چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

با «نخودِ هر آش» که آشنایی کامل دارید؛ به طور معمول در اطراف ما دست‌کم یکی از آنها پیدا می‌شود؛ کسی که در هر حوزه‌ای چه در آن مهارت داشته باشد چه نداشته باشد وارد می‌شود و دخالت می‌کند.

سطح شهر

در حوزه الکترونیک هر وسیله‌ای خراب باشد خود را به‌عنوان مهندس همه کاره معرفی می‌کند و بعد از باز کردن وسیله برقی سرانجام بدون تعمیر آن چند پیچ و مهره نیز اضافه می‌آورد. در حوزه پزشکی نیز برخی شکسته‌بند‌ها وارد تخصص ارتوپدی شده و گاهی یک شکستگی ساده را تبدیل به یک مشکل اساسی و بیماری لاعلاج می‌کنند. باور‌های قدیمی مردم نیز کار تعدادی از آنها را سکه کرده است. تا جایی که علاوه بر دست و پای خود، داربست شکسته سر محل را نیز برای آتل‌بندی به آنها می‌سپارند. نتیجه این باور‌‌های اشتباه نیز چیزی می‌شود شبیه به آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید. این داربست برای سقوط روی دست و پای افراد محل و جور کردن مشتری بعدی شکسته‌بند فرضی ما، منتظر تندباد نمی‌ماند و با وزش یک نسیم کار خود را انجام خواهد داد. بنابراین چنانچه شما نیز در محله خود از این دست تاسیسات معیوب دارید بهتر است پیش از سر رسیدن شکسته‌بند یاد‌شده مراتب را به آگاهی مسئولان برسانید تا از بروز حادثه جلوگیری کرده باشید. تجربه نشان داده است که حادثه در محله‌‌های دارای ساکنان مسئولیت‌پذیر کمتر روی می‌دهد. برای این منظور می‌توانید با سامانه 137تماس بگیرید. در مورد مشکلات گاز، برق یا تلفن نیز هر کدام شماره‌ تماس ارتباط مردمی خود را دارند.

زیرساخت‌های ایمنی

به‌محض اینکه نام «‌ایمنی» می‌آید مواردی مانند ایمنی برق و گاز به ذهن متبادر می‌شود که باید برای سلامت خود و دیگران آن‌را رعایت کنیم. البته افراد کاردان تمام زیرساخت‌های ایمنی را فراهم کرده و به قول معروف نمی‌گذارند بی‌احتیاطی، زیرِپایشان را خالی کند، با وجود این برخی نیز مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید از بشکه و گالن به عنوان این زیرساخت‌ها استفاده می‌کنند. کافی است به نوع و میزان ایمنیِ منازل و محل کار برخی شهروندان دقت کنیم تا متوجه آمار بالای این دست بی‌احتیاطی‌ها شویم. یکی از فلکه گاز به عنوان آویز لباس استفاده می‌کند؛ غافل از اینکه چنانچه وزن لباس باعث باز شدن آن شود به احتمال زیاد حادثه‌ای جبران‌ناپذیر روی خواهد داد. دیگری نیز برای آزمایش نشتی اتصالات گاز به جای کفِ مواد شوینده از شعله کبریت یا فندک استفاده می‌کند. بسیاری از ما فقط به صرف اینکه این بی‌احتیاطی‌ها در میان مردم رایج است و نوع درست و ایمن آن‌را ندیده‌ایم به این کار‌ها ادامه می‌دهیم. این در حالی است که بستری شدن در بخش سوختگی بیمارستان‌ها نیز رایج است. حال آنکه فرد عاقل کاری می‌کند که در این مورد خاص همرنگ جماعت نشود.

کد خبر 140345
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز