همشهری آنلاین: مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه گفت: اقدامات سال‌های اخیر با هدف تقویت ارتباط گردشگران با محوطه‌ی تاریخی گنبد سلطانیه بوده است.

علیرضا رازقی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در زنجان، اظهار کرد: جایگاه گنبد سلطانیه در مبنای تاریخی به‌صورت ارتباط مستحکم با محیط پیرامونی بوده است که اکنون با شدت کمتری رخ می‌دهد. البته طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده برای بازگشایی ورودی‌های شمالی، غربی و شرقی در آینده‌ی نزدیک تلاش می‌کنیم، با این کار، ارتباط گنبد سلطانیه با محیط اطراف بهبود می‌یابد.

او با اشاره به این‌که اولویت نخست، سامان‌دهی ضلع شمالی گنبد سلطانیه است، ادامه داد: حفاری‌های مورد نیاز در ضلع شمالی انجام شده، مسیر شمالی به‌صورت مناسبی احیا شده و کارگاه مرمت برای انجام اقدامات ترمیمی در حال فعالیت است و پس از انجام اقدامات مرمتی، ورودی شمالی گنبد بازگشایی خواهد شد.

وی درباره‌ی ضرورت بازگشایی ضلع شمالی گنبد، گفت: مبنای تاریخی مهم‌ترین دلیل برای سامان‌دهی و احیای ضلع شمالی این گنبد است تا ورودی این ضلع بازگشایی شود. همچنین برای تقویت ارتباط گنبد با محیط، این اقدام ضروری است تا یک مسیر جدید گردشگری تعریف شود.

رازقی درباره‌ی برنامه‌ی زمان‌بندی برای بازگشایی ورودی‌های ضلع‌های غربی و شرقی، بیان کرد: پس از تکمیل کار ضلع شمالی، اولویت با ضلع‌های غربی و شرقی است. امیدواریم تا پایان سال آینده، مراحل اجرایی آن به پایان برسد و ارتباط گنبد با محیط اطراف تقویت شود.

مدیر پایگاه جهانی سلطانیه درباره‌ی کاوش‌های انجام‌شده در محوطه‌ی تاریخی گنبد سلطانیه، اظهار کرد: به‌دلیل گستردگی این محوطه، کاوش در یک پروسه‌ی زمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست و باید طبق یک برنامه‌ی زمان‌بندی مستمر این اتفاق رخ دهد. اکنون حفاری‌های لازم در ضلع شمالی در حال انجام است.

رازقی با بیان این‌که امسال اقدامات مستمری درباره‌ی سامان‌دهی محوطه و گنبد تاریخی سلطانیه انجام خواهد شد، افزود: مرمت و سامان‌دهی بدنه‌ی ضلع شرقی گنبد‌خانه که در حال انجام است و در فازهای دیگر، مرمت و سامان‌دهی عناصر کشف‌شده و اجرایی کردن مسیرهای گردشگری براساس طرح‌ها، از جمله اقدامات خواهد بود.

کد خبر 140625
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز