چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: نمایشگاه نهج‌البلاغه و شروح آن در گذر تاریخ صبح دیروز در محل کتابخانه ملی گشایش یافت.

نهج البلاغه

در این نمایشگاه نسخه‌های چاپ سنگی و چاپ جدید نهج البلاغه و شرح‌های آن به نمایش عمومی درآمد تا بازدید‌کنندگان با چاپ‌های نهج‌البلاغه از گذشته تا به امروز آشنا شوند. اسحاق صلاحی - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی - در سخنانی در مراسم گشایش این نمایشگاه، گفت:

افتخاری است که در روز اول ماه مبارک رمضان، نمایشگاهی از نسخ خطی قرآن داشتیم و امروز در نخستین روز نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاهی از نهج‌البلاغه در گذر زمان برپا می‌شود. وی درباره کتاب‌های موجود نیز گفت:‌ مجموعه این نمایشگاه، نهج‌البلاغه به زبان‌های فارسی‌، عربی‌، انگلیسی، فرانسوی و روسی به انضمام شروح نهج‌البلاغه است که بارزترین آنها، شرح نهج‌البلاغه ابن‌حدید است، که قدیمی‌ترین نسخه نهج‌البلاغه مربوط به سال 499 هجری قمری است که در کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی وجود دارد و دومین آن مربوط به سال 521 هجری قمری می‌شود که در حال حاضر در کتابخانه ملی ایران به نمایش در می‌آید.

وی اضافه کرد: نهج‌البلاغه‌ای که در کتابخانه ملی ایران وجود دارد و در نمایشگاه نسخ خطی «نهج‌البلاغه در گذر تاریخ» به نمایش گذاشته شده، از جمله نهج‌البلاغه‌های خطی است که قبل از انقلاب اسلامی و تاکنون در این سازمان موجود است.

اسحاق صلاحی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با همشهری درخصوص اهداف این نمایشگاه گفت: ما در این نمایشگاه به‌دنبال این هستیم تا این پیام را در جامعه القا کنیم که نمی‌توانیم به طائره وجود خودمان و آنچه در آسمان و ملکوت اعلا و مباحث عرفانی است دسترسی پیدا کنیم، مگر آنکه به منبع اصلی اینها که همان قرآن و نهج البلاغه است دسترسی داشته باشیم، و نمایشگاه نهج البلاغه در گذر تاریخ را با این هدف برگزار کردیم تا محققانی که در حوزه‌های نسخه‌های خطی و نسخه‌های چاپی تحقیق می‌کنند در موضوع نهج البلاغه بیایند و این مجموعه کتاب‌ها را از نزدیک ببینند و این ایده‌ای شود برای تحقیقات بعدی آنها و امیدواریم که محققین متعدد بیایند و در زمینه نهج البلاغه که علاقه دارند کار بکنند و از منابع غنی کتابخانه ملی استفاده کنند.

وی در باره ویژگی‌های این نمایشگاه نیز گفت: به‌نظرم مجموعه‌ای از نسخه‌های نهج‌البلاغه اعم از خطی، چاپ سنگی و چاپی را با شرح‌هایشان و ترجمه‌های لاتین که 23 عنوان لاتین شرح‌نهج‌البلاغه و 13 عنوان ترجمه لاتین نهج البلاغه را کنار هم گرد آورده‌ایم، از ویژگی‌های مهم این نمایشگاه است، تا با این نسخه کامل یک محقق بتواند با حضور در کتابخانه از آنها استفاده بکند.

وی افزود: در این نمایشگاه فقط به آثاری از امیرالمومنین‌ علی(ع) اکتفا کردیم و تلاش می‌کنیم در نمایشگاه‌های بعدی از صحیفه سجادیه از نهج الفصاحه از گفتار امام حسین (ع) و بقیه ائمه معصومین، امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نیز آثاری را داشته باشیم. این نمایشگاه به‌مدت یک هفته میزبان علاقه‌مندان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

کد خبر 143473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز