گروه اقتصادی: مسئولان وزارت نیرو آشکارا زنگ هشدار را به صدا درآورده و نسبت به بروز بحران تامین آب مصرفی پایتخت‌نشینان ابراز نگرانی می‌کنند و تنها توصیه و راهکارشان این است که مردم تهران! صرفه جویی کنید.

آب

در کمتر از 48 ساعت باردیگر خبر رسید که روند فزاینده مصرف آب توسط شهروندان تهرانی نگران‌کننده است. مدیرعامل شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران به ایرنا گفت: درصورت ادامه این روند مشکلات جدی در زمینه تامین آب تهران در پیش رو خواهیم داشت.موسی پرویزی اظهار داشت: تمام تلاش شرکت آب و فاضلاب استان تهران این است که آب مورد نیاز شهروندان را با رعایت کیفیت مناسب در اختیار آنان قرار دهد.

به گفته این مقام مسئول، میزان مصرف آب در تهران در ماه‌های تیر و مرداد سال‌جاری به‌شدت افزایش یافته، به‌طوری که تعداد روزهایی که میزان مصرف آب بالاتر از 3میلیون مترمکعب بوده در سال‌جاری تاکنون حدود 60 روز بوده که در مقایسه با سال گذشته 15روز افزایش یافته است. وی افزود: بر این اساس نوعی نگرانی نسبت به بی‌توجهی شهروندان تهرانی در زمینه مصرف آب احساس می‌شود و این در حالی است که منابع آبی ما محدود بوده و آب با شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای تصفیه و توزیع می‌شود.پرویزی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم به هر شکل ممکن از میزان مصرف آب کاسته شود و از مردم می‌خواهیم تا به‌طور جدی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شد با شروع ماه مبارک رمضان همانند سال‌های گذشته روند فزاینده مصرف آب کاهش یابد که متأسفانه این امر اتفاق نیفتاد به‌طوری که میزان مصرف بین 7 تا 8درصد نسبت به سال قبل بالاتر رفته و از سویی تنها در روز گذشته (سه‌شنبه) میزان مصرف آب بیش از 180 هزار متر مکعب در مقایسه با روز پیش از آن (دوشنبه) افزایش یافته است.وی ضمن رد جیره بندی آب در تهران گفت: پروسه تامین آب در تهران یک ساله است و ممکن است تا مقطع خاصی به‌طور مثال تا شهریور ماه در تامین آب تهران مشکلی نداشته باشیم و از آن زمان به بعد دچار مشکل جدی شویم.او گفت: سد لار در سال‌های اخیر وضعیت مناسبی نداشته و بر این اساس بخشی از آب سامانه غرب تهران به شرق منتقل شده اما در سامانه غرب تا پایان سال‌جاری مشکلی نداریم و در مقابل پیش‌بینی می‌شود در سد لار در سال‌جاری در زمان زودتری با محدودیت برداشت آب مواجه شویم.

تابستان بدون جیره‌بندی آب

اما معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تشریح آخرین وضعیت بارندگی‌ها در کشور گفت: به‌رغم کاهش بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت و نیز سال گذشته، تاکنون نوبت‌بندی آب در هیچ‌یک از شهرهای کشور نداشته‌ایم. محمدرضا عطارزاده در گفت‌وگو با مهر گفت: تا به حال حدود متوسط بارش‌ها در کشور 184میلی‌متر بوده است که در مقایسه با درازمدت 40ساله، 23درصد کاهش و نسبت به سال گذشته، 20درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کد خبر 142808
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز