مریم غفاری: معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از اضافه‌شدن یک‌روش جدید کاشتنی پیشگیری پنج ساله از بارداری به برنامه تنظیم خانواده کشور خبر داد.

دارو

دکتر محمد اسلامی، از پایان مراحل آزمایشی روش «جدل» به‌عنوان یک روش مؤثر در پیشگیری از بارداری خبر داد و گفت: تا چند ماه آینده جمعیت بیشتری از کشور از این روش پیشگیری از بارداری استفاده خواهند کرد. این روش پیشگیری از بارداری به‌صورت کاشتنی در بازوی زنان بوده و روش مناسبی است که تا 5 سال از بارداری پیشگیری می‌کند. دراین روش پیشگیری از بارداری، 24ساعت پس از قرار گرفتن در پوست بازو، به‌مدت 5سال از بارداری پیشگیری می‌کند و به این ترتیب فرد دچار بارداری ناخواسته نمی‌شود اما درصورت تمایل گیرنده خدمت، می‌توان کپسول را زودتر از 5 سال خارج کرد. بر این اساس یک روز پس از خروج کپسول، توانایی بارداری بازمی‌گردد. در مطلبی که ازپی می‌آید جزئیات ومزایای استفاده از این روش از سوی متخصصان مورد بررسی قرار گرفته است که از نظرتان می‌گذرد.

متنوع بودن روش‌های پیشگیری از بارداری برای گسترش دامنه انتخاب گیرندگان خدمات تنظیم خانواده است. هر چه تعداد روش‌های پیشگیری از بارداری متنوع‌تر باشد، سلایق مراجعه‌کنندگان بیشتر تأمین می‌شود چرا که خصوصیات افراد با یکدیگر متفاوت است.

دکتر اسلامی، معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، به همشهری گفت: درحال حاضر، تعداد روش‌های پیشگیری از بارداری در کشور 11روش است که با اضافه شدن این روش کاشتنی جدید تعداد روش‌های پیشگیری از بارداری به 12نوع افزایش می‌یابد. از روش‌های پیشگیری از بارداری موجود در کشور 2روش، دائمی و 10روش موقت هستند که ضریب اطمینان اغلب روش‌های پیشگیری از بارداری بیش از 99 درصد است.

روش‌های رایج کاشتنی دربرنامه کشوری

کاشتنی‌ها دارای انواع مختلف و با طول عمر مختلف هستند. یکی از نخستین انواع این کاشتنی‌ها نورپلنت بوده است.
این محصول دارای 6 کپسول بوده که زیر پوست بازو کاشته شده و تا 5 سال تأثیر خود را در پیشگیری از بارداری حفظ می‌کند. نورپلنت تنها کاشتنی‌هایی بوده که در مقطعی در برنامه کشوری تنظیم خانواده در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است. طی سالیان گذشته تولید این محصول از سوی شرکت تولید‌کننده متوقف شده و با کاشتنی Jadelle که دارای 2کپسول و مدت اثر پنج ساله است، جایگزین شده است.

این روش تا 5 سال پیشگیری کامل از بارداری را ایجاد کرده و جزو روش‌های بسیار مؤثر است و زمان کاشت از روز اول تا هفتم قاعدگی است. هرچند اثر ضد‌بارداری 24ساعت بعد از کاشت شروع می‌شود و تا 5سال ادامه دارد ولی بهتر است یک‌هفته از روش کمکی استفاده کرد.

به گفته معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت جدل هم‌اکنون در برخی از مناطق کشور تحت مطالعه بوده و امید آن می‌رود که براساس نتایج حاصل از این مطالعه، روش‌های کاشتنی مجددا با در نظر گرفتن همه شرایط مورد نیاز از طریق برنامه کشوری در اختیار جامعه قرار گیرند.

به گفته وی، این محصول دو کپسولی در حال حاضر در اروپا استفاده می‌شود و برای استفاده در ایران تمامی مراحل قانونی را طی کرده است. تنها باید شرایط گیرندگان این خدمت و رضایت آنها نیز بررسی شود. اکنون این روش پیشگیری از بارداری در2 نقطه از کشور در حال بررسی است. درصورت حصول نتایج مطلوب از این بررسی‌ها، با رعایت همان شرایط، می‌توان این روش را به‌تدریج در دیگر نقاط کشور انتشار داد. براساس گزارش‌های دریافت‌شده از مرحله آزمایشی این محصول دو کپسولی پیشگیری از بارداری، درصورت انتخاب صحیح گیرندگان این خدمت، افراد از این روش پیشگیری از بارداری راضی خواهند بود.

این روش با شیردهی مغایرتی ندارد

کاشتنی‌ها از روش‌های مؤثر پیشگیری از بارداری بوده و با شیردهی مادر مغایرتی ندارند. استفاده از این‌ روش‌ها را در مادران شیرده می‌توان پس از 6هفتگی کودک آغاز کرد. در این‌ روش‌ها 24 ساعت پس از کاشته شدن زیر پوست بازو، اثر پیشگیری از بارداری در بدن آغاز می‌شود و اندازه آنها در خون به میزان مؤثر می‌رسد. تأثیر این‌ روش‌های پیشگیری از بارداری تا زمان عمر مفید آنها که برحسب نوع شان3 تا 5سال است، در بدن ادامه می‌یابد. بدیهی است که درصورت تمایل افراد برای خروج این‌ روش‌ها پیش از زمان مقرر، خروج کاشتنی‌ها امکان‌پذیر بوده و توان باروری فرد بدون تاخیر پس از خروج آنها باز می‌گردد.

هدف برنامه تنظیم خانواده تعداد فرزند نیست!

به گفته دکتر اسلامی هدف برنامه تنظیم خانواده تعیین تعداد فرزند نیست؛ چرا که خانواده در این زمینه تصمیم‌گیرنده است. در برنامه تنظیم خانواده، اصول سلامتی در نظر است. بر این اساس بارداری‌های زیر 18سال و بالای 35سال، فاصله دو فرزند کمتر از 3سال و همچنین بارداری بیش از 4بار خطرناک است.

گفتنی است که استفاده از کاشتنی‌ها مانند هر روش پیشگیری از بارداری دیگر براساس مشاوره تنظیم خانواده بوده وبا توجه به اینکه خارج کردن کاشتنی از زیر پوست نیازمند یک فرایند جراحی کوچک و سرپایی است، در این انتخاب و مشاوره باید حساسیت بیشتری به خرج داده شود تا استفاده از آن پس از سنجیدن همه مزایا و معایب روش صورت‌گرفته و احتمال خروج آن به دلایل قابل پیش‌بینی به حداقل برسد.

کد خبر 141892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز