همشهری آنلاین: ایران کد موظف به ایجاد شناسنامه (کاتالوگ) استاندارد برای همه کالاها در کشور شد تا رفتار تجاری ، هوشمند شود.

احمد غلامزاده مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران ( ایران کد) اعلام کرد: این مصوبه جدید هیئت وزیران به زودی ابلاغ می شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ کاتالوگ الکترونیک کالا ، یک سند استاندارد است که اطلاعات مهم و پایه هر کالایی را دارد و علاوه بر انتشار اطلاعات کالاها در پرتال ملی کالا امکان دسترسی به آن از طریق درج دیتاماتریس روی بسته بندی کالاهای مختلف وجود دارد.

مصرف کننده می تواند با استفاده از نرم افزاری که روی تلفن همراه نصب می شود کاتولوگ الکترونیک کالا را مشاهده کند و از ویژگی های واقعی کالای مورد نظر آگاهی یابد که در جهت حمایت از حقوق مصرف کننده است و اکنون پوشش قانونی آن شامل بخش دولتی و همه کالاهای کشور نیز شده است.

غلامزاده تاکید کرد : همه دستگاه های اجرایی موظفند در تعاملات و تبادلات اطلاعات مربوط به کالاها این سند شناسایی الکترونیکی استاندارد را به کار بگیرند و آن را مبنای عملیات بازرگانی آمادی (لجستیکی) داخلی و خارجی خود قرار دهند.

وی با اشاره به اهداف این مصوبه گفت : این مصوبه ، رفتار تجاری را در کشور هوشمند می کند و جلوی برداشت های متفاوت از قوانین و رویه هایی را که بسیار مشکل آفرین و وقت گیر است ، می گیرد.

تاکنون دستگاه ها فاقد یک زبان و استاندارد اطلاعاتی مشترک درباره عملیات داخلی و خارجی خود بودند و به علت این ناهماهنگی ها منابع زیادی هدر می رفت که با اشتراک گذاری و بکارگیری کاتالوگ الکترونیک شاهد کاهش زمان و هزینه ها در فرآیندهای مبادله کالا خواهیم بود.

مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران درباره زمان اجرای این طرح گفت: هم اکنون از حدود یک میلیون کد ملی کالا که صادر شده است حدود 200 هزار قلم کالا کاتالوگ الکترونیک دارد ، پیش از این واگذاری این کاتالوگ همراه کد ملی اجباری نبود اما با دستور جدید دولت از این پس هم کالاهای دارای کد ملی کالا باید کاتالوگ الکترونیک خود را دریافت کنند و هم واگذاری کد ملی کالا صرفاً با کاتالوگ الکترونیکی انجام می شود.

وی افزود: تا پایان برنامه پنجم 4 میلیون کد ملی کالا و کاتالوگ الکترونیکی صادر می شود.

غلامزاده در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تفاهم نامه امضا شده در خرداد امسال برای مدیریت واردات با استفاده از ایران کد و اجرای قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی میان سازمان توسعه تجارت ، سازمان استاندارد و ایران کد گفت : بر اساس آن تفاهم نامه ، تجار باید از گردش کار جدید مدیریت واردات استفاده کنند.

وی افزود : دستورالعمل فرآیند انجام کار به زبان ساده در پرتال ملی کالا با عنوان سیستم مدیریت تعاملات ایران کد وجود دارد اما کمتر مورد استفاده تجار قرار می گیرد.

غلامزاده گفت : تجار باید بدانند که در گردش کار جدید مدیریت واردات ، ابتدا باید برای یک بار کد ملی و کاتالوگ الکترونیک را برای کالاهای خود دریافت کنند و سپس از طریق سیستم تعاملی ایران کد ims.irancode.ir درخواست خود را برای سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به منظور دریافت گواهی استاندارد برای واردات ارسال نمایند.

سازمان استاندارد پس از طی مراحل داخلی تأیید خود را از طریق سیستم تعاملی ایران کد برای سازمان توسعه تجارت ارسال می کند و پس از این مرحله سازمان توسعه تجارت مجاز به ثبت سفارش کالا است.

هم اکنون 1530 گروه کالایی براساس کد تعرفه در فرآیند مذکور قرار گرفته است و تا پایان سال همه کالاها به تدریج در این فرآیند وارد خواهد شد.

 

کد خبر 143056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز