دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در سخنانی که به مناسبت تجلیل از عبدالرحیم جعفری در خانه هنرمندان برگزار شد، از اوبه عنوان کارآفرینی یاد کرد که درکی پیچیده و مدرن از صنعت نشر داشت و نخستین بار وجهه صنعتی به این کار داد.

به گزارش همشهری آنلاین این مراسم عصر دوشنبه،14 شهریور در خانه هنرمندان و از سوی ناشران و کتابفروشان راسته کریم‌خان زند و با حضور مهندس سلیمی،شهردار منطقه شش تهران و گروهی از اهل قلم و نشر در تالال جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

مسجدجامعی همچنین به کار ابتکاری ناشران در راه‌اندازی جشنواره گفت (گذر فرهنگی تهران) اشاره کرد و گفت که این ابتکار باید در میان ناشران بماند و هیچ‌کدامتان نباید به سمت کمک از نهادهای دیگر سوق پیدا کنید.

مسجد جامعی کتاب و پرداختن به کتاب را کاری فرهنگی برشمرد و گفت که عمده مردمی که در منطقه شش تهران زندگی می‌کنند از سطح بالایی از فرهنگ برخوردارند و چه خوب است که خود ناشران به صرافت بیفتند که نقشه فرهنگی ا ین منطقه را طراحی و درباره آن تامل کنند که چگونه می‌توان این فضا را به سمتی سوق داد که بار فرهنگی بیشتری به منطقه برساند.

پیش از مسجد جامعی دکتر مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ایجاد چنین کاری را امری مفید برای مردم تهران برشمردو گفت که به زودی نخستین کتابخانه تخصصی هنر در خانه هنرمندان راه ‌اندازی خواهد شد.

در ادامه این مراسم، پژمان سلطانی ، دبیر نخستین جشن گفت به صحنه آمد و از چگونگی شکل گیری این جشنواره سخن گفت و افزود که در این جشن افراد می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های این گذر از کارت تخفیف ده درصد تا پایان سال برخوردار شوند.

حسن طباطبایی، مدیر انتشارات آبی نیز در سخنانی به تعطیلی برخی از کتابفروشی‌های این گذر اشاره کرد و گفت که در چند سال اخیر وضعیت اقتصادی به گونه‌ای شده است که عملا کتابفروشی صرفه اقتصادی چندانی ندارد و بسیاری از کتابفروشان در کنار فروش کتاب حتما باید برخی وسایل جانبی همانند دفتر و قلم و وسایل دیگر را بفروشند تا بتوانند دخل وخرج کنند.

نورالله مرادی،استاد و کارشناس نامدار کتابداری هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود که به نقش عبدالرحیم جعفری در شکل گیری امیرکبیر و تاثیر این انتشاراتی بر رشد و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد وگفت که امیرکبیر در سه دهه گذشته 2700 عنوان کتاب تولید کرد که خود انقلابی در صنعت نشر ایران به شمار می‌رود.

مرادی از کمیت کتاب سخن گفت اما تاکیدش را بیشتر روی کیفت کتاب‌ها قرار داد وگفت که کیفیت کتاب‌هایی که انتشارات امیرکبیر تولید می‌کرد، در تمامی حوزه‌ها تاثیرگذار بود.

او وضعیت نشر ایران را به نشر قبل و نشر بعد از امیرکبیر تقسیم کردو گفت که تاثیر امیرکبیر بر کلیت نشر ایران به گونه‌ای است که نمی‌توان این تقسیم بندی را نادیده گرفت.

ایجاد چاپخانه سپهر و انتشار و چاپ کتاب‌هایی که کیفیت چاپشان در رقابت با کتاب‌های کشورها وناشران غربی بود از دیگر امتیازات انتشارات امیر کبیر و مدیر آن بود که سبب می‌شد این انتشاراتی در همه جا درخشش و خیرگی خاصی داشته باشد.
مرادی در پایان گفت اگر چه آقای جعفری بیش از سه دهه است که حاشیه نشین شده است ،اما انتخاب او در نخستین مراسم جشنواره ناشرانی که هر کدامشان وزنه‌ای در نشر ایرانند خود موید این ادعاست که نسل تازه و نوپای ناشران، قدر کارهای او را می‌دانند.

بعد از سخنان مرادی ،احمدمسجد‌جامعی،بخشی(کتابفروش پیشکسوت)حسن کیایئان،شیرازی،قدیانی به روی صحنه آمدند و با اهدای تابلویی زیبا از پرتره آقای جعفری که توسط سرژ بارسقیان کار شده بود و نیز صفحه زرین بتهوون از تلاش های جعفری در عرصه نشر تقدیر کردند.

در پایان مراسم هم عبدالرحیم جعفری سخنان کوتاهی گفت و افزود که نباید فضای نشر فضای یاس آلود باشد و بهتر است که ناشران به سمت انتشار کتاب‌های خوب بروند و کتاب خوب که چاپ شود، مردم هم آن را می‌خرند و گردش مالی ناشر هم در این روند رخ خواهد داد.

از جمله حاشیه‌های این مراسم اجرای نوازندگی پیانو در  لابلای برنامه بود که عمدتا آثار بتهون نواخته شد و جای خالی یک قطعه ایرانی حس می‌شد،‌ضمن آنکه برخی از تصاویری که نشان داده می شد، با انتقاد مسجد جامعی روبرو شد و گفت که ای کاش تصویر استاد عبدالرحیم جعفری هم در این نمآهنگ‌ها بود و این را از این بابت نمی‌گویم که این برنامه مختص ایشان است، بلکه از آن جهت که ایشان فرد تاثیرگذاری در عرصه فرهنگ ایران بودند و خواهند بود.

نمایش فیلمی کوتاه از منزل استاد عبدالرحیم جعفری و سخنانی که او در این فیلم گفت از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

به گزارش همشهری‌آنلاین جشنواره گذر فرهنگی تهران از 15 تا 25 شهریور در راسته کریم‌خان برپا خواهد بود و علاقه‌مندان و خریداران کتاب می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های این راسته ضمن برخورداری از تخفیف ده‌درصدی از برخی جوایز ویژه بهره‌مند شوند.

کد خبر 144846
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز