همشهری آنلاین: کمتر کالایی در بازار ایران وجود دارد که نوع وارداتی آن موجود نباشد. یکی از کالاهایی که این قاعده در مورد آن صادق نیست، بستنی است. محصولی که نوع داخلی آن بدون رقیب خارجی در بازار جولان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رقم دقیقی درباره ارزش بازار بستنی ایران وجود دارد، اما بستنی از جمله معدود محصولات غذایی در ایران محسوب می‌شود که رقیب خارجی نداشته و بازار آن کاملا در اختیار تولیدکنندگان داخلی است.

اگرچه در فصل تابستان مصرف بستنی در ایران افزایش می‌یابد، اما در سایر فصول نیز همواره تمایل به مصرف بستنی در بین مردم وجود دارد. مردم حتی اگر بستنی را از سوپرمارکتها و فروشگاهها نخرند، به کافی‌شاپ رفته و در آنجا بستنی می‌خورند و همین شرایط باعث شده تا مصرف بستنی در ایران رقم به نسبت بالایی باشد؛ هرچند ارزش بازار بستنی در ایران مشخص نیست.

more  چطور بستنی درست می‌شود؟

این کمبود آمار در حالی است که هیچ انجمنی نیز متشکل از تولیدکنندگان بستنی در کشور به وجود نیامده و به نظر می‌رسد تولیدکنندگان بستنی بیشتر تمایل دارند زیر نظر تولیدکنندگان محصولات لبنی فعالیت کنند. اما این موضوع شاید چندان هم بی‌دلیل نباشد، چون قریب به اتفاق تولیدکنندگان بستنی در ایران سایر محصولات لبنی را نیز تولید می‌کنند.

اما نکته جالب اینجاست که ایران نه تنها هیچ وارداتی در حوزه بستنی نداشته، بلکه به برخی کشورهای منطقه مانند عراق، کویت، امارات و افغانستان هم بستنی صادر می‌کند.

همایون چراغی - مدیر کنترل کیفیت یکی از شرکتهای تولیدکننده بستنی در ایران، به خبرنگار ایسنا توضیح داد:‌ در حال حاضر هیچ‌گونه واردات بستنی به کشور وجود ندارد. اگر چه مواد اولیه موردنیاز برای ساخت بستنی مانند فرآورده‌های کاکائویی، فرآورده‌های شیری، چوب بستنی و ظروف بسته‌بندی تماما یا بخشی از آنها از خارج وارد می‌شوند.

او با اشاره به وارداتی بودن چوبهای بستنی اضافه کرد: به هرحال بهداشت و نحوه پرداخت چوبهای بستنی بسیار اهمیت داشته و بخش زیادی از نیاز تولیدکنندگان به این محصول از خارج تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون حدود 15 تولیدکننده بزرگ بستنی در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به این‌که شرایط حمل‌ونقل و نگهداری بستنی دشوار است، هزینه واردات این محصول به کشور بالا بوده و به همین دلیل انگیزه واردات بستنی به کشور زیاد نیست.

چراغی در عین حال به کیفیت بسیار بالای بستنی ساخت ایران اشاره کرد و گفت: به جرات می‌توان گفت که کیفیت و استاندارد بستنی تولیدی ایران در سطح جهانی بوده و دلیل آن نیز استفاده از شیر تازه، سختگیرانه بودن استانداردهای داخلی و استفاده از ماشین‌آلات مدرن تولید بستنی است. این در حالی است که در خارج از ایران از شیر غیرتازه هم برای تولید بستنی استفاده می‌شود. ضمن این‌که کیفیت بستنی تولید ایران به دلیل ترکیبات و روکشهای مرغوب نیز بالاست. همچنین مواد اولیه وارداتی هم باکیفیت هستند.

این فعال صنعتی افزود:‌ از سوی دیگر تنوع در بازار بستنی ایران هم بسیار بالا بوده و مشتریان حق انتخاب زیادی در بازار بستنی دارند و می‌توان مدعی شد که چیزی در خارج از ایران وجود ندارد که اینجا پیدا نشود. همچنین ترکیبات میوه و خشکبار ایران نیز باکیفیت هستند که در تولید بستنی هم از آنها استفاده می‌شود.

چراغی با اشاره به موفقیت صنعتی بستنی‌سازی ایران درحوزه برندسازی عنوان کرد: ارزش بازار بستنی ایران دقیقا مشخص نیست، اما آنچه واضح است، این است که با توجه به جمعیت ایران، کشورمان بازار بسیار بزرگی برای تولیدکنندگان بستنی محسوب می‌شود.

کد خبر 142960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز