شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

گروه بورس: نزول شاخص بورس‌های جهانی باعث هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید طلا شد.

 این موضوع زمینه افزایش قیمت طلا در سطح جهانی را به‌وجود آورد. با رسیدن قیمت جهانی طلا به 1182 دلار در هر اونس، قیمت سکه داخلی نیز از مرز 510هزار تومان عبور کرد. با توجه به آنکه بورس و بازار طلا رقیب یکدیگر محسوب می‌شوندوسرمایه‌گذاران عموماً در زمان رونق بازار از حجم سرمایه‌گذاری‌های خود در بورس کم می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی باعث کاهش معاملات بورس تهران شود بر همین اساس گفت‌وگویی با فریبرز پرنا مدیرعامل شرکت کارگزاری امید سهم انجام داده‌ایم.

  • به‌نظر شما آیا افزایش قیمت طلا درسطح داخلی و خارجی می‌تواند منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شود؟

بله، طبیعتا وقتی جریان سرمایه‌ها در ابعاد جهانی به سمت طلا پیش می‌رود رویه داخلی نیز از این روند پیروی می‌کند و بیشتر سرمایه‌ها به سمت خرید طلا سوق پیدا می‌کند ضمن اینکه بازار طلا و سرمایه رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند.

به‌نظر شما آیا در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بازار طلا امن‌تر از سرمایه‌گذاری در بورس است؟

خیر، اتفاقا در شرایط کنونی افزایش قیمت طلا در ابعاد جهانی و داخلی به سمت خطرناکی پیش می‌رود و در حال حاضر یک حباب در قیمت جهانی طلا شکل گرفته است، و به اعتقاد من همان اتفاقی که در سال 2008 در بازار مسکن آمریکا افتاد این بار در حوزه طلا در این کشور رخ‌می‌دهد؛ چرا که سرمایه‌گذاران عموما به سمت معاملات کاغذی طلا روی آورده‌اند و در این معاملات طلا بسیار بیش از ارزش واقعی آن به فروش می‌رسد.

  • یعنی حباب قیمت طلا شکسته خواهد شد؟

بله، در حال حاضر سرمایه‌گذاران به‌دلیل ناامنی شرایط اقتصادی جهان به سمت خرید طلا روی آورده‌اند اما در هر صورت اقتصاد اروپا و آمریکا باید فکری به حال بورس و بازار‌های مالی خود بکند و به‌نظر می‌رسد که این کار دیریا زود با بسته محرک‌های اقتصادی رخ بدهد که پس از آن قیمت طلا با افت مواجه خواهد شد. بنابراین اگر شرایط اقتصادی دنیا مسیر مطمئن‌تری پیدا کندو ترس سهامداران کمتر شود، قیمت طلا و تقاضا برای خرید آن کاهش می‌یابد و به‌نظر من اقتصاد آمریکا به‌زودی در مسیر رشد قرار خواهد گرفت؛ چرا که بحران اخیر قابل مقایسه با بحران عمیق سال 2008 نیست و این کشور به‌راحتی از آن عبور خواهد کرد.

آیا افزایش قیمت طلا منجر به کاهش معاملات بورس تهران نیز می‌شود؟

تجربه نشان داده؛ معمولا تا سرمایه‌گذاران بورس تهران تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی پیدا می‌کنند به سمت این بازار‌ها حرکت می‌کنند بنابراین می‌توان انتظار داشت که افزایش قیمت طلا باعث کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بورس تهران شود.

کد خبر 143679
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز