گروه اقتصادی - محمد رضایی: طرح اخذ مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش سکه هنوز اجرا نشده و خبرها حاکی از ابهام در اجراشدن آن است.

سکه

 

رئیس بانک کارگشایی می‌گوید تا‌کنون چنین بخشنامه‌ای به این بانک ارسال نشده و درصورت ارسال نیز مالیات مذکور باید توسط بانک مرکزی پرداخت شود.از طرفی رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز معتقد است که اخذ این مالیات از سکه در قانون دیده نشده بود اما درصورت تصمیم دولت به اجرا شدن آن در بازار سکه، ضمن ایجاد افزایشی جزئی در قیمت سکه، امکان ردیابی سفته بازان و دلالان فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفته است که مالیات بر ارزش افزوده سکه از 20 روز پیش اخذ می‌شود. وزیر اقتصاد هم با بیان اینکه اخذ مالیات بر ارزش افزوده یک قانون است و باید اجرایی شود، گفته بانک ملی و بانک کارگشایی مسئول وصول این مالیات هستند و باید 4درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند.این در حالی است که تا‌کنون به‌خاطر اعمال نشدن چنین بندی در فاکتورهای فروش، مشخص نشده است که مالیات بر ارزش افزوده سکه را فروشندگان می‌پردازند یا خریداران.

بانک کارگشایی: خبر نداریم

علی عادلی هم در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه این بانک به‌عنوان یکی از بانک‌های کارگزار از سوی بانک مرکزی اقدام به فروش سکه‌های بهار‌آزادی می‌کند، گفت: بانک کارگشایی سکه را خرید و فروش نمی‌کند و بنابراین از فروش سکه سودی عایدش نمی‌شود؛ بنابراین مالیاتی هم بر درآمدهای حاصل از فروش سکه از این بانک اخذ نخواهد شد. وی از تأثیر صدور بخشنامه اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت سکه در بازار ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: بانک مرکزی این فرایند را تعیین خواهد کرد و درصورتی که این مالیات به مصرف‌کننده منتقل نشود، مرجع پرداخت مالیات بر ارزش افزوده سکه خود بانک مرکزی خواهد بود.

هدف ردیابی دلالان است

محمد کشتی آرای در ارتباط با مکانیسم احتمالی اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سکه به خبرنگار ما گفت: طبق قانون این مالیات، باید توسط مصرف‌کننده پرداخت شود و درصورت اجرایی شدن آن قیمت سکه تمام بهار آزادی در حدود 17 هزار تومان افزایش خواهد یافت.رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر خاطرنشان کرد: زمانی که در جلسات توجیهی با حضور صنف طلا و جواهر‌فروشان شرکت می‌کردیم، عنوان شد که فعلا سکه از این قانون مستثنی است و به‌نظر می‌رسد برای اجرا شدن آن باید شاهد مصوبه یا اصلاحیه جدیدی باشیم.

وی با اشاره به افزایش شدید قیمت سکه در ماه‌های گذشته، تصریح کرد: اگر همزمان با این افزایش، اخذ مالیات بر ارزش افزوده در بازار سکه و بانک‌های ملی و کارگشایی به اجرا درمی‌آمد، به‌دلیل مکانیسم اجرای این قانون و به واسطه فاکتورهایی که براساس آن مبادله می‌شود، به راحتی امکان ردیابی افرادی که به کرات اقدام به خرید و فروش سکه و دلالی در این بازار می‌کردند، فراهم می‌شد.
به گفته وی احتمالا دولت از اجرای این قانون درصدد پیگیری همین موضوع است ولی تا‌کنون هیچ راهکار و مکانیسمی از فرایند مدنظر دولت اعلام نشده و این قانون فعلا در بازار سکه اجرا نمی‌شود.

کد خبر 135399

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز