرنگاران رفت و گفت که آزاد است و به‌زودی مخالفان از پایتخت بیرون رانده‌خواهند شد.

او به خبرنگاران گفت که ورود آسان مخالفان به پایتخت برنامه‌ریزی برای به تله انداختن آنها بوده و تا ساعات آینده همه چیز عوض خواهد شد. ساعتی بعد از انتشار تصاویر سیف‌الاسلام در میان طرفدارانش، شبکه خبری الجزیره از فرار محمد پسر دیگر قذافی از زندان مخالفان خبر داد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای طرفدار قذافی به فرماندهی پسر کوچک او خمیس از سرت وارد طرابلس شده‌اند و در نبرد سنگین با مخالفان بخش‌هایی از شهر را از آنها پس گرفته‌اند.

هیچ منبع خبری وجود ندارد که گزارش‌های ضد‌و نقیض درباره وضعیت طرابلس و اینکه چه کسی اکنون در این شهر دست بالا را دارد، تایید کند. تلویزیون مخالفان سخنان سیف‌الاسلام درباره در تله افتادن مخالفان را به‌شدت رد کرد و گفت در ساعات آینده تکلیف طرابلس و خاندان قذافی یکسره خواهد شد.

بلاتکلیفی و نامشخص‌بودن اوضاع در طرابلس در سخنان دیروز مقامات غربی هم مشهود بود. باراک اوباما در پیام خود اعلام کرد: پیروزی مخالفان کامل نشده است. وزیرخارجه فرانسه هم گفت: تا پیروزی کامل فاصله داریم.در همین حال حملات هوایی ناتو به پایتخت و مناطق اطراف به‌شدت ادامه دارد. بیشترین حملات ناتو به منطقه باب‌العزیزیه و مجموعه‌ای صورت گرفته که محل اقامت قذافی است. شبکه خبری الجزیره عصر دیروز گزارش داد، مخالفان در 500 متری باب‌العزیزیه هستند و به‌زودی این منطقه را تصرف می‌کنند. اگر قذافی در طرابلس باشد حتما در این منطقه پناه گرفته‌است. پنتاگون اعلام کرده که قذافی در لیبی است و از این کشور خارج نشده‌است.

وزیر خارجه ترکیه در بنغازی

درحالی‌که میان مخالفان قذافی در 24 ساعت گذشته نوعی سردرگمی درباره روند تحولات در پایتخت به‌وجود آمده، رئیس شورای انتقالی لیبی عصر دیروز در بنغازی از مردم خواست خونسرد باشند و سعی نکنند قانون را خودشان اجرا کنند. او در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه که به بنغازی سفر کرده‌است، بر اجرای عدالت درباره قذافی و پسرانش در یک دادگاه صالح تاکید کرد و گفت: حتی خود من به خاطر سال‌هایی که وزیر دادگستری دولت قذافی بوده‌ام باید محاکمه شوم اما این مستلزم حفظ آرامش در کشور است. در این کنفرانس مطبوعاتی وزیر خارجه ترکیه ضمن اعلام حمایت کامل از دولت مخالفان قذافی وعده کمک 300 میلیون دلاری از سوی کشورش به مخالفان را داد و گفت، 100 میلیون دلار از این رقم کمک بلاعوض خواهد بود.

حزب‌الله نگران امام موسی صدر

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای پیروزی مردم لیبی در غلبه بر رژیم دیکتاتوری قذافی را تبریک گفت و بر پیگیری سرنوشت امام موسی صدر و یارانش تاکید کرد. به گزارش المنار، حزب‌الله تاکید کرد: ما در لبنان به‌ویژه در ارگان‌های مقاومت در انتظار تلاش‌های کریمانه شما (انقلابیون) در جهت یافتن مکان بازداشت امام موسی صدر و یارانش (عباس بدرالدین و شیخ محمد یعقوب) هستیم، کسانی که توسط رژیم قذافی در راستای طرح رژیم صهیونیستی در خاورمیانه ربوده شدند.

امیدواریم که خدا با دستان شما آزادی ایشان را رقم بزند تا آنان نزد خانواده هایشان و میادین جهادی بازگردند. رئیس پارلمان لبنان و جنبش امل هم طی پیامی مکتوب به رئیس شورای انتقالی لیبی ضمن تبریک پیروزی انقلاب این کشور خواستار مشخص شدن سرنوشت رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان شد.

کد خبر 143891
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز