رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار سفیر انگلیس در تهران با تأکید بر پایداری ایران بر مواضع اصولی خود در خصوص استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گفت: غرب درصدد زورگویی در این خصوص است و این برای ملت آزاده ایران پذیرفتنی نیست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، هاشمی رفسنجانی با رد هرگونه پیش شرط برای آغاز مذاکرات، جلب اعتماد را در خلال مذاکره امکان‌پذیر دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران در پی ماجراجویی در خصوص انرژی هسته‌ای نیست و به دیگران هم توصیه می کند درصدد ماجراجویی نباشند.

وی اضافه کرد: اگر این موضوع از مسیر صحیح خود پیگیری شود، آماده هر گونه راستی آزمایی از جانب مراجع مسئول برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود هستیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اوضاع عراق و افغانستان ادعای اعلا‌می اشغالگران از حمله به این دو کشور را ایجاد دموکراسی خواند و گفت: اقدامات اشغالگران در این دو کشور با این موضوع سازگار نیست.

وی افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان و بروز ناامنی در عراق را یکی از عواقب اشغالگری بیان کرد و افزود: مردم این دو کشور به ویژه عراق از تبعات این اشغال رضایت ندارند و اگر اراده جدی برای حل این مشکلات وجود داشته باشد جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حاکمیت مردم در عراق و ایجاد آرامش را از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد و گفت: همه گروه‌های مذهبی، سیاسی و قومی در عراق به اندازه سهم جمعیتی خود حق دارند در اداره این کشور سهیم باشند، ولی به نظر می آید برخی بازیگران خارجی صحنه عراق با این موضوع موافق نیستند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به موضوع فلسطین نظر جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص روشن بیان و تصریح کرد: حل این مسئله بدون در نظر گرفتن تکلیف میلیون‌ها آواره فلسطینی امکان پذیر نیست.

وی افزود: مردم فلسطین تصمیم گیر نهایی در خصوص آینده کشور خود هستند، ولی انتظار این است که عقلای دنیا راه حلی منطقی و انسانی برای این موضوع بیابند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از برخی اتهامات مکرر مقامات و برخی نشریات در انگلیس در خصوص جمهوری اسلامی ایران گفت: ما خواهان صلح و ثبات در منطقه هستیم و رویه ایران در افغانستان و عراق این موضوع را اثبات می کند و اشغالگران خود بیش از دیگران به این موضوع واقفند.

جفری آدامز سفیر انگلیس در تهران هم در این دیدار حل موضوع استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته‌ای را در گرو بازسازی اعتماد دو طرف موضوع بیان و تصریح کرد: پایه و اساس مذاکرات رسیدن به توافق و اعتماد دو جانبه است و ما امیدواریم در جوی دوستانه مسائل برطرف شود.

وی علایق جمهوری اسلامی ایران و جامعه جهانی در عراق و افغانستان را نزدیک به یکدیگر بیان کرد و گفت: ایجاد صلح، رفاه اقتصادی و حاکمیت دموکراسی در این دو کشور موضوعاتی است که دو طرف بر آن تأکید دارند و می‌تواند زمینه های مشترکی برای همکاری باشد.

جفری آدامز موضع غرب را در خصوص فلسطین، حمایت از تشکیل دو دولت و دو کشور بیان کرد و افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران و غرب در این حوزه متفاوت است و برای یافتن راه حلی در این خصوص می توان تلاش کرد.

سفیر انگلیس با اشاره به تمایل جمهوری اسلامی ایران به خصوصی سازی و جلب سرمایه های خارجی علا‌قه وافر تجار و سرمایه‌گذاران انگلیس را به مشارکت در طرحهای اقتصادی ایران اعلام کرد.

کد خبر 14209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز