حمید دهقان : یک حمام به نام حمام سالار مربوط به دوره قاجار در کنار گنبد معروف الجایتو در شهر تاریخی سلطانیه استان زنجان به یک سفره خانه و چایخانه تبدیل شده است.

سفره خانه سالار در مساحتی حدود 500 مترمربع به گنجایش 60 نفر شامل بخش هایی مانند چایخانه سنتی، آشپزخانه مجهز و بخش پذیرایی و اداری است.

تاریخچه حمام سالار:حمام سالار در اواخر دوره قاجار و در سال 1293 شمسی به خواست سیف علی خان کلانتری معروف به سالارخان احداث شد. در سال 1344 شمسی به دستور اداره بهداشت زنجان به جای خزینه دوش گذاشته شد.

این حمام تا سال 1358 مورد استفاده مردم بود ولی به تدریج به حالت مخروبه درآمد که با تلاش شورای محل و با فروش خاکسترهای اطراف حمام و جمع آوری پول از مردم با انجام تعمیراتی مجدداً حمام مورد استفاده مردم قرار گرفت به طوری که از غروب تا ساعات اولیه صبح مردها و از صبح تا غروب زن ها از حمام استفاده می کردند.


در سال 1372 با خریداری حمام از وراث مالک آن از سوی سازمان میراث فرهنگی، مرمت بنا آغاز شد و با تغییراتی سرویس بهداشتی و آشپزخانه مجهزی فراهم گشت و فضاهای اصلی و فرعی برای پذیرایی از گردشگران آماده شد.

حمام سالار پس از تبدیل شدن به یک رستوران منظم و مرتب مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گرفت ولی با تصمیم هایی از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مورد واگذاری کاروانسراها و حمام ها و سایر بناهای تاریخی به سرمایه گذاران به صورت زنجیره ای این بنا نیز به طور موقت تعطیل شد.

کد خبر 1538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز