چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

در هفته‌های گذشته، مثبت‌اعلام‌شدن آزمایش دوپینگ 5ورزشکار دوومیدانی این فدراسیون را در بطن رسوایی دوپینگ قرار داد.

ورزش - دوومیدانی

آشتیانی، سرپرست فدراسیون دوومیدانی که پیش از این در کمیته ضددوپینگ حضور داشت، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. سرپرست دوومیدانی نام امیر پیاهو و امیر الوندی» به‌عنوان 2ورزشکار دوپینگی اعلام کرد و این در حالی است که پرونده دوپینگ این دو ورزشکار به 2سال قبل برمی‌گردد. ظاهرا فدراسیون دوومیدانی برای پنهانکاری نام پیاهو و الوندی را اعلام کرده تا رسانه‌ها گمراه شوند. لطفعلی پورکاظمی، دبیر ستاد مبارزه با دوپینگ در این باره می‌گوید: «اسم پیاهو و الوندی در آمار قبلی بوده و در فهرست تازه نفرات دوپینگی نامی از این 2ورزشکار نیست.

اتفاقا ما هم تعجب کردیم از اینکه اسامی ورزشکاران محروم سال‌های قبل را دوباره رسانه‌ای کردند». او ادامه می‌دهد: «معمولا نمونه آزمایش‌های کمیته ضد دوپینگ ایران هم وقتی به آزمایشگاه کلن می‌رود، نتیجه آن علاوه بر اینکه به دست خود ما می‌رسد، به وادا هم گزارش می‌شود؛ به همین دلیل، اگر آزمایش دوپینگی مثبت اعلام شود، باید اطلاع‌رسانی شود و کاری غیر از آن نباید انجام داد». بین اسامی 5 ورزشکار دوومیدانی که آزمایش دوپینگ‌شان مثبت اعلام شده، نام یک دوومیدانی‌کار نوجوان نیز دیده می‌شود. این ورزشکار پسر که اهل کرج است، در ماده پرش طول مسابقه می‌دهد و کوچک‌ترین عضو دوومیدانی است که نمونه آزمایش A او مثبت اعلام شده است.

البته این ورزشکار نوجوان ظاهرا این حکم را قبول ندارد و اعتراض خود را برای گرفتن نمونه B اعلام کرده است. به غیر از او، 2دوومیدانی‌ کار مرد نیز در این فهرست قرار دارند. گفته می‌شود یکی از آنها سابقه قهرمانی در مسابقات کوبه ژاپن (قهرمانی آسیا) را دارد ولی در حال حاضر در تیم ملی حضور ندارد. همچنین یک ورزشکار مرد دیگر که در رقابت‌های پرتاب دیسک شرکت می‌کند و اهل گلستان است، آزمایش دوپینگش مثبت اعلام شده است. ظاهرا این دو نیز مثل ورزشکار نوجوان به حکم خود اعتراض دارند؛ اما گفته می‌شود از میان 2ورزشکار خانم متهم به دوپینگ یکی نسبت به حکم خود اعتراضی ندارد. این خانم اهل اردبیل حتی در جلسه فدراسیون با متهمان به دوپینگ شرکت نکرده است. دیگر خانم متهم، یک دونده اهل استان فارس است. از این 5ورزشکار 4 نفر با ارائه آزمایش نمونه B به‌دنبال تغییر حکم خود هستند.

دوچرخه سواری
4 متهم در انتظار حکم

دوچرخه‌سواری نیز یکی از ورزش‌هایی به حساب می‌آید که ورزشکاران آن معمولا در خطر اتهام دوپینگ قرار دارند. البته آمار نیز نشان می‌دهد که مسئله دوپینگ در فدراسیون دوچرخه‌سواری جدی است. رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری در این رابطه می‌گوید: «مصرف داروهای انرژی‌زا در دوچرخه‌سواری زیاد نیست اما حساسیت بسیار است. مثلا هیچ‌وقت نمی‌بینم که ماموران دوپینگ سراغ ورزشکاران هاکی بروند یا حتی سراغ ورزشکاران هندبال. به‌نظر من، وقتی در لیگ دوچرخه‌سواری تست دوپینگ زیاد گرفته می‌شود دوپینگ برخی از ورزشکاران مبتدی و تازه‌کار رسوا می‌شود.»با این وجود، امیر محمدی و حسن ملکی2 دوچرخه‌سوار شرکت‌کننده در رقابت‎های تور بین‎المللی آذربایجان که نتیجه تست دوپینگ آنها در این رقابت‎ها مثبت اعلام شده بود چندی پیش از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به 2سال محرومیت محکوم شدند. جالب اینکه داروهای استفاده‌شده آنها رسانه‌ای شد. امیر محمدی و حسن ملکی به ترتیب به خاطر استفاده از «کلنبوترول» و «اوکسی لوسرین» محروم شدند. البته دوچرخه‌سواری 4متهم دیگر به نام‌های رحیم امامی، صمد پورسیدی، رامین مهربانی و رسول براتی دارد که کمیته ضد دوپینگ ایران هنوز در مورد آنها هیچ حکمی صادر نکرده است. از این ورزشکاران در جریان تور ریاست‌جمهوری تهران و توسط ماموران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ نمونه‌گیری شده بود که نتیجه تست دوپینگ آنها مثبت اعلام شده است. زنگی‌آبادی ادامه می‌دهد: «برای ما هیچ‌ تفاوتی نمی‌کند و اگر دوچرخه‌سواری دوپینگ‌ کند، طبق قانون اطلاع‌رسانی می‌کنیم».

کشتی فرنگی
2ملی‌پوش متهم

محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی‌فرنگی که در سال‌های گذشته قهرمانی‌های زیادی را با این تیم به دست آورده چندی پیش به‌دلیل مثبت‌اعلام‌شدن آزمایش دوپینگ 2‌ملی‌پوش خود شوکه شد. این خبر البته فدراسیون را هم نگران کرد، اما رئیس فدراسیون گفت که به این 2 آزمایش مشکوک است و به 2مامور روسی مظنون شد. با این حال، این 2ملی‌پوش به جای اینکه اعتراض خود را با درخواست نمونه B نشان دهند، تنها مستندات پزشکی ارائه دادند. پورکاظمی،رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با تأیید این خبر می‌گوید: «به احتمال زیاد وادا هفته آینده نظر نهایی خود را در مورد این 2کشتی‌گیر اعلام خواهد کرد». او در پاسخ به این پرسش که این مستندات از نظر شما چقدر امیدوارکننده است، اضافه می‌کند: «واقعا نمی‌شود حرفی زد و باید منتظر نظر نهایی باشیم».

وزنه برداری
احتمال کاهش محرومیت علی‌حسینی به 4سال

فدراسیون وزنه‌برداری در سال‌های گذشته با یک رسوایی بی‌سابقه دوپینگ روبه‌رو بود. با اینکه این روزها خبرهای امیدوارکننده‌ای از قهرمانان این رشته به گوش می‌رسد، اما 4وزنه‌بردار ملی‌پوش این رشته هنوز محروم هستند. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین محرومیت متعلق به سعید علی‌حسینی است. وزنه‌بردار دسته فوق‌سنگین که در تمرینات تیم ملی رکورد حسین رضازاده را جابه‌جا کرده بود، یک‌ونیم‌سال پیش برای دومین بار به‌دلیل استفاده از داروهای نیروزا محروم شد. طبق قانون فدراسیون جهانی اگر ورزشکاری 2بار با محرومیت دوپینگ روبه‌رو شود، مادام‌العمر از صحنه مسابقات قهرمانی دور خواهد شد. علی‌حسینی البته در مصاحبه‌های خود بارها گفت که به‌دلیل مکمل‌هایی که در اردوی تیم ملی مصرف کرده، به این روز دچار شده است. او و البته 3وزنه‌بردار دیگر، مربیان وقت تیم ملی (حسین رضازاده، سرمربی) را متهم اصلی این رسوایی دانستند.

البته این‌روزها با تلاش وکیل علی‌حسینی گفته می‌شود این وزنه‌بردار با استعداد به صحنه ورزش قهرمانی بازخواهد گشت. شنیده می‌شود که محرومیت مادام‌العمر علی‌حسینی احتمالا به 4سال تبدیل می‌شود و او دو‌سال‌ونیم دیگر می‌تواند در مسابقات شرکت کند. در عین حال، طبق قانون ورزشکاری اگر بین دو المپیک محروم شود، المپیک بعدی را هم از دست خواهد داد. بدین ترتیب، ممکن است که علی‌حسینی المپیک 2016 را هم از دست بدهد. 3 ورزشکار دیگر نیزکه با محرومیت دوساله روبه‌رو شده بودند، اکنون اواخر محرومیت خود را سپری می‌کنند. حتی رشید شریفی، وزنه‌بردار اهل اصفهان که یکی از این 3وزنه‌بردار محروم است از مدتی قبل تمریناتش را شروع کرده تا در دسته فوق‌سنگین بتواند رقیب جدی بهداد سلیمی باشد.

اما سلیمی رفته‌رفته به وزنه‌برداری دست‌نیافتنی در دسته فوق‌سنگین جهان تبدیل می‌شود. قهرمانی‌های او از 4سال پیش با قهرمانی جوانان جهان شروع شد و از همان موقع تاکنون 21بار آزمایش دوپینگ داده که همیشه تست‌هایش منفی بوده است.
وادا نسبت به بهداد سلیمی حساسیت ویژه‌ای دارد و او را کاملا زیر نظر دارد. حدود یک ماه پیش 2مامور مرد و زن وادا که اهل روسیه بودند، با حضور در اردوی وزنه‌برداری اعلام کردند که از 3ورزشکار آزمایش دوپینگ گرفته می‌شود. ظاهرا آنها تأکید کرده بودند که یکی از این نفرات بهداد سلیمی است و 2نفر دیگر را فدراسیون وزنه‌برداری می‌تواند انتخاب کند. بدین‌ترتیب، مربیان تیم‌ملی اسامی مجید عسگری و بهادر مولایی را برای گرفتن تست دوپینگ به ماموران وادا اعلام کرده بودند. البته در هفته‌های گذشته نام 2وزنه‌بردار به‌عنوان نفرات دوپینگی اعلام شد که هنوز حکم قطعی در مورد آنها صادر نشده است. اما چرا نفرات تیم ملی بعد از رسوایی دوپینگ در فدراسیون وزنه‌برداری از استفاده از مواد نیروزا مصون مانده‌اند؟ برخلاف گذشته، این‌روزها اگر کسی به اردوی تیم ملی دعوت شود، پیش از حضور در تمرینات باید تست دوپینگ بدهد. این تست در کمیته ضد دوپینگ ایران گرفته می‌شود و بعد از 2هفته نتیجه‌ آن مشخص می‌شود. مربیان تیم ملی برای جلوگیری از دوپینگ ملی‌پوشان با چنین سیاستی رو به جلو حرکت می‌کنند.

کد خبر 143393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز