همشهری آنلاین : سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اعلام معرفی 20 دانشگاه برتر جهان براساس میزان استناد به تولیدات علمی آنها از سوی موسسه «تامسون رویترز»، اسامی پراستنادترین موسسات آموزش عالی و پژوهشی و محققان جهان در 22 مقوله موضوعی را که از سوی آن موسسه معرفی شده‌اند اعلام کرد.

جعفر مهراد

دکتر جعفر مهراد در گفت‌و‌گو با  ایسنا با بیان این که موسسه تامسون رویترز رشته های مختلف را در 22 مقوله موضوعی جمع کرده و نمایه سازی می کند، گفت: بر این اساس، این موسسه پر استناد ترین موسسات آموزش عالی و پژوهشی را که جزو یک‌ درصد بالا محسوب می شوند از سال 2009-1999 بر حسب تعداد استنادها رده بندی کرده است.

وی با اشاره به این که 20 مؤسسه آموزش عالی وتحقیقاتی برتر از میان چهارهزار و 50 مؤسسه در سطح جهان برگزیده شده اند، ادامه داد: از بین 20 موسسه برتر، 14 موسسه در آمریکا ، سه دانشگاه در انگلستان و یک دانشگاه در هر یک از کشورهای کانادا ، ژاپن و آلمان قرار دارد که حجم بسیار بالایی از مقالات را منتشر می کنند.

مهراد با بیان اینکه شش مؤسسه برتر، بیش از یک میلیون استناد و 14 مؤسسه دیگر بیش از نیم میلیون استناد را به خود اختصاص داده اند، افزود: دانشگاه هاروارد با 95 هزار و 291 مقاله و با مجموع دو میلیون و597 هزارو 787 بار استناد تا سال 2009 در مقام اول جای گرفته است. سهم عمده استنادها در دانشگاه هاروارد به رشته‌های علوم بهداشتی و زیستی مربوط می شود.

وی تصریح کرد: پنج رشته برتر از نظر شمار استنادها شامل پزشکی بالینی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، بیولوژی وبیوشیمی، علوم اعصاب و رفتار و ایمنی شناسی است. هاروارد در علوم طبیعی نیز رتبه های بالاتری را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در بین رشته های فیزیک، شیمی، اقتصاد و بازرگانی، علوم زمین، محیط زیست و اکولوژی، ریاضیات و علوم رایانه در بین 20 مؤسسه برتر جهانی قرار دارد.

مهراد خاطرنشان کرد: دانشگاه «هاروارد» در تحلیل استنادی درباره «Underage/College Drinking» رتبه اول را کسب کرده است. پژوهشگر برتر این موضوع «هانری ویسچلر»(Henry Weschler) است که مقام اول پژوهشگری را در این حوزه به خود اختصاص داده است. در موضوع آلزایمر نیز «دنیس سلکو»(Dennis Selkoe)از برترین ها محسوب می شود. همچنین «رونالد کسلر»(Ronald Kessler) و «دیوید ناتن» (David Nathan) در رشته دیابت جزو دانشمندان برتر این دانشگاه هستند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان این که مؤسسه «ماکس پلانک» با 69 هزار و 373 مقاله که یک میلیون و366 هزارو 87 بار مورد استناد قرار گرفته اند در جایگاه دوم قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در این موسسه، حوزه علوم طبیعی با رشته های فیزیک، شیمی و علوم فضا پر استنادترین رشته ها به حساب می آیند. ماکس پلانک در فیزیک و علوم فضا رتبه اول و در شیمی حائز رتبه دوم است. همچنین بیولوژی مولکولی، ژنتیک، بیولوژی و بیوشیمی جزو پنج رشته برتر این مؤسسه محسوب می شوند که از این نظر ماکس پلانک را در مجموع از نظر این دو رشته در رتبه دوم قرار می دهد.

مهراد با بیان این که دانشگاه «جانز هاپکینز» که در بین 20 مؤسسه برتر مقام سوم را دارد، 45 هزار و22 مقاله تولید کرده است که این تعداد مقاله یک میلیون و222هزار و 166 بار استناد دریافت کرده است، اظهار کرد: دانشگاه جانز هاپکینز در رشته «Epigenetics» برترین مؤسسه است و دو پژوهشگر برتر آن یعنی «استفان بایلاین»(Stephen Baylin ) و«جان هرمن»(John Herman) به ترتیب مقام های اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: رتبه چهارم به دانشگاه واشنگتن با 54 هزار و 198 مقاله و با یک میلیون و 147 هزار و283 بار استناد تعلق دارد. در دپارتمان علوم زمین و فضا مربوط به این دانشگاه،«مینز استیوور»(Minze Stuiver) یکی از 20 دانشمند پر استناد در علوم زمین است.

به گفته مهراد، نخستین دانشگاه از پنج دانشگاه کالیفرنیا موجود در این رده بندی دانشگاه استنفورد با مجموع 48هزارو846 مقاله و یک میلیون و138هزارو795 بار استناد دارای رتبه پنجم است.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علم وفناوری ادامه داد: پژوهشگر رتبه دوم در رشته ریاضی یعنی « رابرت تیبشیران» (Robert Tibshiran) وابسته به این دانشگاه است. دانشگاه استنفورد در موضوع خاص «ابر رساناها با درجه حرارت بالا با تولید 74 مقاله (با سه هزار و120 بار استناد ) در بین چهار مؤسسه برتر قرار دارد. آزمایشگاه ملی لس آلموس، دانشگاه توکیو و آزمایشگاه ملی اوک ریج به ترتیب با تولید 211 مقاله ( سه هزار و 415 استناد )، 263 مقاله ( سه هزار و 299 استناد )، 273 مقاله ( سه هزار و 133 استناد )، به ترتیب دارای رتبه های اول تا سوم هستند.

وی با بیان اینکه دومین دانشگاه کالیفرنیا که دارای رتبه شش بوده، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس است، خاطرنشان کرد: این دانشگاه با 55 هزار و 237 مقاله، در مجموع یک میلیون و 77 هزار و69 بار مورد استناد قرار گرفته است. یکی از پراستنادترین پژوهشگران در رشته علوم فضا و پژوهشگر رتبه اول در موضوع «Microwave Background Radiation»، ادوارد رایت است که به بخش آسترونومی و آستروفیزیک این دانشگاه وابسته است. سایر دانشگاه های کالیفرنیا عبارتند از دانشگاه برکلی در رتبه هشت (46 هزارو984 مقاله با 945 هزار و817 استناد)، دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در رتبه 9 (36 هزار و106 مقاله با 939 هزار و302 استناد) و دانشگاه کالیفرنیا در سان دیه گو در رتبه 12 (40 هزار و789 مقاله با 899 هزار و832 استناد) قرار دارند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان این که در بین دانشگاه های برتر بیست گانه، دانشگاه میشیگان در رتبه هفت با 54 هزار و 612 مقاله با مجموع 948 هزار و 621 بار استناد قرار دارد به ایسنا گفت: سهم پزشکی بالینی با 16هزار و 314 مقاله و با 324 هزار و 701 بار استناد در بین استنادهای دانشگاه میشیگان قابل توجه است. رتبه 10 مربوط به دانشگاه پنسیلوانیا است. سایر دانشگاه ها در این فهرست شامل دانشگاه ژاپن با رتبه 11، دانشگاه تورنتو در کانادا با رتبه 13 و سه دانشگاه انگلیسی یعنی یونیورسیتی کالج لندن با رتبه 14، دانشگاه کمبریج با رتبه 18 و دانشگاه آکسفورد با رتبه 19 است. چهار دانشگاه آمریکا بقیه فهرست را تشکیل می دهد. دانشگاه کلمبیا با رتبه 15، دانشگاه ییل با رتبه 16، انستیتو تکنولوژی ماساچوست با رتبه 17 و دانشگاه ویسکانسین با رتبه 18 در این رده بندی قرار دارند.  

کد خبر 141267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز