یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: با وجود اینکه اردبیل طی هفته‌های جاری هوای کاملا بهاری و خنکی را پشت سر می‌گذاشت، اما از دو روز گذشته با ورود موج گرما به این استان دمای هوا به 45 درجه سانتیگراد افزایش یافته و شرایط بی سابقه‌ای را در استان رقم زده است.

آب و هوا

به گزارش خبرنگار مهر، براساس گزارشهای هواشناسی سامانه هوای گرم به مدت یک هفته این منطقه را فرا می گیرد و این شرایط تا پنجشنبه در استان اردبیل حاکم خواهد شد.
این استان که به عنوان منطقه کوهستانی در گرمترین ماه سال نیز هوای خنکی داشته و به لحاظ آب و هوا در بین شهرهای کشور از شهرت خاصی برخوردار است، اما افزایش دما طی روزهای گذشته و حاکم شدن گرمای طاقت فرسا شهروندان و مسافران را غافلگیر کرده است.

مدیر کل هواشناسی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلیل افزایش دمای هوای استان اظهار داشت: ورورد سامانه کم فشار سودانی از جنوب غرب کشور و امتداد آن تا مناطق مرکزی ایران و نیز پشته ارتفاعی که در سطوح میانی جو قرار گرفته سبب افزایش دما در سطح استان شده است.

علی دولتی مهر میزان افزایش دما را نسبت به روزهای گذشته دو تا پنج درجه اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود در مرکز استان دما به 42 درجه سانتیگراد و در شمال استان به بیش از 45 درجه سانتیگراد نیز برسد.

هشدار هواشناسی به شهروندان نسبت به موج گرما

وی با اشاره به فرا رسیدن ماه رمضان اضافه کرد: در روز اول ماه رمضان دمای هوای استان بسیار گرم خواهد بود، بنابراین توصیه می شود افرادی که به گرما حساسیت دارند در ساعت‌های گرم روز در فضای آزاد قرار نگیرند.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از شهروندان سالمند و کودکان و یا افرادی که مبتلا به بیماریهای خاص قلبی و عروقی هستند، خواست در ساعات بین 10 قبل از ظهر و 17 عصر از تردد غیر ضروری پرهیز کنند.

به گفته وی شهروندان به محض مشاهده هر نوع علائم گرما زدگی از قبیل عرق سوز شدن، ورم ناشی از گرما، گرفتگی عضلانی ناشی از گرما و... به پزشک مراجعه کنند.

وی همچنین از کشاورزان منطقه بویژه سیب زمینی کاران و چغندرکاران منطقه خواست نسبت به آبیاری مزارع خود در شب برای جلوگیری از سوزش برگ‌ها و ریشه محصولات اقدام کنند.

شهروندان اردبیلی در مصرف آب صرفه جویی کنند

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به لحاظ اینکه متوسط میزان بارندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته 55 درصد کاهش یافته است، شهروندان در مصرف آب صرفه جویی کنند تا با قطعی آب بویژه در مناطق کم آب استان روبرو نشوند.

عبدالحسین حسن زاده با اشاره به اینکه در ماه رمضان میزان مصرف آب در ساعتی از روز افزایش می یابد، افزود: به دلیل گرم شدن دمای هوا در این استان همزمان با حلول ماه رمضان، رعایت موارد صرفه جویی بیشتر از گذشته اهمیت دارد تا روزه داران به راحتی هفته اول ماه رمضان را طی کنند.

به گزارش مهر، در هفته‌های گذشته تغییرات جوی حاکم در استان سبب بارش‌های متناوب باران و تگرگ در مناطق مختلف شد که به دنبال آن وزش باد خنک از جانب شمال شرقی که بیشینه سرعت آن به 55 کیلومتر در ساعت می رسید، چهره خاصی به استان بخشید.

چهارشنبه موج گرما خارج می‌شود

به گفته کارشناسان هواشناسی، بارش‌های متناوب در هفته‌های گذشته که در برخی از شهرهای استان با جاری شدن سیل و وارد آوردن خسارت‌هایی توام بود، سبب کاهش دمای استان از 30 درجه سانتیگراد به 18 درجه شده بود، اما افزایش دما طی دو روز و با این سرعت در طی چند سال گذشته بی سابقه بوده است.

علی دولتی مهر مدیر کل هواشناسی استان اردبیل همچنین در این گفتگو با بیان اینکه شرایط جوی و هوای گرم بزودی در استان تغییر خواهد کرد، متذکر شد: سامانه هوای گرم روز چهارشنبه به آرامی از استان خارج شده و جوی متعادل در منطقه حاکم خواهد شد.

گفتنی است استان اردبیل دارای چهار اقلیم مدیترانه‌‌ای گرم، مدیترانه‌ای معتدل، کوهستانی سرد و معتدل است. این منطقه به عنوان یکی از مناطق سردسیر ایران شناخته شده و بین پنج تا هشت ماه از سال دارای آب و هوای سرد و زمستانی است.

استان اردبیل از میزان بارندگی مطلوبی در تمام فصول برخوردار بوده اما شدت آن در بهار و پاییز بیشتر است. البته میزان بارندگی در سطح این استان به دلیل وقوع پدیده خشکسالی در چند سال گذشته از کاهش محسوسی برخرودار بوده است.

اردبیل در ارتفاع هزار و ۳۷۲ متری از سطح دریا واقع شده و براساس گزارش ایستگاه هواشناسی بارندگی این شهر در سال جاری به 114 میلی متر کاهش یافته، این درحالی است که پیش از این بیش از 250 میلی متر باران در این استان به ثبت می‌رسید.

همچنین این استان دارای زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های معتدل بوده و متوسط درجه حرارت آن در حدود هفت درجه سانتیگراد است.

وجود کوهستان‌های سبلان، طالش و بزغوش، تاثیر بخارهای دریای خزر و بادهای سردشمالی و وجود جنگل‌های شمال و شرق آن در میزان بارندگی و نوسان دمای این استان بسیار مؤثر است.

کد خبر 141807
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز