همشهری‌آنلاین: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز به کار هیأت‌های نظارت بر کتاب در دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان پس از ابلاغ رسمی هیأت نظارت بر کتاب بزرگسال از سوی رییس‌جمهور خبر داد اما نگفت که این ابلاغیه مربوط به چه تاریخی است.

بهمن دری

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، بهمن دری که در حاشیه بزرگداشت شهدای عملیات مرصاد در دیدار با تعدادی از نویسندگان کتاب‌های دفاع مقدس سخن می‌گفت، در ادامه عنوان کرد: برای دو هیأت دستور جلساتی بر حسب اولویت‌ها تهیه شده است که براین اساس، به جای پرداختن به مصادیق، به محورها و موضوعات مهم توجه خواهد شد.

او ممیزی کتاب را از بدیهیات دانست و افزود: هر انسانی در آداب و رسوم و سنت‌های خود که از آن به عنوان «فرهنگ» نام می‌بریم، قائل به ممیزی است؛ اما ممیزی کتاب باید به دور از کج‌سلیقگی و صرفاً بر مدار قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اعمال شود.

دری خاطرنشان کرد: اگر قرار شود که در هیأت‌های نظارت ما به فلان کتاب یا نحوه ممیزی اثر فلان نویسنده بپردازیم، کاملاً با موضوع ممیزی سطحی برخورد کرده‌ایم و اساساً راه به جایی نخواهیم برد؛ اما اگر محورهای اساسی را به همراه نمونه‌هایی از آن مورد توجه قرار دهیم، ناشران و نویسندگان و پدیدآورندگان نقشه راه خواهند داشت.

او با تاکید براین‌که باید فرصت لازم را برای برخی از ناشران که ناآگاهانه دچار کج‌اندیشی شده‌اند و درصدد اصلاح مسیر پیشین خود هستند، فراهم آوریم، اضافه کرد: از مهم‌ترین محورهایی که هیأت‌های نظارت بر کتاب باید در حوزه چاپ و انتشار کتاب به آن بپردارند، اغراض سیاسی است که در جامه فرهنگی و در قالب کتاب بروز می‌یابد.

معاون امور فرهنگی ارشاد با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مسؤولان حوزه کتاب که فرمودند «گاهی در بازار کتاب کارهایی به ظاهر فرهنگی ولی با مقاصد سیاسی انحرافی دیده می‌شوند که باید به این موضوع توجه جدی‌تری شود»، خاطرنشان کرد: از همین‌رو آن‌چه هیأت‌های نظارت باید به آن باید اهتمام جدی داشته باشند، در سه بخش دینی، اخلاقی و سیاسی قرار دارد.

او عرفان‌های غیردینی و الحادی و دامن زدن به خرافه و جریان‌های انحرافی و بدعت‌آمیز، تخریب حاکمیت دینی و مبانی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران و ترویج سکولاریسم و جدایی دین از سیاست، احیای جریانات و نحله‌های مرده سیاسی مانند مارکسیسم و تحقیر و توهین به روحانیت را از مصادیق این بخش‌ها عنوان کرد و ادامه داد: تخریب تاریخ معاصر با رویکرد تطهیر جریان‌های سلطنت‌طلبانه، تخریب چهره عناصر مذهبی و قومی، الگوسازی و شخصیت‌پردازی چهره‌های معارض، ترویج ابتذال و مسائل جنسی و بی‌بند و باری اخلاقی از دیگر مواردی است که در هیأت نظارت به آن توجه خواهد شد.

دری در پایان اظهار امیدواری کرد که بتوانند با حمایت از انتشار کتاب‌های ارزشمند، مفید و مناسب و ترویج انتشار کتاب‌های فاخر، بازار کتاب را به منزلت و جایگاهی درخور ارتقا دهند.

 به گزارش همشهری‌آنلاین اگر چه ایسنا  از تایید انتخاب اعضای هیأت نظارت بر ضوابط نشر کتاب کودک و نوجوان که بر اساس پیشنهاد وزارت ارشاد به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، توسط رییس‌جمهور خبر داده است،اما هیچ اشاره‌ای به زمان این ابلاغ و نفراتی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شده اند نکرده است.

 آیین‌نامه تازه اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب  بهار سال گذشته ابلاغ شد،اما تا کنون وزارت ارشاد  اعضای هیئت مرکزی مربوطه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی  معرفی نکرده است.

کد خبر 141837
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز