دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

مهدی دل‌روشن: نخستین تحریم جامع سراسری علیه ایران در دوران معاصر، تحریم بریتانیا علیه ایران به‌منظور واکنش در برابر ملی‌ شدن صنعت نفت کشورمان بود.

نقشه جهان

کمیته تحریم‌های ایران که پس از صدور قطعنامه 1737 (اولین قطعنامه تحریم ایران) تشکیل شد، در تازه‌ترین گزارش خود تأکید کرده بود که از 192کشور جهان فقط 66کشور گزارشی درباره نحوه اجرای تحریم‌های ایران به این کمیته ارسال کرده‌اند.
کمیته تحریم شورای امنیت علیه ایران 8 عضو دارد. درحالی که تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت از 1737 به این طرف، کشورها را موظف می‌کند گزارشی از کیفیت و چگونگی اجرای تحریم‌ها علیه ایران به این کمیته ارسال کنند، این گزارش نشان می‌دهد، بیش از دو سوم کشورهای جهان حتی زحمت ارسال یک گزارش یک‌صفحه‌ای را هم به خود نداده‌اند، در حالی‌که کارشناسان در تهران می‌گویند که از 66 کشوری هم که گزارش‌هایی به کمیته تحریم‌ها ارسال کرده‌اند، بیش از 80درصد گزارش‌ها اعلان‌هایی یک صفحه‌ای است که می‌گوید در آن کشور موردی از نقض تحریم‌های ایران که نیازمند برخورد یا رسیدگی باشد وجود نداشته است. گزارش جدید کمیته تحریم‌ها که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نسخه‌ای از آن دست یافته و بخش‌هایی را منتشر کرده، همچنین تأیید می‌کند که ایران با موفقیت در حال دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده است.

روسیه 

با فرمانی که ولادیمیر پوتین در روز ۵می ۲۰۰۸ (۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷) امضا کرد، روسیه رسما به تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران پیوست. در فرمان ولادیمیر پوتین آمده است: «تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات و اشخاص حقوقی و حقیقی زیر حوزه قضایی روسیه باید به خاطر داشته باشند که از تاریخ ۳مارس سال ۲۰۰۸، انتقال یا تامین هر نوع مواد یا تجهیزات و یا فناروی هسته‌ای که امکان استفاده دوگانه نظامی و غیرنظامی از آنها وجود دارد، از خاک روسیه به ایران ممنوع است».

نقض تحریم: حجم مبادلات بازرگانی بین روسیه و ایران معادل 3میلیارد و 300میلیون‌دلار است که 3میلیارددلار مربوط به صادرات روسیه به ایران و 300میلیون دلار مربوط به صادرات ایران به روسیه است. از سوی دیگر بسیاری از تجهیزات دفاعی و لجستیکی(موشک‌ها) توسط روسیه به ایران فروخته می‌شود.

ژاپن

دولت توکیو انتقال هرگونه فناوری حساس به ایران را منع کرده و دارایی‌های نزدیک به 10شرکت ایرانی مظنون به شرکت در برنامه‌های هسته‌ای ایران را ضبط کرده‌است.

نقض تحریم: ژاپن سال گذشته روزانه 421هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است. مارک ویر، سخنگوی شرکت نفتی ویتول تأکید کرده: «همه از ایران نفت خریداری می‌کنند که شامل دولت‌ها و شرکت‌ها می‌شود. تاکنون هیچ قانونی خرید نفت از ایران را منع نکرده است!»

چین

در ژانویه ۲۰۰۸ میلادی اعلام شد که بانک‌های دولتی چین از گشایش اسناد اعتباری برای بازرگانان ایرانی خودداری می‌کنند.

نقض تحریم: مبادلات تجاری دوکشور از حدود یک‌میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ میلادی به حدود ۲۰میلیارد دلار در سال‌جاری رسیده‌است. شرکت نفت ملی چین CNPC و شرکت موادشیمیایی و نفتی این کشور SINOPEC همچنان پروژه‌های خود را در ایران انجام می‌دهند.

بریتانیا

دولت انگلیس و بانک بارکلیز، دارایی‌های بزرگ‌ترین بانک ایران، بانک ملی را ضبط و تحریم کردند.

نقض تحریم: حجم مبادلات اقتصادی ایران با انگلستان به رقمی بالغ بر 4میلیارد یورو است. چندی پیش یک نفتکش متعلق به شرکت رویال داچ شل به نام فرونت پیج که به مقصد امارات و عربستان در حال حرکت بود توقف دیگری نیز در مسیر خود در سواحل ایران داشته ولی توقف خود را گزارش نکرده است. بر اساس اعلام منابع آگاه کشتیرانی، این نفتکش محموله بزرگ نفت ایران را بارگیری کرده و از سواحل ایران دور شده است. به اعتقاد کارشناسان انرژی، شرکت‌های نفتی انگلیس از ترس تحریم‌های آمریکا روابط نفتی خود با ایران را مخفی می‌کنند.

ایتالیا

برلوسکونی همیشه از سیاست‌های تحریمی ایران حمایت کرده است.

نقض تحریم: منابع موثق ایتالیایی اعلام کرده‌اند: «در 6ماه اول سال 2010 میلادی‎ ‎روابط اقتصادی دوجانبه بین ایران و ایتالیا گسترش یافت، به‌طوری که میزان واردات از ایران 154درصد افزایش‎ ‎یافت و میزان صادرات نیز در مقایسه با 6 ماهه سال قبل از آن 14‎درصد افزایش یافته است».‏‎ ‎
نکته مهم در اینجا این است که 6 ماه اول سال 2010 دقیقا زمانی است که بنا بود قطعنامه1929 آثار خود را با‌شدت بالا نشان دهد. این قطعنامه در خرداد 1389 (ژوئن 2010) صادر شد.

فرانسه

دولت نیکولای سارکوزی از سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران حمایت کرده‌ است. سازمان CNRS فرانسه، بزرگ‌ترین سازمان پژوهش علمی اروپا، در سال ۲۰۰۸ تحریماتی علیه تمامی دانشمندان ایرانی در تمام رشته‌ها وضع کرد.

نقض تحریم: ارتباطات اقتصادی فرانسوی‌ها با ایران به 2/8 میلیارد دلار می‌رسد. برای نمونه می‌توان به شرکت نفتی توتال اشاره کرد که در پارس جنوبی حضور فعالی داشته است!

کانادا

کانادا به‌دنبال قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت نیز تحریماتی علیه ایران وضع کرده ‌است.

نقض تحریم: کانادایی‌ها در بسیاری از بخش‌ها از جمله خدمات آموزشی و درمانی با ایران ارتباط تنگاتنی دارند و در عمل قائل به تحریم‌ها نیستند.

ایالات متحده آمریکا

ایالت فلوریدا در سال ۲۰۰۶ نخستین ایالتی بود که تحریم‌هایی علیه صنایع انرژی ایران وضع کرد. ایالت فلوریدا تحریم‌های علمی و آکادمیک نیز علیه ایران وضع کرده‌است. ایالت نیوجرسی نیز در سال ۲۰۰۷ هرگونه رابطه اقتصادی با ایران را منع کرد. تگزاس و مریلند نیز تحریم‌های مشابهی علیه ایران وضع کرده‌اند. همچنین میسوری، میشیگان و ماساچوست یا در حال وضع تحریم‌ها هستند یا تحریم‌هایی علیه ایران را در دستور کار خود دارند.

نقض تحریم: بسیاری از ایالت‌های آمریکا با ایران، ارتباط اقتصادی دارند. کارنامه تجاری ایران و آمریکا در سال89 نشان می‌دهد که در این سال، از ایران حدود 79میلیون دلار کالا به آمریکا صادر شده ، در حالی که طی این مدت واردات ایران از آمریکا به حدود 161میلیون دلار رسیده است. علاوه بر این با اینکه قطعات هواپیمایی ایران، تحریم شده اما آمریکایی‌ها با چند دست واسطه این کالاها را به ایران تحویل می‌دهند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های نفتی آمریکا به‌رغم تحریم‌های کشورشان، بدون توجه به این مسئله، به راحتی معاملات تجاری خود را انجام می‌دهند و هیچ ابایی هم از دولت متبوع خود به خاطر زیرپا گذاشتن تحریم‌ها ندارند. به اعتقاد کارشناسان انرژی هرگونه تحریم نفتی ایران موجب افزایش قیمت جهانی نفت و رشد قیمت بنزین در آمریکا خواهد شد. آمریکا از این مسئله نگران است که تحریم نفتی ایران موجب تضعیف اقتصادی شرکای بزرگش از جمله ژاپن شود.

کد خبر 140031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز