مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه شهری: با افزایش سالانه 2500 تن به ظرفیت پردازش زباله شهر تهران، از 4 مرداد تمامی 7 هزار تن زباله‌های شهری پردازش خواهد شد و هیچ زباله‌ای در پایتخت دفن نخواهد شد.

زباله و محیط

محمد باقر قالیباف در جنوب تهران در جشن پردازش زباله شهر تهران که در مجتمع پردازش زباله کهریزک برگزار می‌شود از 2 خط پردازش جدید زباله بازدید خواهد کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: تا سال 84 عملا 500 تن از زباله‌های شهر تهران بازیافت می‌شد و مابقی زباله‌های شهر در مجموعه کهریزک دفن می‌شد.

حسین کلخورانی تصریح کرد: از سال 87 افزایش ظرفیت پردازش زباله‌های تهران در مجتمع آرادکوه آغاز شد و در فاز اول 2 هزار و 500 تن به ظرفیت پردازش زباله تهران اضافه شد. سال 89 نیز هزار و 500 تن به ظرفیت این مجموعه اضافه شد و در سال 90 نیز با افتتاح 2 خط پردازش جدید 2 هزار و 500 تن زباله تهران قابل پردازش شد.

به این ترتیب کل 7 هزار تن زباله تولیدی شهر تهران پردازش می‌شود و دیگر هیچ زباله‌ای دفن نخواهد شد. کلخورانی با اشاره به مزیت‌های زیست‌محیطی پردازش زباله اظهار داشت: نخستین مزیت، حذف شیرابه‌های ناشی از دفن زباله است. مورد دوم نیز بازیافت حداکثری زباله‌های شهر تهران است و سومین دستاورد هم تفکیک کامل زباله‌های تهران در مبدا است. به گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران، زباله‌های خشک تهران بسته بندی و پرس می‌شود و برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد و زباله‌های‌تر نیز برای تولید کمپوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلخورانی راه‌اندازی 2‌خط جدید پردازش زباله و پردازش کامل زباله‌های تهران را نقطه‌عطفی در فرایند بازیافت دانست و اظهار داشت: در کنار این دو خط، یک خط ذخیره نیز راه‌اندازی می‌شود که ظرفیت آن هزارتن زباله در روز است. این خط برای روزهای پایانی سال و زمانی که تولید زباله در شهر تهران افزایش می‌یابد یا در مواقعی که احیانا یکی از خطوط نیاز به تعمیر و بازنگری داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به استفاده از دانش بومی در راه‌اندازی این خطوط اشاره کرد و گفت: برای راه‌اندازی این خطوط کارخانجاتی از کشورهای هند، بلژیک و دانمارک مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت با یک تولید‌کننده داخلی به توافق رسیدیم که اتفاقا تولیداتش نسبت به کارخانه‌های مشابه خارجی بسیار با کیفیت‌تر و دقیق‌تر است. از طرفی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در مراسم جشن پردازش زباله شهر تهران ظرفیت پردازش زباله از 6 هزار تن به 7 هزار تن در روز افزایش می‌یابد.

سید محمد فیاض با بیان اینکه امروز صبح با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران جشن پردازش زباله شهر تهران در کهریزک برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: زمانی که می‌گوییم پسماند در کهریزک پردازش می‌شود یعنی زباله به‌صورت خشک و‌تر از یکدیگر جدا شده و برای هر کدام از آنها با اتخاذ سیاست‌های لازم، مدیریت صحیح واصولی اعمال می‌شود.وی گفت: امروز می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ظرفیت پردازش زباله شهر تهران را روزانه به 7 هزار تن رسانده‌ایم و دیگر زباله به‌صورت مستقیم دفن نخواهد شد.

کد خبر 141300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز