گروه اقتصادی: کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) گزارش داد: ایران در میان 20 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه هشتم از نظر میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های‌ خارجی و رتبه چهارم از نظر رشد سرمایه‌گذاری‌ها در سال 2010 را به دست آورده است

unctad

درحالی‌که آمریکا و اروپا در اواسط این سال تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشتند.

براساس این گزارش به‌رغم کاهش سرمایه‌های خارجی ورودی به منطقه، حجم سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در ایران 17 درصد رشد داشته و از3.016 میلیارد دلار در سال 2009  3.617 میلیارد دلار در سال 2010 رسیده است. اما در میان کشورهای منطقه، عربستان بزرگ‌ترین کانون جذب سرمایه‌های خارجی در سال 2010 بوده است و 28میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد این کشور شده است که البته نسبت به سال قبل از آن 4 میلیارد دلار کاهش داشته است.

این گزارش می‌افزاید: ترکیه با 9 میلیارد دلار و مصر با 6.3میلیارد دلار به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشته‌اند. میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام شده در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2010 به 84 میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به سال قبل از آن 8 درصد کاهش داشته است. چین با رقم 105میلیارد دلار بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را داشته است.

ایران مبادلات تجاری با آمریکا را کاهش داد

دفتر آمار آمریکا اعلام کرد که مبادلات تجاری این کشور با ایران در نیمه نخست سال میلادی 2011 با کاهش 31 درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به 94.2 میلیون دلار رسید. به‌گزارش فارس، در نیمه‌نخست سال میلادی 2011 بالغ بر93.7 میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده که این رقم نسبت به نیمه نخست 2010 با کاهش 9 درصدی مواجه شده است. همچنین واردات این کشور از ایران نیز در نیمه‌نخست سال 2011 به 5/0میلیون دلار رسیده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش 92 درصدی داشته است.

عقب‌نشینی صندوق بین‌المللی پول

قائم مقام بانک مرکزی گفت: صندوق بین‌المللی پول بر غیرواقعی بودن گزارش‌های قبلی خود درباره اوضاع اقتصادی ایران اذعان و آن را اصلاح کرده است. به گزارش ایسنا سیدحمید پورمحمدی با بیان اینکه هر سال صندوق بین‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصادی کشورها گزارشی منتشر می‌کند، افزود: متأسفانه در اوایل سال‌جاری میلادی این صندوق گزارش غیرواقعی از اقتصاد ایران منتشر کرد که واکنش شدید مسئولان اقتصادی کشور را در پی داشت. وی گفت:‌ در پی واکنش ایران صندوق بین‌المللی پول در 2مرحله کارشناسانی را به ایران اعزام کرد تا مستندات اعتراض ایران را بررسی و برآوردهای خود را از وضع اقتصادی ایران دقیق‌تر کنند. پورمحمدی افزود: کارشناسان صندوق درنهایت به غیرواقعی بودن گزارش خود از اوضاع اقتصادی ایران اعتراف و گزارش خود را اصلاح کردند.

کد خبر 142882
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز