گروه اقتصادی: پاسخ گفتن دوپهلوی مسئولان درباره درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و کم‌توجهی مجلس به نظارت قانونی بر دخل و خرج سازمان هدفمندی یارانه‌ها تنها باعث تشدید ابهام‌ها شده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر، محمد رضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت اظهار کرد:‌ تمامی درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها به اضافه تنخواه قانونی ابتدای اجرای قانون در قالب بازپرداخت نقدی و تسهیلات به بخش صنعت هزینه شده است.
او در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه درآمد هدفمند کردن در این مدت 60 میلیارد دلار نبوده است، بازهم از اعلام میزان دقیق درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سایر اقلام و خدمات یارانه‌ای خودداری کرده است.

دبیر ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها تاکید کرد: تمامی درآمد حاصل از هدفمندی تاکنون به‌صورت بازپرداخت نقدی و تسهیلات به بخش صنعت پرداخت شده است؛ علاوه بر این ابتدای واریز یارانه نقدی، طبق قانون دولت رقمی را به‌صورت تنخواه برداشت کرده است. فرزین به جای ارائه آماری از آخرین وضعیت حساب و کتاب هدفمندی یارانه‌ها گفته است، با محاسبه هزینه‌هایی که تاکنون از محل درآمد یارانه‌های نقدی پرداخت شده می‌توان به رقم دقیق درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها دست یافت.

او در عین حال افزود: هرآنچه تاکنون از محل هدفمندکردن یارانه‌ها درآمد داشته‌ایم به اضافه تنخواه ابتدایی هزینه شده است و حساب و کتاب در این باره شفاف است. ابهام‌های یارانه‌ای و تخلفات احتمالی دولت خردادماه گذشته با اظهارنظر رئیس دیوان محاسبات کشور فاش شد. عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به ارسال گزارش تخلفات دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد:

متأسفانه منابع لازم برای پرداخت یارانه‌ها از محل لحاظ شده در قانون، پرداخت نشده بلکه بخشی از آن از منابع بانک‌ها و برخی از بودجه دستگاه‌ها بوده و این تخلف است.این اظهارنظر صریح رئیس دیوان محاسبات با واکنش وزیر اقتصاد مواجه شد که برداشت از تنخواه را تایید اما حق قانونی دولت دانست، اما نگفت که چه زمانی مبلغ برداشت شده به میزان 5هزار میلیارد تومان از خزانه کشور تسویه خواهد شد.

افزون بر اینکه تاکنون گزارش دیوان محاسبات در نوبت بررسی مجلس قرار دارد، ابهام‌های دیگری مبنی بر تخلف دولت و شفاف نبودن حساب و کتاب یارانه‌ها مطرح است تا آنجا که مجلس، پرونده اختصاص پول فروش طرح فولاد هرمزگان به یارانه‌های نقدی به جای سرمایه‌گذاری در طرح‌های فولادی را به‌عنوان تخلف آشکار دولت از قانون به قوه قضاییه ارجاع داده است. آیا دخل و خرج یارانه‌ها بدون ارائه گزارش از سوی دولت در آخرین ماه تابستان 90 پایان می‌یابد؟

شفاف برای دولت؛ مبهم برای مجلس

هر چند مسئولان دولتی بر شفاف بودن حساب و کتاب دفتر یارانه‌ها تاکید دارند اما نمایندگان مجلس دست‌کم در 3ماه گذشته به صراحت بر تخلف دولت در اجرای نادرست قانون به‌ویژه منابع و مصارف آن صحه گذاشته‌اند. براساس برآوردهای تایید نشده اما نزدیک به واقعیت، دولت در 8ماه گذشته دست‌کم 26هزار و 200 میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کرده درحالی‌که تنها 2850میلیارد تومان به‌عنوان سهم 30درصدی تولید و سایر فعالیت‌های اقتصادی آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است.

کد خبر 143691
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز