چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش درگیری پلیس با معترضان در منچستر، بیرمنگام و سالفورد و توصیف ناآرامی در انگلیس از سوی شهردار لندن.

به گزارش خبرگزاری‌ها تعداد کشته شدگان اعتراضات انگلیس و سرکوب خشونت بار مردم توسط پلیس این کشور با دستور مستقیم دیوید کامرون به چهار نفر رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های غربی از کشته شدن 3 شهروند دیگر انگلیس در ناآرامی های اخیر در لندن خبر دادند که با احتساب فردی که روز اول کشته شد و کشته شدن وی این ناآرامی ها را سبب شد تعداد تلفات به 4 نفر افزایش یافته است.

در همین حال منابع خبری  از تشدید درگیری پلیس با معترضین در شهرهای ، بیرمنگام و سالفورد و به آتش کشیدن خودروها خبر دادند. منابع خبری روز چهارشنبه گزارش دادند که اوضاع شهرهای منچستر، بیرمنگام و سالفورد همچنان در پی افزایش ناآرامی‌ها و به آتش کشیدن خودروها و اتوبوس‌ها متشنج است.

more  قاب‌های غارت و آتش از لندن

خبرنگار بی بی سی از استقرار پلیس در سه شهر منچستر، بیرمنگام و سالفورد برای سرکوب تظاهرات معترضین و درگیری پلیس با جوانان خبر داد.

همچنین بسیاری از مغازه‌ها در وست برومویچ و وولورهامپتون به آتش کشیده شدند و معترضین در جریان تظاهرات سنگ، آجر و سطل زباله به سوی پلیس پرتاب می‌کنند.

شهردار لندن نیز روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اوضاع انگلیس را ناآرام توصیف کرد که در 30 سال گذشته بی سابقه بوده است.

درحالیکه بسیاری از تحلیلگران سیاسی آمار بالای بیکاری و اوضاع نابسامان اقتصادی را دلیل اصلی این ناآرامی ها می دانند، "گری شوآن" یکی از فرماندهان پلیس منچستر اعلام کرد: هیچ چیزی جرقه این ناآرامی‌ها را نزده است و این اقدامات وحشیانه و خشونت ها را تابحال در دوران خدمت خود ندیده بودم.

این تظاهرات پس از آغاز شد که شنبه گذشته حدود 120 معترض خارج از ایستگاه پلیس شهر تاتنهام در شمال لندن گرد هم آمده و خواستار اجرای عدالت درباره عاملان مرگ "مارک دوگان" 29 ساله پدر چهار کودک شدند که پنجشنبه گذشته به دست پلیس کشته شد.

چهارم اوت "مارک دوگان" پدر چهار فرزند در محله تاتنهام لندن کشته شد. پس از این رویداد خانواده وی به همراه دوستان خانوادگی اقدام به برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز کردند، اما شیوه برخورد پلیس با این ماجرا سبب شد تا روند تحولات به شیوه ای خشونت آمیز پیش برود به طوری که با گذشت چند روز نه تنها اوضاع آرام نشده بلکه سه نفر دیگر به کشته ها اضافه شده است.

پلیس در ابتدا مدعی بود که دوگان مسلح بوده و در درگیری مسلحانه کشته شده و آنها برای اثبات این ادعا گلوله ای که به یکی از افسران برخورد کرده بود را مطرح می کردند، اما پس از تحقیقات مشخص شد که این گلوله از سوی ماموران دولتی شلیک شده است.

تشکیل جلسه کمیته اضطراری دولت انگلیس

کمیته اضطراری دولت انگلیس موسوم به 'کبرا' مجددا صبح چهارشنبه به ریاست دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس تشکیل جلسه داد.

به گزارش ایرنا، در این جلسه اوضاع ناآرام شهرهای مختلف انگلیس و نتایج حاصل از استقرار بیش از 16 هزار نیروی پلیس در خیابان های لندن در شب گذشته، بررسی می شود.

مقامات ارشد سیاسی و امنیتی انگلیس از جمله وزیران خارجه، کشور و دفاع، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی و روسای سازمان های اطلاعاتی و امنیتی اعضای کمیته اضطراری دولت را تشکیل می دهند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس که با ناتمام گذاشتن تعطیلات تابستانی خود در ایتالیا به لندن بازگشت دیروز نخستین جلسه کمیته 'کبرا' را در ارتباط با ناآرامی های اخیر انگلیس تشکیل داد.

وی پس از آن جلسه وعده برخورد شدید با معترضان را داد و اعلام کرد که 16 هزار پلیس در خیابان های لندن مستقر خواهند شد.

این اقدامات باعث شد شب گذشته لندن شبی نسبتا آرام ولی بشدت پلیسی را پشت سر بگذارد، اما در عوض چهارمین روز اعتراضات و ناآرامی های شبانه به شهرهای بیشتری در مناطق مرکزی و شمالی انگلیس گسترش یافت.

بر اساس گزارش منابع خبری و شاهدان عینی شهرهای بیرمنگهام، لیورپول، منچستر، بریستول، ناتینگهام، ولورهمپتون، وست بروموویچ و گلاستر عصر دیروز و دیشب شاهد اعتراضات و خشونت های متعددی بودند که در جریان آنها دهها دستگاه خودرو و مغازه به آتش کشیده شد و اجناس تعدادی از فروشگاه ها نیز به غارت رفت.

در جریان این اعترضات حدود 330 نفر در شهرهای مختلف - به جز لندن- دستگیر شدند.

در حال حاضر مجموع بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در لندن و دیگر شهرها از مرز هزار نفر گذشته است در حالی که بازداشتگاه های پایتخت دیگر ظرفیت نگهداری دستگیر شدگان را ندارد.

اعتراضات و شورش های اخیر انگلیس پس از کشته شدن یک جوان سیاه پوست به نام 'مارک دوگان' توسط پلیس در منطقه تاتنهام لندن آغاز شد ولی مقامات انگلیسی در حال حاضر همه معترضان و شرکت کنندگان در ناآرامی ها را افراد مجرم و خلافکار می دانند که باید با شدت با آنان برخورد شود.

پلیس لندن روز سه شنبه تصاویر تعدادی از این افراد را که اکثرا از فیلم های دوربین های مدار بسته استخراج شده است برای شناسایی منتشر کرد و از مردم خواست اگر اطلاعاتی از این افراد دارند در اختیار پلیس قرار دهن

آمریکا درباره سفر به انگلیس هشدار داد

پس از افزایش آشوب ها و اعتراضات در لندن و دیگر شهرهای انگلیس، آمریکا به شهروندان خود برای سفر به این کشور هشدار امنیتی داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو بی بی سی، آمریکا به شهروندان خود توصیه کرده در صورتی که برنامه سفر به لندن و دیگر شهرهای انگلیس را دارند موارد و نکاتی را رعایت کنند.

این اقدام آمریکا در پی آن مطرح می شود که خشونت‌ها برای پنجمین روز متوالی در لندن و دیگر شهرهای انگلیس از جمله بیرمنگام ادامه دارد.

انگلیس این روزها دوران بحران را سپری می کند از طرفی رسوایی شنود غیرقانونی مکالمات شهروندان توسط رسانه های تحت مالکیت "رابرت مرداک" باعث سلب اعتماد مردم از دولت و افزایش نارضایتی ها از عملکرد مقامات شده و از طرفی هر روز شاهد تظاهرات گسترده معلمان و کارکنان بخشهای عمومی در اعتراض به برنامه های دولت در زمینه حقوق بازنشستگان و افزایش سن بازنشستگی هستیم

کد خبر 142786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز