یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: وکلای ملت غلامرضا مصباحی‌مقدم و جعفر قادری را برای عضویت در هیأت امنای صندوق توسعه ملی انتخاب کردند.

جعفر قادری

 همزمان رئیس هیات عامل صندوق یادشده از ممنوعیت پرداخت تسهیلات از محل منابع این صندوق به بخش‌های دولتی خبر داده‌است با جعفر قادری عضو ناظر مجلس درباره مصارف صندوق گفت‌وگو کردیم.

  • انتخاب نمایندگان ناظر مجلس بر صندوق توسعه ملی چه تأثیری بر ادامه فعالیت‌های صندوق خواهد داشت؟

تا جایی که اطلاع دارم دوجلسه در این صندوق برگزار شده است. امیدوارم که در ادامه راه با ورود نمایندگان مجلس اشکالات و ایراداتی که به انتخاب اعضای هیأت عامل وارد است طی یک همکاری و مشارکت از سوی تمام اعضای هیأت امنا برطرف شود. به‌طور کلی باید مفاد قانون در این صندوق کاملا رعایت شود و قول و قرارهایی که دولت برای تخصیص اعتبار به مواردی که شاید نیاز ارزی نداشته باشند باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. همانطور که از قبل هم دیدگاه خودمان را اعلام کرده‌بودیم معتقدم باید قانون به‌طور کامل رعایت شود. در حقیقت حساسیتی که مجلس بر مفاد قانون برنامه پنجم و تأکیدی که روی استفاده درست منابع در جای درست خودش داشت باید با کمک دولت مورد توجه قرار گیرد. به عبارت دیگر دولت و مجلس باید با یک همکاری سازنده و تخصیص بهینه منابع اجازه ندهند سیاست‌های ابلاغی مقام‌معظم‌رهبری در مورد صندوق توسعه ملی به زمین گذاشته شود. این اصلی‌ترین دغدغه اعضای هیأت امنای صندوق است.

  • در این مدت شاهد یکسری پیشنهادات و یا حتی دستوراتی از سوی دولت درخصوص استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بودیم. آیا بررسی دقیقی راجع به این موارد داشته‌اید؟

انتخابات به تازگی برگزار شده و قبل از آن هم پیش زمینه مناسبی از این مسئله نداشتیم. اما امیدواریم که بتوانیم با همکاری سایر اعضای هیأت امنا این پیشنهادات و دستورات را بررسی کرده و به سرانجام برسانیم. قطعا در مواردی که نیاز ارزی دارد صندوق هم با دیده مساعدت به آن نگاه می‌کند چرا که منابع موجود در صندوق توسعه ملی صرفا برای موارد تعریف شده قابل هزینه‌کردن است. نکته مهم این است که براساس چارچوب‌ها و قانون عمل شود. قطعا در این میان نیازها و برنامه‌های دولت هم مدنظر قرار خواهد گرفت. اما در مواردی که خارج از چارچوب است و نیاز ریالی دارد، قانون مانع می‌شود و طبیعی است که دولت هم نباید اصراری بر این موارد داشته باشد.

  • دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تزریق منابع صندوق توسعه ملی به مسکن مهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن و مواردی باشد که نیاز به منابع ریالی دارد مطمئنا موجه نیست و قانون هم اجازه این کار را نمی‌دهد. اما اگر برای مسکن مهر نیاز به ورود تکنولوژی‌های جدید و ساخت تجهیزات باشد طبیعی است که کاملا توجیه دارد و در راستای اهداف مشخص شده در قانون برنامه پنجم است. در این قانون تصریح شده که تسهیلات ارزی پرداخت شده از سوی صندوق قابل تبدیل به ریال نیست.

  • آماری از موجودی فعلی صندوق توسعه ملی دارید؟

هم‌اکنون حدود 20 میلیارد دلار در این حساب وجود دارد.

  • آیا این صندوق به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار می‌شود؟

خیر؛ چون نه قانون اجازه برداشت‌های بی‌رویه از این صندوق را می‌دهد و نه مجلس این اجازه را می‌دهد که منابع این صندوق در مسیری غیراز آنچه قانون تصریح کرده قرار بگیرد.

کد خبر 141846
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز