همشهری آنلاین: گرچه نرخ دلار آزاد در بازار روز به کاهش است اما هنوز صرافی‌ها اطلاعیه‌های خود مبنی بر اینکه ارز مسافرتی نداریم را بر روی سردربهای صرافی خود نصب کرده‌اند.

به گزارش مهر از میدان فردوسی که مرکز ارز و سکه فروشان تهران است، بازار سکه و طلا حاکی از شرایط غیر معمول در این بازار است، به طوری که هم اکنون همه در این بازار فروشنده اند و خریدار سکه بسیار کم است.

 سکه فروشان در حالی قیمت سکه‌ها را بر روی سردرب‌های خود درج کرده‌اند که در مراجعه برای خرید نرخ بالاتری را به مشتری اعلام می‌کنند، در عین حال همین فعالان بازار سکه از خرید سکه‌ها امتناع می‌کنند، به طوریکه تنها تعداد معدودی از فعالان این بازار نسبت به خرید سکه اقدام می‌کنند.

 اختلاف قیمت بالای بین خرید و فروش سکه‌ها نیز بسیار چشمگیر است، به طوریکه گرچه در شرایط معمول بازار اختلاف قیمت خرید و فروش سکه‌ها تنها هزار یا در نهایت دو هزار تومان است، اما در شرایط فعلی این اختلاف به 6 هزار تومان هم رسیده است.

 اختلاف قیمت بین خرید و فروش در سکه‌های گرمی نسبت به سایر سکه‌ها بیشتر نمایان است، به عبارت دیگر شرایط غیر عادی بازار سکه باعث شده که فعالان این بازار سکه را بفروشند اما با قیمتی بسیار پائین‌تر آن را خریداری نمایند.

 در این اوضاع تنها کسانی که متضرر می‌شوند، مشتریان واقعی بازار هستند، نه دلالان و نه صرافی‌ها و نه حتی سکه فروشان و فعلان بازار سکه و طلا.

 این شرایط در حالی در بازار سکه و طلا حاکم است که قیمت برخی از سکه‌ها با کاهش جزئی در بازار همراه شده به طوری که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز در بازار غیر رسمی 460 هزار تومان، طرح جدید 445 هزار تومان، نیم سکه 225 هزار تومان، ربع سکه 130 هزار تومان و سکه گرمی 68 هزار تومان است.

 قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی دیروز در بازار 460 هزار تومان، طرح جدید 448 هزار تومان، نیم سکه 226 هزار تومان، ربع سکه 131 هزار تومان و سکه گرمی 68 هزار تومان بود.

 بانک مرکزی نیز قیمت سکه‌ها را مانند روز گذشته اعلام کرد و در قیمت‌ها تغییری را نداد که بر این اساس قیمت هر قطعه سکه طرح جدید برای عرضه در شعب بانکی 451 هزار و 360 تومان، نیم سکه 225 هزار و 680 تومان و ربع سکه را 128 هزار و 440 تومان اعلام شد.

 نرخ هر اونس طلا امروز در بازارهای جهانی مانند روز گذشته 1536 دلار و هر گرم طلای زرد 18 عیار 44 هزار و 320  تومان اعلام شد.

 ارز مسافرتی نداریم!

 گشت و گذاری در بازار ارز تهران در میدان فردوسی حاکی از این موضوع است که گرچه نرخ دلار آزاد در این بازار روز به کاهش است، اما هنوز صرافی‌ها اطلاعیه‌های خود مبنی بر اینکه ارز نداریم را بر روی سردرب‌های خود نصب کرده‌اند.

 برخی از صرافی‌ها نیز هیچ قیمتی برای دلار در تابلوهای خود درج نکرده‌اند، برخی نیز دلار را با قیمتی متفاوت از آنچه بر روی تابلوهای خود درج کرده اند، می‌فروشند، برخی از آنها هم عنوان می‌کنند که ارز مسافرتی نداریم، برخی دیگر هم با نصب اطلاعیه اعلام کرده‌اند که ارز مسافرتی نداریم، مراجعه نکنید!.

 این شرایط در حالی در صرافی‌ها موج می‌زند که بازار کار دلالان و سفته بازان بازار ارز داغ است، آنها در گوشه و کنار  بازار ارز به دنبال مشتری هستند و عنوان می‌کنند که به هر میزان که ارز آزاد بخواهید داریم.

 براین اساس صرافان قیمت هر دلار به نرخ آزاد را امروز 1170 تومان و هر یورو را 1680 تومان اعلام کردند.

کد خبر 136373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز