همشهری آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان قاچاق ارز در دسترس نیست، گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای دادن مجوز تاسیس بانک جدید نداریم و تقاضای جدید را نمی پذیریم.

به گزارش ایسنا، محمود بهمنی در حاشیه نشست اعضای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در توضیح دلیل توقف ارائه مجوز به برخی بانک‌های جدید مثل آریا گفت: در این خصوص دو بحث داریم یک مرحله از کار تا مجوز است و یک بخش بعد از مجوز است. بانک مرکزی از این پس تقاضای جدیدی را نمی‌پذیرد و به بانک جدیدی مجوز نمی‌دهد چون درصدد است تا کیفیت بانک‌ها موجود را بالا ببرد و شعباتشان را افزایش بدهد بدیهی است چنانچه ایجاب کند تقاضای جدیدی را بپذیریم.

 وی افزود: در حال حاضر باید نظارت و کنترلمان را روی این بانک‌ها بیشتر کنیم تا بانکی که مجوز گرفت خیالش راحت نشود که چون مجوز گرفته دیگر با او کاری نداریم بلکه هر لحظه تحت کنترل ما قرار دارد.

 بهمنی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر 700 صرافی در کشور وجود دارد که یک تعداد را به دلیل اینکه بر اساس اصول و موازین عمل نمی‌کردند بستیم و تعداد دیگری از صرافی‌ها را در برنامه کاری قرار دادیم و آن دسته‌ای که باقی می مانند صرافی‌هایی هستند که به آنها اعتماد می‌کنیم و از آنها کمک می‌گیریم و مورد حمایت قرار می‌دهیم.

 وی با بیان اینکه برای ساماندهی صرافی‌ها به کمک بخش خصوصی و به ویژه صرافی‌ها نیازمندیم، افزود: یکی از راه‌هایی که می‌توان به واسطه آن با قاچاق ارز در کشور مبارزه کرد، ساماندهی صرافی‌هاست که در حال حاضر با توجه به دادن مجوز از سوی مجلس، در مراحل نهایی ساماندهی هستیم و دستورالعمل‌ها تهیه شده است.

 رئیس کل بانک مرکزی درباره میزان قاچاق ارز در کشور گفت: نمی‌توان به طور دقیق میزان قاچاق ارز را اعلام کرد ولی طبعا هر میزانی که ارز تزریق شود اگر از نیاز ما بیشتر باشد حالت‌های مختلفی می‌گیرد که در این صورت یا باید ارز ذخیره شود یا کالا جذب شود ولی هر قاچاق کالایی در کنارش خروج ارز است که ما به دنبال شناسایی این بخش و جلوگیری از این بخش قاچاق هستیم.

 بهمنی در پایان در مورد دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص ساماندهی صرافی‌ها اظهار کرد: بحث صرافی‌ها و ارز از اختیارات بانک مرکزی است و مجلس هم مجوز ساماندهی را به بانک مرکزی داده است. هم اکنون کار را شروع و نرم‌افزارهای لازم را نصب کردیم و به مرور در حال کنترل صرافی‌ها هستیم و عملیاتی که صرافی‌ها انجام می دهند در مانیتور رصد می شود تا مشخص شود که مطابق با اصول و استانداردهای لازم انجام شده یا نه.

کد خبر 141923
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز