گروه سیاسی: تقریبا 2ماه پیش احمد توکلی و حسن کامران در تذکری از جابه‌جایی بودجه فرهنگی استان‌ها به نفع برخی مراکز فرهنگی خارج از کشور انتقاد کرده و خواستار پیگیری این تخلف شده بودند؛ اما این بار لاله افتخاری در تذکری دیگر از حذف بودجه عفاف و حجاب و ایثار و اختصاص آن به ایرانیان خارج از کشور پرده برداشته است.

چنین تذکری از سوی رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس در شرایطی دیروز در صحن علنی مطرح شد که انتشار گفت‌وگویی از مشاور سابق رئیس‌جمهور در یکی از ضمائم روزنامه ایران درباره حجاب و عفاف موجی از انتقادها را در مجلس رقم زده بود. از همین‌‌رو هم بود که لاله افتخاری ضمن اشاره به حذف بودجه میلیاردی قرآنی و بودجه عفاف و حجاب اظهار داشت: روزنامه دولتی که با پول بیت‌المال اداره می‌شود علیه فرهنگ ما و نظام ما اقدام می‌کند و نسبت به حجاب ما و عفاف ما توهین‌های رضاخانی کرده است.

اشاره افتخاری به گفت‌وگویی است که مهدی کلهر در ویژه نامه خاتون انجام داده و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چادر مشکی از کی وارد ایران شد، گفته است: «از سفرهای ناصرالدین‌شاه؛ شب که به مجالس عیاشی در اروپا می‌رفت می‌دید آنجا لباس مردها مشکی است، کلاه سیلندری مردها مشکی است و زن‌ها هم با لباس مشکی می‌آیند؛ این به‌نظرش آمد که یک نوع سنگینی و وقار دارد وگرنه در اسلام به صراحت از رسول(ص) داریم که لباس تیره پوشیدن مکروه است؛ این رنگ مشکی متکبرانه را ناصرالدین شاه آورد».

این گفت‌وگو باعث شد که 11 نماینده مجلس در واکنش به این اظهارات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جمهور بخواهند با عوامل طرح مباحث ساختارشکنانه برخورد قانونی کند. فراکسیون بانوان مجلس نیز در این زمینه بیانیه‌ای صادر کرد. با هنر در واکنش به این بخش از تذکر افتخاری گفت که دادستان برای روزنامه ایران اعلام جرم کرده است و نمایندگان این موضوع را پیگیری خواهند کرد. افتخاری اما به هیات رئیسه مجلس هشدار داد درصورتی‌که موضوع جابه‌جایی بودجه پیگیری نشود مجبور خواهد بود از اقدامات خلاف قانون این نهادها به کمیسیون اصل90 شکایت کند.

چنین نگرانی شاید از آنجا نشات می‌گیرد که 2ماه پیش وقتی احمد توکلی و حسن کامران در صحن علنی تذکر دادند که ویرایشی غیرقانونی در بودجه سال 90 انجام شده و از بودجه فرهنگی استان‌ها بریده و به بودجه برخی نهادهای فرهنگی خارج از کشور چسبانده شده است؛ هیات رئیسه قول داد که موضوع را پیگیری کند اما تا دیروز که افتخاری نسخه دومی از ویرایش غیرقانونی بودجه به نفع شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور را فاش کرد؛ هیچ خبری از اقدام هیات رئیسه درباره تذکری که توکلی داده بود نشده است.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در واکنش به این تذکر افتخاری گفت: دیوان محاسبات و رئیس کمیسیون تلفیق موضوع را بررسی کند. لاله افتخاری گفت که در زمان تصویب بودجه سال 1390 در راس بودجه‌ها، بودجه‌های قرآنی و ایثار و شهادت جزو مصوبات مجلس بود که با حذف این بودجه‌ها و اختصاص بودجه ارتقای فرهنگی شهرستان‌ها به ایرانیان خارج از کشور دولت تخلف آشکار صورت داده است.

کد خبر 143131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز