پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۰ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: امروزه همه‌چیز به‌هم گره خورده است؛ هنر به طبیعت، علم به زیبایی، دانش به محیط زیست...

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610

همه و همه دست به دست هم داده‏اند تا دنیایی زیباتر، سالم‏تر و ایمن‏تر برایمان فراهم کنند؛ یک گروه از کارشناسان-از مهندس گرفته تا جانورشناس و هنرمند و ورزشکار و...- دور هم جمع شده‌اند و هدفشان ‌تصویر کردن یک روایت است. آدم‏های زیر آب، سکوت، عظمت، زیبایی و زندگی که در جای‌جای این تصویر عجیب به‌چشم می‏‎خورد...

429 متر مکعب از پارک ملی «کنکان» در یکی از سواحل مکزیک، میزبان این میهمانی شگفت‌انگیز است. میزبان مجسمه‎هایی که زیر آب زندگی می‏کنند و دوست ماهی‏ها، مرجان‏ها و صدف‎ها خواهند شد. صورت این مجسمه‌ها همگی از ساکنان این منطقه الگو‏برداری شده است. مدت‏ها تحقیق دانشمندان و کارشناسان محیط‏زیست با تلاش هنرمندان به نمایشگاهی دیدنی تبدیل شده است.

متخصصان زیست و جانورشناسی جنس این مجسمه‏ها را تعیین کرده‌اند؛ به‌گونه‏ای که نه‌تنها آسیبی به طبیعت نرسد، بلکه مجسمه‏ها باعث جریان یافتن زندگی دوباره زیر آب شوند. سیمان، شن، ماسه، مرجان‏های زنده و سیلیکا مواد اصلی این آثار به شمار می‌آیند.

آثار این نمایشگاه هیچ‌گاه تکراری نمی‌شوند، بازدیدکنندگان هربار کشف جدیدی خواهند کرد؛ چون زندگی در مجسمه‏ها ادامه دارد و طبیعت نقش و نگارش را آن‌گونه که می‏خواهد بر پیکره‏ها به تصویر می‏کشد و این است «تکامل خاموش».

مجسمه‏ها 9 متر زیر آب‌اند؛ یعنی با قایق‏های کف‌شیشه‎ای می‏توان از بالا نظاره‏گر این مجموعۀ زیبا بود. خبر خلاقیت «جیسون تیلور»، مجسمه‏ساز بریتانیایی، در زیر آب هم صدا کرده است! هنرمندی که می‏خواست توجه همگان را بیش از پیش به آب‏ها و به‌ویژه سواحل مرجانی جلب کند.

این هم حضور مهندسان که باید راهی برای فرود سالم مجسمه‏ها پیدا می‏کردند. هنگام طراحی مجسمه نیز همه‌چیز در نظر گرفته شده است: سوراخ‏هایی برای بیرون آمدن ماهی‏های کوچک، جایی برای زندگی هشت‌پا و خرچنگ و...

 

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610

کد خبر 140306
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز