جمعه ۲۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سومین نماز جمعه تیر تابستان در تهران به امامت آیت‌الله امامی کاشانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 به گزارش ایسنا، آیت الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به روایات در مورد کیفیت ظهور امام زمان(عج) و با بیان این‌که طلوع امام عصر(عج) در خانه کعبه است، تصریح کرد: پس از ظهور، وقتی امام زمان(عج) می‌خواهد نماز را بخواند عیسی‌بن مریم(ع) پشت او می‌ایستد، امام عصر به ایشان می‌گوید شما بفرمایید ما به شما اقتدا کنیم در تعبیری گفته شده که عیسی‌بن مریم می‌فرماید تو امیری شما جلو بایست.

 وی با ارائه شرحی از ویژگی‌های لازم برای امام جماعت توضیح داد: باید در نظر داشت این چه تعبیری است که در آن عیسی بن مریم (ع) می‌گوید نه شما امیر هستید. این سخن جنبه استراتژیک دارد و مساله مهم سیاسی است، ولو اصل عبادی باشد، اما در نهاد آن امر سیاسی وجود دارد. حکومت، حکومتی جهانی است که یک نفر در آن حرف بزند.

 وی ادامه داد: در ایران نیز نظام اسلامی است و امیدواریم این حرکت ما با همه نقص‌ها و ایرادهایی که داریم به نظام او وصل شود. امروز نیز چنین است و حرف برای یک نفر است و آن کسی است که ولی امر است، نباید در دنیا بگویند حرف را دو نفر یا سه نفر می‌زنند اگر فردی جلوی امیر بایستد عمارت و حکومت امیر تضعیف می‌شود، البته اینکه فردی اظهارنظر کند، اما هجوم و یا تضعیف نکند نظر علمی دهد، ممنوع نیست، اما نکته این است که باید حساب نظام را در دنیا کرد ما نیز باید مانند حضرت و ارکانی که اطراف او هستند، حرکت کنیم باید همه توجه کنیم و انسجام و اتحاد کامل را اصلی بدانیم که می‌تواند نظام را با عزت بیشتر جلو ببرد.

آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با تبریک به مناسبت قرار گرفتن در آستانه سالگرد میلاد امام زمان (عج) به حدیثی از پیامبر در مورد بهترین اعمال امت من انتظار فرج است اشاره کرد و افزود: اگر امت انتظار فرج داشته باشد دگرگونی ایجاد خواهد کرد. انتظار و حرکت حقیقتی است که در نهاد هر آدمی است. فلاسفه و قدما همواره تاکید داشته‌اند که انسان هدفمند است و برای آینده و فردایش فکر می‌کند. انسان‌های عادی به این موضوع توجه ندارند، اما انسان‌های اهل فکر توجه دارند که آینده چیست.

 خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به آراء و اندیشه فلاسفه غرب گفت: هر انسانی به آینده خود توجه می‌کند و این آینده باید به گونه‌ای باشد که سعادت انسان را تامین کند. اگر انسان واقعیت را درک کرد انتخاب می‌کند و پس از آن باید سازوکار آن را فراهم کند. انتظار نیز به معنی فهم درک و انتخاب آینده است یعنی این که خود را برای آینده بسازد و سازوکار را فراهم کند.

 امامی کاشانی در ادامه با اشاره به روایاتی در مورد ظهور منجی خاطرنشان کرد: امروز هم از برادران اهل سنت گله‌مندیم و هم از شیعه. از برادران سنی گله‌مندیم چون می‌بینیم گاهی برخی حرف‌های بی‌اساسی را می‌زنند و برخی دیگر نیز آن را تکرار می‌کنند تا میان برادران اختلاف بیفکنند. متاسفانه امروز این مساله در عربستان وجود دارد؛ تبلیغاتی علیه مهدویت می‌کنند. برادری به نام ابن تیمیه حرف‌های بی‌اساس زده است که آنها این حرف‌ها را چاپ و پخش می‌کنند. این اقدامات کارهای جاهلانه و بی‌اساسی است.

 امامی کاشانی در عین حال گفت: البته باید از بزرگان اهل سنت مانند ابوما حامدغزالی، عبدو، فخر رازی و دانشمندانی که شرح نهج‌البلاغه نوشته‌اند، تجلیل کرد. باید دید آنها چگونه معارف اسلام را با هماهنگی به ویژه در مورد مساله مهدویت رواج می‌دهند. مهدویت اصلی مهم است که باید به آن توجه کرد. گله من این است که در میان اهل سنت و مسیحیت انتظار کم‌رنگ است. در میان اهل شیعه پررنگ است، اما گاهی کارهایی می‌شود که آنچه مستحکم است را هم سست می‌کند.

 این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که بیان شیعه در مورد انتظار گویاتر است، گفت: ما با رهبریم. ما با ولی خداییم، او با ماست. فلاسفه غرب هم می‌گویند آن انتظاری که در شیعه است انتظار واقعی است، اما برخی برادران اهل سنت در این مسیر گام‌های خوبی برداشته‌اند.

کد خبر 140392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز