مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: به گفته دبیر کمیته اجتماعی مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری، یکصد و 40 میلیارد تومان صرفاً صرف هزینه جمع آوری زباله و نظافت و رفت و روب شهر تهران می‌شود.

زباله

به گزارش ایلنا، کامبیز مصطفی پور گفت: زباله‌ها به عنوان طلای کثیف می‌تواند منبع درآمد پایدار شهر شوند و جمع آوری روزانه 7 هزار تن زباله در شهر تهران می‌تواند با مشارکت شهروندان به عنوان درآمد پایدار به شهر بازگردد.

وی گفت: در سال 1389معادل هفت هزار و 500 میلیارد تومان بودجه عمرانی و نگهداری جاری برای اداره شهر تهران تخصیص داده شد که می‌بایست از طریق منابع درآمدی شهر تامین شود که عمدتاً توسط عوارض و مالیاتی که توسط شهروندان پرداخت می‌شود، در همین حال بیش از نیمی از مبلغ تحقق یافته صرف هزینه‌های جاری و نگهداری شهر و از این مقدار تقریباً صد و 40 میلیارد تومان صرفاً صرف هزینه جمع آوری زباله و نظافت و رفت و روب شهری می‌شود.

مصطفی پور توضیح داد: مبتنی بر آنالیز سازمان بازیافت شهرداری تهران، در حدود 35 درصد از زباله‌ها (معادل 245000 کیلوگرم در روز) زباله ارزشمند است. با فرض هر کیلوگرم زباله ارزشمند 400 تومان، روزانه 98 میلیون تومان سود اقتصادی این زباله است.

دبیر کمیته اجتماعی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری افزود: زباله یکی از مقوله‌هایی است که مدیریت شهری بدون مشارکت شهری راه بجای نمی‌برد. بعلاوه مدیریت شهری با اتکاء به مفهوم مشارکت می تواند در امر جمع آوری زباله از مبداء به موفقیت‌های بسیاری در این زمینه نایل شود.

به اعتقاد وی افزایش تعداد غرفه‌ها و کانکس‌های مخصوص تفکیک زباله و در دسترس بودن آن، افزایش تعداد سطل‌های مخصوص تفکیک زباله در محلات، آگاه سازی جلب مشارکت سازمان‌های موجود نظیر شهردار مدرسه، آگاه سازی و اجراء طرح مشارکت تفکیک کاغذ و کارتن جمله راه کارهایی هستند که می‌توانند در موضوع تفکیک زباله از مبدا و مشارکت شهروندان در این موضوع تاثیر گذار باشند.

کد خبر 140086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز