دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

گروه علمی‌فرهنگی: مسئله استرداد الواح هخامنشی از سوی دانشگاه شیکاگو در آمریکا با اعتراض مقامات دولتی، کارشناسان فرهنگی، نمایندگان مجلس و علاقه مندان به میراث فرهنگی ابعاد تازه‌ای پیدا کرد.

امیر رضا خادم عضو کمیته میراث فرهنگی مجلس در این باره گفت: با توجه به آن که آمریکا به کنوانسیون 1970 یونسکو متعهد است، طبیعتا هر اقدامی‌در ارتباط با فروش الواح گلی ایران صورت بگیرد و یا هر مواردی غیر از برگشت آن الواح به ایران اتفاق بگیرد، جایگاهش در جوامع بین‌المللی کاملا با خدشه مواجه می‌شود و اختلافاتی برای همکاری علمی‌و فرهنگی با کشورهای دیگر را ایجاد خواهد کرد و اطمینان لازم کشورهای دیگر را نیز با توجه به آن که این موارد و موضوعات سیاسی کم و زیاد برای آنها هم اتفاق می‌افتد، نسبت به تعهداتی که کشورها نسبت به کنوانسیون 1970 دارند، کاهش خواهد داد.

به گفته این عضو کمیته میراث فرهنگی مجلس، ‌در این راستا حتی دانشگاه شیکاگو هم در جهت حمایت از این که الواح مربوط به ایران است و به صورت امانت در اختیارش بوده، اعتراض خود را به دادگاه صادرکننده این حکم عنوان کرده که متأسفانه دادگاه و قاضی این اعتراضات را هم رد کرده است.

همچنین عشرت شایق عضو کمیته فرهنگی کمیسیون اصل 90 مجلس درباره الواح ایرانی که در توقیف دادگاه آمریکاست، گفت: آمریکا که مدعی احقاق حقوق ملت‌ها در دنیاست الواح ایرانی را که از آن ایرانیان است، پس دهد.

شایق گفت: مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران نیز باید موضوع بازپس‌گیری الواح ایرانی را به شدت پیگیری کنند و میراث ملی ایرانیان را به کشور بازگردانند.

همچنین اسفندیار رحیم مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در یک مراسم معارفه سازمانی، درباره الواح ایرانی اظهار داشته است: در حال حاضر این الواح فقط توقیف شده‌اند و ما در دادگاه رسیدگی به این پرونده شرکت نکردیم، چون آن ‌را به رسمیت نمی‌شناختیم. 

وی درباره‌ علت تعویق در تاریخ برگزاری دادگاه الواح گفت: این موضوع از اختیارات ما خارج است و در این ‌باره کاری نمی‌توانیم انجام دهیم چون به سیستم قضائی آمریکا مربوط می‌شود.

عابدین صالح، نماینده سازمان تربیتی، علمی‌و فرهنگی ملل متحد نیز در نشست مشترک صندوقهای سازمان ملل متحد در ایران درخصوص بازگرداندن الواح گلی دوره هخامنشیان به ایران اظهار داشته است: در این خصوص ایران وضعیت را به یونسکو اطلاع داد و خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه شیکاگو، دولت ایران و یونسکو در یک جهت قرار گرفته‌اند و خواستار حل مسئله هستند.

در عین حال دکتر محمد توکل، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران طی نامه‌ای به دبیران کل کمیسیون ملی یونسکو در کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، سوئیس، سوئد و ژاپن حکم دادگاه شیکاگو در مورد حراج مجموعه الواح ایرانی را محکوم کرده و خواستار بازگرداندن این آثار فرهنگی ارزشمند به جمهوری اسلامی‌ایران شد.

کد خبر 14001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز