گروه حوادث: زبانه‌های آتش در سحرگاه روز پنجشنبه 27مردادماه پاساژ «درفشان» در خیابان منوچهری تهران را در برگرفت و بیش از 50 کارگر که در شیفت شب مشغول به کار در تولیدی‌های پوشاک مستقر در این پاساژ بودند را غافلگیر کرد.

آتش سوزی

هنوز 15 دقیقه به اذان صبح مانده بود که ناگهان طبقات سوم و چهارم پاساژ پنج طبقه درفشان آتش گرفت و به سرعت همه واحدهای تولیدی مستقر در این دو طبقه را شعله‌ور کرد. کارگرانی که توانستند خودشان را از طریق پلکان به طبقات پایین و ورودی پاساژ برسانند از مهلکه فرار کردند اما کسانی که در طبقه بالاتر گرفتار شده بودند، تنها راه فرار را به سمت پشت بام می‌دیدند.

ساعت 4و 41 دقیقه بامداد روز پنجشنبه ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران از وقوع یک حریق بزرگ در خیابان منوچهری مطلع شد و بلافاصله آتش‌نشانان 9 ایستگاه مأمور اطفای حریق شدند. اولین چیزی که در بدو ورود به خیابان منوچهری، نگاه مأموران را به‌خود جلب کرد، شعله‌های سوزان آتش بود که از پنجره‌های طبقات دوم و سوم این پاساژ زبانه می‌کشید. آنان بلافاصله عملیات اطفای حریق را آغاز کردند و در نخستین فرصت از طریق نردبان‌های بلندمرتبه‌خود 30نفر از کارگرانی که به پشت‌بام پناه برده بودند را به پایین منتقل کرده و جانشان را نجات دادند.

گروهی دیگر از آتش‌نشانان شروع به محدود کردن آتش و جلوگیری از سرایت آن به طبقات دیگر و ساختمان‌های همجوار کردند. در این بین 2 تن از مأموران آتش‌نشانی به‌علت استنشاق دود، دچار مصدومیت شده و به امدادگران اورژانش که خود را به محل رسانده بودند، سپرده شدند.

مرگ 3 کارگر

عملیات اطفای حریق و لکه‌گیری تا ساعت 9‌صبح ادامه داشت. مأموران در این هنگام که در بین بقایای ناشی از آتش سوزی در 74 واحد تولیدی که دچار حریق شده بود، در حال گشتزنی بودند با اجساد دو مرد و یک زن روبه‌رو شدند. ظاهرا این سه نفر بر اثر استنشاق دود غلیظ دچار خفگی شده و سپس اجسادشان سوخته بود. در این بین جسد زن جوان بیشتر از بقیه سوخته بود که پیکر وی و دو نفر دیگر تحویل پزشکی قانونی شد.

باز هم رعایت نکردن موارد ایمنی

به گفته تیموری، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران، اصول ایمنی در این پاساژ رعایت نشده بود و پارچه و کالاهای اشتعال‌زا در راهروها و معابر پاساژ به‌صورت غیراستاندارد قرار داشته است. این درحالی است که این پاساژ طی10 سال اخیر بارها دچار آتش‌سوزی شده چرا‌که این ساختمان یک ساختمان فرسوده است.سرهنگ احمدعلی رئیس‌کلانتری 109 بهارستان نیز در این خصوص اعلام کرد: تحقیقات پلیس درخصوص عمدی بودن یا نبودن این آتش‌سوزی آغاز شده است.

کد خبر 143556
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز