همشهری آنلاین: بیست و نهمین نشست کارگروه ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر با شرکت هیاتی از ایران به ریاست محمد مهدی آخوندزاده مشاور رییس جمهوری و معاون وزیر امور خارجه ایران در مسکو آغاز شد.

یست و نهمین نشست خزر با مشارکت ایران در مسکو آغاز شد

به گزارش ایرنا، نمایندگان آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان در این دور از نشست شرکت داشته و ادامه مذاکره در مورد پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی خزر و همچنین بررسی زمینه تدارک چهارمین اجلاس سران دریای خزر که در روسیه برگزار می‌شود، در دستور کار این نشست قرار دارد.

' گریگوری کاراسین' معاون اول وزیر امور خارجه روسیه در آیین افتتاح این نشست گفت: مذاکرات در خصوص تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر با اهتمام کامل کشورهای ساحلی این دریا ادامه داشته و محور اصلی آن را نیز تامین امنیت این حوزه جغرافیایی توسط کشورهای ساحلی تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به برگزاری سومین نشست سران کشورهای ساحلی خزر در باکو در هیجدهم نوامبر سال گذشته میلادی، یادآور شد که تنها کشورهای ساحلی خزر از حق تامین امنیت این دریا برخوردار هستند و خوشبختانه در نشست باکو سند ارزشمندی در زمینه تامین امنیت دریای خزر و مقابله با چالش های آن در مقطع کنونی امضا شد.

کاراسین همچنین اضافه کرد: اعلامیه نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در باکو که همان ادامه اعلامیه نشست تهران در سال 2007 میلادی بود ، می تواند روند مذاکرات در خصوص تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را تسریع کرده و طرفین را به انعقاد توافقنامه نهایی نزدیک سازد.

وی ابراز امیدواری کرد که کشورهای ساحلی خزر با تکیه بر واقعیت های این دریا برای هم افزایی توان خود در حل مشکلات آن و استفاده بهینه از فرصت های موجود در فضای دریایی تلاش کنند.

بیست و نهمین نشست کارگروه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در مسکو فردا نیز دنبال می شود و شرکت کنندگان در این نشست درباره راهکارهای دستیابی به توافق جامع و کامل در خصوص بهره برداری از فرصت های این حوزه جغرافیایی و مقابله با تهدیدهای مشترک آن با همدیگر تبادل نظر می کنند.

دور قبلی نشست کارگروه ویژه دریای خزر اوایل اردیبهشت ماه امسال در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

نمایندگان پنج کشور ساحلی خزر در پایان نشست باکو با صدور بیانیه ای تاکید کردند که مذاکرات کار گروه همچنان برای تدوین کنوانسیون حقوقی دریای خزر ادامه یابد و بیست و نهمین نشست این کارگروه در مسکو برگزار شود.

در حال حاضر پنج کشور ساحلی دریای خزر تنها موافقتنامه چارچوبی دفاع از محیط دریایی را امضا کرده‌اند.

کد خبر 140719
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز