علی شاکری: با پایان‌یافتن اردوی تیم ملی کشتی آزاد در خرم‌آباد و کمتر از 2ماه مانده به مسابقات جهانی استانبول، نگاه کادر فنی این تیم به جام زیگلوفسکی لهستان دوخته شده است؛ رقابت‌هایی که از دیروز آغاز شد.

غلامرضا محمدی - سرمربی تیم ملی کشتی آزاد

مربیان تیم ملی امیدوارند که گره کور چند وزن در این میدان باز شود و آنان بتوانند تیمی آماده‌تر از همیشه را راهی میدان جهانی کنند. به همین منظور تصمیم گرفته شد که در برخی از اوزان تمامی مدعیان پوشیدن دوبنده تیم ملی به این پیکارها اعزام شوند. این مسابقات پس از لغو مسابقات بین‌المللی جام موحد و حبیبی، آخرین نقطه اتکا و امید مربیان تیم ملی به شمار می‌رود و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد به نتایج این سفر بسیار خوشبین است. در این ارتباط و دیگر مسائل مربوط به کشتی از جمله مشکلات دوپینگ پیش‌آمده برای 2نفر از کشتی‌گیران شاخص تیم ملی کشتی فرنگی با غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد که به لهستان سفر نکرده به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را می‌خوانید.

  • با توجه به برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی در ساری تا چه اندازه ترکیب نهایی تیم اعزامی به مسابقات جهانی استانبول برای کادرفنی مشخص شده است؟

هنوز حضور هیچ ملی‌پوشی قطعی نیست و هیچ چیز هم برای کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد ایران مشخص نیست.همه‌چیز بستگی به مسابقات بین‌المللی جام‌ زیگلوفسکی و شرایط اردویی دارد. باید میزان آمادگی کشتی‌گیران در اردو مورد ارزیابی و سنجش دقیق‌تر قرار گیرد تا بتوان با اطمینان از انتخاب فردی به‌طور مشخص سخن گفت.

  • آیا این موضوع بیانگر این است که با وجود برگزاری مسابقات پرسروصدای انتخابی، این رقابت‌ها دستاورد روشنی برای مربیان تیم ملی به همراه نداشته است؟

نه، اتفاقا با انجام مسابقات انتخابی ساری بسیاری از زوایای پنهان برای مربیان آشکارتر شده ولی هنوز برای مشخص‌شدن فهرست قطعی نفرات اعزامی به مسابقات جهانی فرصت زیادی داریم تا با بررسی دقیق‌تر، در جزئیات کار ریزتر شویم و بتوانیم با انتخاب شایسته‌ترین‌ها شرایطی مهیا کنیم که تیم ملی با ضریب اطمینان بیشتری این بار در مسابقات قهرمانی جهان (در آستانه بازی‌های المپیک) به میدان برود و با نگرانی کمتری به‌دنبال سهمیه المپیک لندن باشد.

  • با این اوصاف، زمان دقیق معرفی ترکیب 7 نفره تیم ملی کشتی آزاد چه هنگامی خواهد بود؟

اواخر مردادماه یا اوایل شهریور؛ یعنی چیزی حدود 25روز مانده به شروع پیکارهای جهانی استانبول که فکر می‌کنم موقع خوبی خواهد بود تا انتخاب‌شدگان با آرامش بیشتری در اندیشه رساندن خود به مرز آمادگی مطلوب باشند.

  • ولی مطمئنا در برخی از اوزان نفراتی مثل مهدی تقوی، صادق گودرزی و حسن رحیمی پس از مسابقات انتخابی ساری کادر فنی را به نتیجه قطعی رسانده‌اند؛ شما که نمی‌توانید این موضوع را کتمان کنید؛ اگرچه شاید در حال حاضر چندان به مصلحت نباشد.

بله، این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد. کشتی‌گیرانی که شما نام بردید همگی در زمره نفراتی بودند که کارشان را به نحو احسن به پایان بردند و از شانس بیشتری نیز برای ملی‌پوش‌شدن برخوردارند ولی نباید از یاد ببریم که تا شروع مسابقات جهانی نمی‌توان ریسک کرد و احتمال هرگونه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی مانند مصدومیت برای هر کدام از آنان وجود دارد، پس بهتر است در این زمینه با احتیاط بیشتری عمل کرد.

  • چه زمانی به جمع‌بندی نهایی برای معرفی ترکیب تیم اعزامی به مسابقات جهانی استانبول می‌رسید؟

پس از پشت‌سرگذاشتن مسابقات لهستان و با بررسی آخرین شرایط روحی و جسمی اردونشینان و تعریف شاخص‌های دیگر، تصمیم نهایی را اتخاذ خواهیم کرد.

  • اگر در مسابقات لهستان مدعیانی که به صحنه می‌فرستید به حکم قرعه برابر هم قرار نگیرند، آن وقت تکلیف انتخاب نفر برتر برای حضور در مسابقات جهانی چگونه روشن می‌شود؟

اگر این اتفاق افتاد که آنها در مسابقات رودررو تکلیف را روشن کنند، چه بهتر و اگر این اتفاق نیفتاد با رجوع به کشتی‌هایی که گرفته‌اند و نگاه به قرعه و حریفانی که داشته‌اند و از همه مهم‌تر ارزیابی کارنامه آنان در ماه‌های گذشته اقدام به انتخاب فرد شایسته‌تر خواهیم کرد.

  • در ارزیابی کلی نفرات اعزامی به جام زیگلوفسکی به این نتیجه می‌رسیم که فقط در برخی از اوزان مثل 84 و 120کیلوگرم کادرفنی به‌دنبال برطرف‌کردن ابهامات است و در برخی از اوزان فقط قصد محک‌زدن نفراتی در میان است که شانس چندانی برای پوشیدن دوبنده تیم ملی (حداقل در مسابقات جهانی) ندارند.

درست می‌گویید؛ برای آنکه ما با نگاه به آینده و همچنین برطرف‌کردن ابهامات در یکی دو وزن اصلی ترکیب تیم اعزامی به مسابقات لهستان را چیدیم و البته اینگونه هم نیست که برخی از جوانان حاضر نیز نتوانند در این مقطع به ما کمک کنند. به هر حال کادر فنی باید درصورت برخورد با مصدومیت‌های احتمالی دستش چندان خالی هم نباشد!

  • چطور شد که در آخرین لحظات تصمیم به تغییر ترکیب تیم اعزامی به لهستان (با افزودن نام جمال میرزایی) گرفتید؟

لغو مسابقات بین‌المللی جام موحد و حبیبی بسیاری از برنامه‌های ما را به هم ریخت. ما قصد داشتیم در کنار مسابقات لهستان از این رقابت‌ها نیز برای برطرف‌کردن برخی از ابهامات کمک بگیریم که متأسفانه نشد و به همین خاطر جمال میرزایی را نیز در کنار احسان امیری و علیرضا گودرزی- دیگر مدعیان وزن 84کیلوگرم- قراردادیم تا به این تورنمنت اعزام شود.

  • با این حساب تا شروع مسابقات جهانی، تیم ملی دیدارهای تدارکاتی دیگری نخواهد داشت؟

خیر، فقط برنامه اردویی خواهیم داشت ولی اگر می‌دانستیم یا احتمال می‌دادیم که جام موحد و حبیبی لغو شود جامی مثل جام حیدر علی‌اف را به راحتی از دست نمی‌دادیم.

  • آیا در زمان باقیمانده تا شروع مسابقات جهانی برنامه اردویی مثل اردوی اخیر خرم آباد هم در برنامه‌های شما و یا مسابقات درون اردویی به سبک و سیاق اردوهای قبلی پیش‌بینی شده است؟

اردوی خرم‌آباد اردویی فوق‌العاده عالی بود. تنوع مکان اردو باعث شده بود که کشتی‌گیران در بستری مناسب فشار سنگین جسمی و روحی را تحمل کنند. دیگر برنامه اردویی خارج از تهران نخواهیم داشت و نیازی به مسابقات کشتی درون اردویی نیز نیست.

  • آیا این اردو غایبی هم داشت؟

جز یکی دو کشتی‌گیر که درگیر حل مشکل خروج از کشور بودند همگی از جمله فردین معصومی و دیگر غایبین مسابقات انتخابی هم حضور داشتند.

  • یک سؤال مهم برای منتقدین کشتی این است که چند درصد از اهداف مربیان تیم ملی پس از برگزاری مسابقات انتخابی محقق شده است.

برای ما در وهله نخست برگزاری این مسابقات با رعایت تمامی قوانین فیلا و به‌خصوص سر وزن برگزار کردن این رقابت‌ها اهمیت داشت چرا که تعداد مدعیان در هر وزن برخلاف سال‌های گذشته رو به فزونی گذاشته بود و این فرصتی بود تا همه سرمایه‌های کشتی با شرایطی یکسان و زیر ذره‌بین همه دوستداران کشتی مورد ارزیابی قرار گیرند.

  • آیا این رقابت‌ها پدیده‌ای هم داشت؟

از سیداحمد محمدی، علیرضا گودرزی و مهدی مازندرانی می‌توان به‌عنوان پدیده‌های این دوره از مسابقات یاد کرد.

  • بر خلاف تقوی، رحیمی و گودرزی که بسیار قدرتمندانه ظاهر شده بودند، شاهد افت عجیب رضا یزدانی در این مسابقات بودیم؛ دلیلش از نگاه شما چه بود؟

یزدانی مصدوم و بیمار بود و به همین دلیل نتوانست بر‌آورنده انتظارات باشد. او با وجود ظهور حریفی چون مهدی مازندرانی که خوشحال‌کننده بود، به‌تدریج با پیدا‌کردن شرایط واقعی خود در اردو یکی از امیدهای کسب مدال ایران در مسابقات جهانی استانبول خواهد بود.

  • با توجه به پیامدهای مثبت برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی تا چه حد افسوس عدم برگزاری این مسابقات را در سال‌های پیش خوردید؟

البته من این نکته را ابتدا بگویم که همواره مدافع برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی بوده‌ام اما شرایط رقابت فراهم نبود. به‌عنوان نمونه در همان سال اولی که مسئولیت تیم ملی را عهده‌دار شدم اقدام به برگزاری این مسابقات کردیم که تنها تفاوتش با دوره اخیر نبودن 5کشتی‌گیر تیم ملی بود که به بهانه حضور در مسابقات آسیایی غیبت کردند. سال پیش نیز فقط به‌دلیل فشردگی مسابقات بین‌المللی از جمله 2دوره برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی و همچنین مسابقات جهانی مسکو این کار ممکن نشد و مطمئن باشید از این پس در هر شرایطی کشتی‌گیران ملی‌پوش را از دل چنین مسابقاتی انتخاب خواهیم کرد.

  • یکی از کارهای مهم شما در روزهای آتی جز آماده‌سازی‌ تیم خود، کسب اطلاعات از رقباست؛ در این خصوص چه برنامه‌ای دارید؟

ما تمام حرکت‌های حریفان اصلی‌مان را کاملا زیر نظر داریم و تلاش کرده‌ایم تا فیلم آخرین مبارزات کشتی‌گیران آنان را (اعم از مسابقات انتخابی و تورنمنت‌های‌ مختلف) برای آنالیز‌کردن به‌دست آوریم. به‌عنوان نمونه به‌زودی فیلم رقابت‌های انتخابی تیم ملی روسیه به ‌دست ما می‌رسد.

  • خیلی‌ها بر این باورند که تیم‌ملی کشتی آزاد ایران در این دوره بخت زیادی برای قهرمان‌شدن دارد؛ این پیش‌بینی‌ها چقدر با واقعیت مطابقت دارد؟

البته کشتی‌گرفتن در ترکیه و قهرمان‌شدن در این کشور آسان نخواهد بود و همیشه این کار برای تمامی مدعیان دشوار بوده است چرا که ترک‌ها همواره به میزبانی‌ها حساسیت خاصی دارند و به هیچ وجه راضی به قهرمانی تیم دیگری نمی‌شوند. با این وجود من هم باور دارم که درصورت بدنیاوردن- به‌خصوص مصدومیت‌های غیرقابل پیش‌بینی و قرعه دشوار- تیم ایران در کنار ترکیه و روسیه یکی از بخت‌های اصلی قهرمانی خواهد بود.

کد خبر 141645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز