همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به لزوم تقویت فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها گفت: اگر بینش اعتقادی اسلامی و هویت ملی دانشجویان با برنامه‌های اثربخش تقویت شود، دانشجویان بسیار کمتر در مقابل جنگ نرم و عرفان‌های کاذب آسیب خواهند دید

به گزارش  ایسنا، دکتر غلامرضا خواجه سروی در ششمین نشست مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش آموزش عالی اظهار کرد: ایجاد معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها در آیین نامه مدیریت دانشگاه‌ها نیز آمده است و دانشگاه‌ها امسال در فرم توزیع بودجه خود باید برای فعالیت‌های فرهنگی بودجه مستقلی در نظر بگیرند و به تصویب هیات‌های امنای خود برسانند.

تدوین نهایی ساختار سازمانی و تشیکلاتی معاونت‌های فرهنگی

وی افزود: در وزارت علوم نیز ساختار سازمانی و تشکیلاتی لازم برای معاونت‌های فرهنگی و شرح وظایف آنها در مرحله تدوین نهایی است که امیدوارم با رسمیت یافتن معاونت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها شاهد تحول جدی در زمینه برنامه‌های فرهنگی اثر بخش در مراکز آموزش عالی باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به تشکیل 5 منطقه فرهنگی برای دانشگاه‌های کشور گفت: برگزاری جلسات شورای مناطق مدیران فرهنگی کشور به صورت منظم و مستمر لازم و ضروری است تا با بحث و تبادل نظر و هماهنگی در چارچوب سیاست های وزارت علوم، برنامه‌های اثر بخش فرهنگی متناسب با وضعیت بومی دانشگاه‌ها طراحی و اجرا شود.

خواجه سروی تاکید کرد: مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها علاوه بر مهارت در امور اجرایی و مدیریتی باید افراد کاملاً آگاه به مسایل فرهنگی و اجتماعی روز جامعه باشند که در این راستا برنامه‌های آموزشی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تدوین شده و بزودی اجرایی می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: مدیران فرهنگی سعی کنند مشارکت دانشجویان را در اجرای برنامه‌های فرهنگی جلب کنند و در برنامه‌های مثبت آنها مانند جشن‌های فارغ التحصیلی، اردوهای دانشجویی و سفرهای علمی و سیاحتی مشارکت کنند و حضور داشته باشند زیرا که در این صورت هم تعامل با دانشجویان بیشتر خواهد شد و هم از آسیب های احتمالی جلوگیری می شود.

وی تاکید کرد: اساساً نحوه عمل مدیریت فرهنگی در دانشگاه‌ها ایجابی است و مدیران فرهنگی باید با برنامه‌های مناسب انگیزه‌ها و شور و نشاط دانشجویان را در جهت تحقق اهداف فرهنگی نظام هدایت کنند و برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشجویان را تا جایی که لازم است مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار داده، حمایت، راهنمایی و اصلاح را محور عمل خود در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان قرار دهند.

ایجاد زمینه تعامل مناسب مسئولان دانشگاه‌ها با دانشجویان

خواجه سروی گفت: فراهم آوردن زمینه تعامل مناسب مسئولان دانشگاه‌ها با دانشجویان از وظایف مدیران فرهنگی است که در این راستا لازم است برنامه حضور مستمر و منظم مسئولین دانشگاهی در خوابگاه‌های دانشجویی و نمازهای جماعت دانشگاه‌ها را طراحی کرده و از قبل در محیط دانشگاه اعلام نمایند تا دانشجویان حضور یافته و از نزدیک نظرات خود را با مسئولین دانشگاهی در میان بگذراند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در زمینه تقویت هویت ملی، گفت: در برخی دانشگاه‌ها سالن‌های ورزش باستانی ایجاد شده که اقدام قابل تحسینی است زیرا ورزش‌های باستانی ریشه در فرهنگ و تاریخ ما دارد و در گذشته بسیاری از پهلوانان ورزش های باستانی، الگوی اخلاقی هم شده‌اند.

وی افزود: باید دانشگاه‌ها کمک کنند تا امکان سفر و بازدید دانشجویان از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان‌های نزدیک هر دانشگاه مهیا شود؛ چرا که آشنایی با میراث فرهنگی گام مهمی در تقویت خود باوری و هویت ملی ما خواهد بود و ما را در مقابله با جنگ نرم دشمن کمک خواهد کرد.

خواجه سروی تاکید کرد: مدیران فرهنگی از فرصت ماه مبارک رمضان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی استفاده بهینه را ببرند و برای اعضای هیات علمی و فعالان فرهنگی برنامه‌های مناسب را در جهت تقویت فرهنگ دینی و بینش اعتقادی و همچنین حفظ تعامل مستمری که در طول سال تحصیلی جریان داشته است، استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، ششمین نشست مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها در دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور برگزارشد و برگزاری کلاس‌های آموزشی "شبکه‌های اجتماعی در دنیای مجازی" ، "نحله‌های انحرافی و عرفانهای نوظهور" و جنگ نرم از جمله برنامه‌های این نشست بود.

کد خبر 140073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز