گروه سیاسی: پس از انتشار ویژه‌نامه‌ای جنجالی در رابطه با مسئله حجاب اگرچه برخی نمایندگان مجلس از جمله رئیس فراکسیون قرآن و عترت به موضع‌گیری علیه توهین به حجاب برخاسته بودند اما دیروز این موضع‌گیری در قالب بیانیه‌ای که به امضای 192 نماینده مجلس رسیده بود، نمود صریح‌تری پیدا کرد.

این 192 نماینده در این بیانیه‌ بر لزوم صیانت از عفاف و حجاب تأکید کرده‌اند.اینچنین موضعی در واکنش به گفت‌وگویی است که مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای سابق رئیس‌جمهور درباره خاستگاه حجاب با نشریه خاتون انجام داده است. وی اگرچه روز بعد در گفت‌وگویی با ایسنا اشاره کرده که این گفت‌وگو مربوط به 2سال پیش بوده که به تازگی منتشر شده و بحث فقهی درباره حجاب نداشته و خود به حجاب چادر اعتقاد دارد، اما این مناقشه با سرمقاله سرپرست مؤسسه ایران و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران وارد فاز دیگری شد.

در این سرمقاله از اعلام جرم دادستان تهران علیه روزنامه ایران انتقاد شده و نوشته بود: «آقای دولت‌آبادی به‌عنوان دادستان محترم تهران و مدعی‌العموم می‌تواند به روند اعلام جرم‌های خود علیه سرپرست روزنامه ایران ادامه دهد و بنده نیز در احترام به دستگاه قضایی هر بار مجدانه‌تر از قبل در دادگاه حضور خواهم یافت و به ادعاهای دادستان پاسخ خواهم داد اما تردیدی ندارم که ایشان تحت‌تأثیر فضای کاذب رسانه‌ای دست به اقدام زده است و این بار نیز همانند دوبار قبلی، هیچ مستندی برای اثبات جرم وجود ندارد».

180درجه اختلاف

موضعی که نمایندگان مجلس در بیانیه خود گرفته‌اند البته 180 درجه با موضع سرپرست روزنامه ایران متفاوت است؛ آنها از اقدام دادستان تهران حمایت کرده و خواستار برخورد قانونی با منتشر‌کنندگان ویژه نامه خاتون هستند. انتشار چنین ویژه‌نامه‌ای تحلیل‌ها و عکس‌العمل‌های طیف‌های خاصی از مخاطبان را برانگیخته است؛ از حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان که به تحلیل دلایل انتشار نشریه خاتون در آستانه انتخابات مجلس نهم پرداخته تا محمد علی ابطحی معاون حقوقی و پارلمانی رئیس دولت اصلاحات.

او در وبلاگ خود نوشته است: انتشار خاتون‌نامه از سوی روزنامه ایران وابسته به دولت با نگاه متسامح به مسئله حجاب، آخرین حلقه از تغییر رفتارهای اطرافیان آقای رئیس‌جمهور است که با هدف تسامح در امر حجاب، بی‌شک مخاطبانی را جلب خواهد کرد. اما اینها مخاطبان دولت نهم و دهم نیستند.

تاختن به تساهل فرهنگی

این نوع تساهل و تسامح فرهنگی مسئله‌ای است که نمایندگان مجلس نیز در بیانیه خود به آن تاخته، مطالب نشریه خاتون را نوعی چراغ سبز به بدحجابی در فضای کشور فرض کرده و آورده‌اند: در شرایطی که ملت‌های مسلمان و زنان باایمان در سراسر جهان با تکیه بر ارزش‌های اسلامی فریاد بر سر مستکبران و حاکمان خودکامه بلند کرده‌اند و چادر به‌عنوان یک نماد جهادی اسلامی در جهان مطرح است، به نشر مطالبی که اشاره شد به وسیله یک روزنامه دولتی با اهداف خاص انحرافی و با سوءاستفاده از بیت‌المال پرداخته‌اند که به هیچ وجه با روح انقلاب اسلامی سازگار نیست. در این بیانیه نمایندگان آورده‌اند: اظهارات غیرکارشناسانه و غیرمنطقی و بدعت‌آمیز نسبت به حجاب و عفاف و ازدواج، زیر سؤال بردن اقدامات قانونی نیروی انتظامی در طرح ارتقای سلامت اخلاقی که خواست مردم مسلمان است و نادیده گرفتن مصوبات مجلس، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جای‌جای این نشریه به چشم می‌خورد.

تذکر به روزنامه ایران

روزنامه ایران در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات تذکر گرفته و پرونده این روزنامه به دادگاه ارجاع شده و سرپرست مؤسسه ایران نیز موظف به عذرخواهی شده است. دیروز پدرام پاک آیین مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: با توجه به تخلف روزنامه ایران از ماده 6 قانون مطبوعات که حدود مطبوعات در این ماده تعیین و مشخص شده و از آنجا که تخلف این روزنامه برای هیأت نظارت بر مطبوعات محرز شد، به روزنامه ایران تذکر کتبی داده شد. وی افزود: علاوه بر تذکری که توسط هیأت نظارت بر مطبوعات به روزنامه ایران داده شد، براساس ماده 12 قانون مطبوعات برای پیگیری تخلف یاد شده، این موضوع به دادگاه صالح ارجاع شد.

وی در پاسخ به برخی اظهارنظرها درخصوص چرایی عدم تذکر جدی و اکتفا به تذکر کتبی به روزنامه ایران یادآور شد: تمامی تذکرات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت نظارت بر مطبوعات جدی هستند و اساسا تذکر غیرجدی نداریم.

واکنش مجلسی‌ها به نشریه جنجالی

علاوه بر 11 نماینده‌ای که در جلسه روز یکشنبه به رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد تذکر دادند و خواستار برخورد با عوامل توهین به چادر شدند و علاوه بر آن بیانیه‌ای که فراکسیون بانوان مجلس درباره مطالب نشریه جنجالی منتشر کرد، دیروز بازهم نمایندگان و برخی مسئولان در این باره به موضع‌گیری برخاستند:

لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت: موضوع چادر بیش‌ از بحث هسته‌ای پشت دشمن را می‌لرزاند؛ چراکه دشمن می‌داند پشت این چادر یک معرفت، بینش، مقاومت و پایداری در مقابل استکبار وجود دارد.

محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس: کت و شلوار هم از غرب آمده، پس شما هم بروید همان قبای قدیمی‌تان را بپوشید. به هر حال چادر سیاه در جامعه ما پذیرفته شده است و فرهنگ عمومی ما این چادر است و این نوع گفت‌وگو و تیتر زدن اهانت به نماد فرهنگ یک ملت - حجاب- است.

زهره الهیان سؤالی را درخصوص علت درج مطالب موهن در رابطه با حجاب و چادر به‌عنوان حجاب برتر در روزنامه دولتی طرح کرده و از سید‌محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بررسی و پاسخگویی خواسته است در مجلس حضور یابد.
خسرو معتضد، ‌مورخ: از دوران هخامنشیان چادر در ایران بوده است‌. بر خلاف گفته آقای کلهر، ناصرالدین شاه زمانی که به اروپا رفت، شلوار باله را آورد‌؛ شلواری که چسبان و بسیار زننده است.

کد خبر 143369
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز