چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

آتوسا رقمی: حالت زنده و نگاه منتظر و مشتاق پسر نوجوان به بیرون از پنجره، شیوۀ استفاده از مدادرنگی و رنگ‌های نقاشی، تضاد تیرگی لباس پسر با شادی‌ فضای سبز گستردۀ آن بیرون و...

هفته‌نامه دوچرخه شماره 611

همه باعث می‌شوند فکر کنیم این نقاشی را یک هنرمند حرفه‌ای کشیده؛اما واقعیت این است که نقاش این نقاشی، یک پسر 14سالۀ افغانی است به نام «حفیظ‌الله کریم» که چند وقتی است همراه خانواده‌اش در انگلستان زندگی می‌کند.

چند وقت پیش در لندن نمایشگاهی برپا شد از آثار هنری بیشتر از 400 نوجوان ۱۴ تا ۱۶ساله؛ آثاری در زمینه‌های مختلف مثل طراحی، نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی، چاپ‌دستی، سرامیک و گرافیک کامپیوتری.

این نقاشی تأثیرگذار هم یکی از این آثار بود که توجه همۀ بازدیدکننده‌ها و متخصص‌ها را به خودش جلب کرد.حفیظ‌الله خودش هم انتظار نداشت این‌همه از نقاشی‌اش استقبال شود و از این موضوع خیلی خوشحال است.

او برای این‌که این نقاشی را بکشد، اول از خودش در کنار پنجرۀ‌ خانه‌شان عکس گرفته و بعد موقع نقاشی، آن را تغییر داده. در عکسی که او از خودش گرفته، در بیرون پنجره منظرۀ یک شهر دیده می‌شود، اما او آن را به فضای سبز باز تبدیل کرده.

حفیظ‌الله به فضای آزاد و طبیعت علاقۀ خاصی دارد. شاید به این دلیل که در زندگی‌اش سختی‌ها و فشارهای زیادی تجربه کرده و فضای باز طبیعی به او احساس آرامش و رهایی می‌دهد.

وقتی حفیظ‌الله سه‌سالش بوده، خانواده‌اش به‌خاطر شرایط سخت زندگی در افغانستان، کشورشان را ترک کرده و به پاکستان رفته‌اند. او آموختن طراحی را در کلاس‌های خارج از برنامۀ مدرسه‌ در پاکستان شروع کرد و از حدود یک سال و نیم پیش هم که همراه خانواده‌اش به انگلستان رفت، کلاس‌های هنر دبیرستان را به‌طور جدی دنبال کرده. خودش می‌گوید که شرکت در برنامه «پاتوق شنبه» هم خیلی به او کمک کرده است.

پاتوق شنبه، نام برنامه‌ای است که برای نوجوانان راه‌اندازی شده؛ نوجوانانی که از امکانات زیادی برخوردار نیستند، اما دوست دارند در زمینه‌های مختلف هنر خلاق فعالیت کنند.

طبق این برنامه، صبح‌ روزهای شنبه در 14 مرکز دانشگاهی کلاس‌های هنری برگزار می‌شود که در آنها متخصص‌ها به‌طور رایگان به نوجوانان آموزش می‌دهند.این برنامه، دنبالۀ برنامه‌ای است که در دهه هفتاد قرن بیستم میلادی با همین هدف در انگلستان راه‌اندازی شده.

همۀ نوجوان‌هایی که آثارشان در این نمایشگاه به‌نمایش درآمده بود، از دانش‌آموزانی بودند که امسال در دوره‌های آموزشی کلوپ شنبه شرکت کرده بودند.

برنامه پاتوق شنبه باعث شده نوجوانانی که استعداد خاصی در زمینه‌های هنری دارند، شناخته شوند و این نمایشگاه هم این امکان را برایشان فراهم کرده که نتیجۀ کارشان را از نگاه دیگران ببینند.

حالا حفیظ‌الله و نوجوانانی مثل او شناخت بیشتری از توانایی‌ها و نتیجۀ تلاش‌هایشان دارند و راهی که پیش رو دارند برایشان روشن‌تر شده است.

کد خبر 140841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز