همشهری آنلاین: مراسم رونمایی از کتاب دعا از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دوشنبه، 10 مرداد به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی در کتابخانه پارک شهر برگزار شد.

رهبر

به گزارش ایسنا، در ابتدای مراسم، مجدالدین محمدی - معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی - با اشاره به این‌که رونمایی از این کتاب را در آستانه ماه مبارک رمضان باید به فال نیک گرفت، گفت:ما سه هفته بسیار پرکار و سخت را پشت سر گذاشته‌ایم؛ از این جهت که پروژه‌های بسیار بزرگ، حیاتی و تاریخ‌سازی را به سرانجام رسانده‌ایم.

او افزود: چهارشنبه دو هفته گذشته به محضر مقام معظم رهبری رسیدیم و چهارشنبه هفته گذشته نیز رونمایی از دو اثر بزرگ را داشتیم. امیدواریم که با این کتاب‌ها و مراسم، جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی در میان مردم ایجاد شود.

در بخش بعدی مراسم، منصور واعظی - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی - با اشاره به اهمیت موضوع دعا، بیان کرد: من با سیر در موضوعات دینی، هیچ بحثی را به اهمیت دعا پیدا نکردم.

او در ادامه اصلی‌ترین هدف نظام جمهوری اسلامی را این‌طور تبیین کرد: اصلی‌ترین هدف نظام جمهوری اسلامی، تسهیل بندگی خداوند روی زمین است؛ بنابراین هر قدر بتوانیم در جامعه،‌ فرهنگ و خانواده‌ها این امر را ترویج کنیم، در مسیر اهداف انقلاب اسلامی به طور مستقیم گام برداشته‌ایم.

واعظی با اشاره به این‌که پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و خنثا شدن فتنه‌های سال‌های اخیر با دعاها و مجاهدت‌ها محقق شد، اظهار کرد: دعا به انسان عزت نفس می‌دهد و باعث می‌شود تا انسان در مقابل سختی‌ها خود اتکا باشد؛ چرا که انسان به غیر از معبود، به چیز دیگری تکیه ندارد و هیچ کمکی همچون کمک الهی نیست.

او اضافه کرد: ‌از این‌رو باید برای موضوع و ترویج دعا فعالیت زیادی انجام شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به سنجشی که در اسفندماه 1388 در همین زمینه انجام شد، بیان کرد: با توجه به آماری که به تفکیک استان‌های مختلف در این زمینه به دست آمد، مشخص شد جامعه ما روزانه 12 دقیقه مطالعه قرآن و ادعیه را دارد. البته سؤالی که در این زمینه مطرح بود، این بود که «آیا قرآن را جزو مطالعه می‌دانید؟»، با توجه به همین موضوع اگر به سنجشی که در کشورهای غربی در این زمینه انجام شد، نگاه کنیم، مشخص می‌شود که آن کشورها تورات را جزو مطالعه می‌دانند.

او با اشاره به این‌که به بهره‌گیری از ادعیه در معارف و تولید علم و دانش کم‌تر توجه می‌شود، گفت: مقام معظم رهبری تأکیدهای مکرری در نهضت نرم‌افزاری و تولید علم داشته‌اند که در همین زمینه جلسات کم‌نظیری با حضور اساتید و علمای مختلف تشکیل شده است.

واعظی در ادامه عنوان کرد: بحث جدی‌ای که در حوزه فرهنگ مطرح است، این است که اگر قرار است با الطاف الهی تمدن جدیدی متکی بر انقلاب اسلامی شکل بگیرد، بخش مهمی از آن، تولید معارف در سطوح مختلف است.

او با بیان این‌که توجه به قرآن و احادیث در حوزه‌های تاریخ، روانشناسی، فلسفه تاریخ و انسان‌شناسی باعث ایجاد تحول می‌شود، گفت: در علوم مختلف و نظام آکادمیک به بهره‌گیری از احادیث اهل بیت (ع) کم‌تر توجه می‌شود؛ از این‌رو باید حداقل در بخش قابل توجهی از علوم انسانی و اجتماعی، یک انقلاب فرهنگی صورت گیرد.

در بخش دیگری از مراسم، علیرضا برازش - گردآورنده کتاب «دعا» - با اشاره به تعریفی از عدالت، اظهار کرد: مقام معظم رهبری یکی از سرداران تأسیس این نظام بوده‌اند؛ از این‌رو وظیفه بزرگان و اهل قلم، پاسداری از حفظ حریم ایشان است.

او با بیان این‌که وظیفه دانشمندان این است که کلام رهبر را همان‌طور که هست، در اختیار مردم قرار دهند، اظهار کرد: اگر در جهان امروز زیبایی‌های کلام معصومین و ائمه اطهار (ع) همان‌طور شفاف به عالم عرضه شود، مردم از آن تبعیت می‌کنند.

برازش با اشاره به این‌که می‌توان در دو جهت افراط و تفریط خطا کرد، گفت: به طور مثال، فیلمی که می‌تواند ساخته شود؛ اما به دلیل سخت‌گیری‌های افراطی از ساخت آن جلوگیری می‌شود. همان‌طور که ممکن است ده‌ها هزار کتاب می‌توانست نوشته شود؛ اما به خاطر برخی مشکلات موجود نوشته نشده است؛ بنابراین در زمینه فرهنگ باید بسیاری از امور انجام می‌شد که متأسفانه انجام نشده است.

او افزود: باید همفکری و هم‌اندیشی شود و جرأت بیش‌تری به کار گرفته شود. همچنین از سلیقه‌های مختلف در این بحث استفاده شود.

برازش با اشاره به تعبیرات مقام معظم رهبری در این کتاب، بیان کرد: همان‌طور که خداوند می‌فرماید، «ادعونی استجب لکم»، ما باید فهم‌مان را از دعا مطابق با پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) کنیم؛ چرا که دعا یعنی جلب توجه به خدا و دل را متوجه خدا کردن.

او در ادامه با اشاره به احادیثی از سوی پیامبر (ص) ابراز امیدواری کرد که اهل قلم برای رساندن بیانات مقام معظم رهبری یاری کنند. در پایان این مراسم از کتاب «دعا از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» رونمایی شد.

کد خبر 141929
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز