یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: همزمان با ماه مبارک رمضان، گالری‌ها و نگارخانه‌ها نمایشگاه‌های متعددی را در حوزه تجسمی میزبانی می‌کنند.

نمایشگاه

خانه هنرمندان ایران میزبان 2نمایشگاه جدید خوشنویسی و عکس است که به مناسبت ماه مبارک رمضان گشایش یافته و در کنار آثار هفتمین نمایشگاه پوستر حروف‌نگاری اسماءالحسنی تا روز عید فطر آماده بازدید علاقه‌مندان است. نمایشگاه آثار خوشنویسی از بزرگان این حوزه با آثاری از غلامحسین نامی، یدالله کابلی، جواد بختیاری، محمد حیدری، امیر احمد فلسفی، سیده‌صغری حسینی، مجتبی ملک‌زاده و محمد سلحشور نیز در راهروهای طبقه دوم خانه هنرمندان ایران برگزار شده که تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد. در راهروهای طبقه اول خانه هنرمندان نیز نمایشگاه گروهی عکس‌ با موضوع نیایش شامل عکس‌های جمشید بایرامی، امیرعلی جوادیان، ساتیار امامی و اکبر توکلیان به نمایش درآمده که شامل 40 قطعه عکس رنگی در ابعاد 50×70 است.

در دیگر گالری‌های خانه هنرمندان ایران نیز هفتمین نمایشگاه بین‌المللی پوستر حروف‌نگاری «اسماءالحسنی» برپا شده است که امسال شامل بخش اصلی: پوستر اسماء‌الحسنی و بخش جنبی: پوسترهای تایپوگرافی با موضوعات فرهنگی (فیلم، تئاتر، موسیقی، جشنواره و...) است. در این دوره از نمایشگاه، هنرمندانی از 17 کشور دنیا از جمله چین، آلمان، سریلانکا، لیتوانی، مصر، ایران، ایتالیا، اوکراین، اندونزی، اسلواکی، امارات متحده عربی، یونان و سوئیس آثارشان را برای شرکت در این نمایشگاه ارسال کرده‌اند. این نمایشگاه نیز تا پایان ماه مبارک رمضان برپاست.

همچنین مؤسسه فرهنگی هنری صبا درحالی‌ با برپایی نمایشگاه آثار منتخب همایش ملی خوشنویسی سیره نبوی با بیش از 75 اثر در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث و گرایش‌های نوین با موضوع احادیث نبوی در نگارخانه آینه به استقبال ماه مبارک رمضان رفته که در نگارخانه خیال نو نمایشگاه آثار نقاشی مجید محمدخواه به نمایش گذاشته شده‌است. در این نمایشگاه 32 اثر نقاشی رنگ روغن و ترکیب مواد به نمایش درآمده است. این آثار با الهام از خوشنویسی و در قالب‌های مدرن و انتزاعی خلق شده است. این نمایشگاه تا 2 شهریور میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

از سوی دیگر موزه هنر امام علی (ع) نمایشگاه عکس نیایش را با 15 قطعه عکس با مضمون معنوی دعا و نیایش انسان‌ها و اقشار مختلف جامعه به نمایش گذاشته است. این آثار، بخشی از گنجینه موزه هنر امام علی (ع) بوده و دربردارنده نگاه مستند عکاسان و ثبت حال و هوای روحانی آنان در هنگام نیایش است. این نمایشگاه تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. و اما برگزاری نمایشگاه‌های طراحی و نقاشی، نگارگری با گرایش نقاشی ایرانی، مذهبی و تذهیب، خوشنویسی، گرافیک، سفال و سرامیک از جمله برنامه‌های بخش تجسمی در نمایشگاه قرآن است که از ابتدای نمایشگاه آغاز شده و تا پایان نمایشگاه تعداد 49 کارگاه نیز در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، سفال و سرامیک، منبت، معرق و نگارگری برگزار می‌شود.

کارگاه‌های خوشنویسی و نقاشی با حضور رسول مرادی، احمد آریامنش و نادیا حبیب‌وند و کارگاه‌های سفال و سرامیک نیز با حضور مهران هوشیار در بخش تجسمی نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود. در هر یک از کارگاه‌های بخش تجسمی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 10 نفر شرکت می‌کنند و برگزیدگان هر کارگاه معرفی می‌شوند. بخش تجسمی نمایشگاه قرآن با همکاری مرکز هنرهای تجسمی، مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در حال برگزاری است.

اما آثار راه یافته به مرحله نهایی و همچنین آثار برگزیده و شایسته‌ تقدیر هشتمین جشنواره‌ بین‌المللی بسم‌الله در موضوع‌‌های بسم‌الله، مقاومت، انتظار، عاشورا، رمضان‌ و نوروز به‌مدت 10 روز در گالری فرهنگسرای نیاوران به معرض نمایش عموم در آمده است. همچنین مراسم نکوداشت استاد حسن زرین خط نیز 17 مرداد ماه در نگارخانه برگ سازمان زیباسازی شهر تهران با همکاری مرکز پژوهش‌های هنر‌های ایرانی، اسلامی آفرینش برگزار می‌شود. استاد حسن زرین خط در خط نستعلیق شهره بود و سال‌ها برای خوشنویسی قرآن عمر گذاشت و اکثر کتب ادعیه و زیارت‌نامه‌های امامزاده‌ها از خط ایشان است. علاوه بر این نمایشگاه آثار و اسناد این خوشنویس و طراح گرافیک تا 31 مرداد ماه در نگارخانه برگ برپاست.

کد خبر 142456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز