شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

زهرا داوری‌کیا: یک جور ترشی خاص دارد آب‌غوره. به عقیده بعضی‌ها، کمی هم گس است. ولی این فرآورده درخت انگور، هر چه که هست خواص زیادی دارد.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 613

شاید خوردن میوه کالخیلی مرسوم نباشد، اما بعضی از باغداران تمام محصولشان را تا غوره است، می‌فروشند و از انگور شدنش صرف نظر می‌کنند.

به علت اسیدهای خاص و فراوانی که در غوره وجود دارد، آب‌غوره یک نوشیدنی ضد چاقی به حساب می‌آید و غرغره کردن آن برای رفع گلودرد مفید است. خواص درمانی آن در تقویت کبد و بهبود پادرد و کمردرد هم مهم است.

هنگام رسیدن میوه، به دلیل تنفس حبه‌ها، مقداری از اسیدهای ترش می‌سوزد و انگور، شیرین می‌شود.

و اما آنهایی که مویز می‌شوند...

به حبه‌های درشت و خشک‌شده انگور سیاه (یا قرمز پررنگ) مویز می‌گویند. بزرگان ما خوردن مویز را توصیه کرده‌اند؛ مثل سفارش به خوردن ۲۱ عدد مویز ناشتا برای سلامتی بدن یا ۷ عدد مویز برای تقویت حافظه.

رمز این اکسیر سلامتی در بالا بودن میزان ویتامین‌های A، B، E، امگا ۳ و ۶، کلسیم، فسفر و آنتوسیانین است که همه اینها برای سلامتی بدن و به‌خصوص رفع بیماری‌های قلب و عروق مفیدند.

درخت انگور درواقع درخت نیست؛یک درختچه بالارونده است که شاخه‌هایش می‌توانند به هرچیزی بپیچند و از دیوار راست بالا بروند.

برگ‌های آن پنجه‌ای شکل است و معمولاً پنج بخش دارد. دلمه برگ مو یکی از غذاهای خوشمزه است. چهارپایان هم دیگر زحمت پخت و پز نمی‌کشند و برگ‌ها را خام خام نوش جان می‌کنند!

از هسته انگور، روغنی استخراج می‌شود که یکی از آنتی اکسیدان‌های قوی است. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند حملاتی را که بر اثر آلودگی هوا، مواد شیمیایی زیست محیطی و استعمال دخانیات به بدن وارد می‌شود دفع کنند.

روش تکثیر درخت انگور بسیار ساده است. یک شاخه خشک زمستانی درخت می‌تواند به عنوان قلمه به کار برود؛ یا می‌توان یکی از شاخه‌های متصل به درخت را زیر خاک خواباند تا نهال جدیدی سر از خاک بیرون بیاورد.

ریشه این درخت عمیق است و همین سبب می‌شود کم‌آبی را به خوبی تحمل کند. در بسیاری از مناطق، پرورش انگور به شکل دیم هم مرسوم است.

کد خبر 142347
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز