رئیس کانون سراسری انبوه سازان از اجرایی شدن تسهیلات 50 و 100 میلیون تومانی برای ساخت مسکن اقشار مرفه در 6ماهه دوم سال خبر داد و گفت که بانک ملی هم برای انعقاد چنین تفاهمنامه‌ای با انبوه سازان ابراز تمایل کرده است.

مسکن

به گزارش همشهری، احداث مسکن لوکس برای اقشار مرفه یکی از طرح‌هایی بود که دولت در ماه‌های گذشته از آن پرده برداشت.بر این اساس قرار است 50 تا 100 میلیون تومان به دهک‌های بالای جامعه پرداخت شود تا بتوانند سرپناهی برای خود البته از نوع لوکس بسازند. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که در حال حاضر تسهیلات 20 میلیون تومانی خرید مسکن و مسکن مهر به‌عنوان تنها تدابیر دولت برای اقشار ضعیف مطرح بوده و البته با مشکلات و مسائل اجرایی متعددی همراه است. در همین رابطه می‌توان به تأخیر 5 ماهه در ابلاغ آیین‌نامه وام 20 میلیونی و نیز بعد مسافت پروژه‌های مسکن مهر از شهر تهران و سایر کلانشهرها و نیز فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای سکونت در آنها اشاره کرد.

از طرفی انبوه سازان که در روزهای اخیر افزایش هزینه ساخت را دستمایه بهانه‌جویی برای افزایش قیمت احداث مسکن مهر کرده‌اند، این امکان را خواهند داشت تا با دریافت تسهیلات 100 میلیون تومانی اقدام به ساخت مسکن کنند. رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان با اشاره به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به همشهری گفت: این مسئله موجب افزایش هزینه‌های سازندگان مسکن مهر شده است. به گفته بیگدلی، درخواست انبوه‌سازان از دولت این است که هزینه 300 هزار تومانی ساخت هر مترمربع مسکن مهر را به‌نحوی افزایش دهد که حداقل هزینه‌های تمام شده را جبران کند.از سوی دیگر از شعبات بانک ملی که آمادگی خود را برای پرداخت این وام اعلام کرده خبر می‌رسد که پرداخت وام خرد و کوچک به شهروندان چند روزی است که متوقف شده است.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان درباره ارائه تسهیلات 50 میلیون تومانی و 100 میلیون تومانی ساخت مسکن به انبوه‌سازان گفت: این تسهیلات در قالب عقود مشارکتی و با نرخ سود واقعی محاسبه می‌شود و پس از ساخت یک واحد به خریدار انتقال می‌یابد. ایرج رهبر با اشاره به اینکه این تسهیلات به‌دنبال تفاهمنامه انبوه‌سازان با بانک مسکن در خردادماه ارائه می‌شود، به مهر گفت: تسهیلات ساخت مسکن به تمامی انبوه سازانی که عضو این کانون هستند و رتبه‌بندی شده‌اند تعلق می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه این تسهیلات برای دهک‌های نسبتا بالای جامعه است، افزود: هرجا که زمین مناسبی وجود داشته باشد از این تسهیلات برای ساخت‌وساز استفاده می‌شود که عمدتا افرادی با درآمد بالاتر را شامل می‌شود.

به گزارش همشهری، انبوه‌سازان معتقدند که در شهر تهران حدود 50درصد متقاضیان مسکن، دنبال واحدهای لوکس هستند و فقط 30 تا 40درصد متقاضیان حاضر به خرید مسکن مهر در اطراف شهر تهران هستند.بر این اساس ادعا می‌شود که درصورت اجرایی شدن این طرح بازار مسکن پردرآمدها هم ساماندهی می‌شود. براساس آخرین اخبار بانک ملی هم‌اکنون تمایل خود را برای انعقاد چنین تفاهمنامه‌ای با انبوه سازان اعلام کرده و به گفته ایرج رهبر سود این تسهیلات به‌طور واقعی محاسبه می‌شود اما از 20 درصد بیشتر نخواهد بود. همچنین براساس این تفاهمنامه انبوه سازان حساب‌های مالی خود را به بانک مسکن منتقل می‌کنند که در قبال آن امتیاز دریافت تسهیلات از بانک دریافت می‌شود. این طرح پس از انجام اقدامات لازم در 6 ماهه دوم امسال اجرایی می‌شود.

البته رئیس کمیسیون صدور خدمات فنی و مهندسی ایران نگاهی متفاوت به این مسئله دارد و آن را یک نوع افزایش تسهیلات خرید مسکن عنوان می‌کند. مجتبی بیگدلی با اشاره به تفاهماتی که در این خصوص با بانک مسکن به‌عمل آمده، تصریح می‌کند: در واقع نمی‌توان 50 تا 100 میلیون تومان را در کلانشهری مانند تهران به‌عنوان یک رقم بالا برای خرید مسکن عنوان کرد؛ چه اینکه قیمت یک واحد آپارتمان 80 متری در این شهر بین 150 تا 200 میلیون تومان است. رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان بر این باور است که اجرایی شدن این برنامه می‌تواند کمک شایانی به اقشار متوسط و زوج‌های جوان درخصوص خرید مسکن کند.

کد خبر 142806
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز