گروه سیاسی: رئیس‌جمهور دیروز قانون تشکیل2 وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» را رسما ابلاغ کرد و حالا بعد از تعطیلات مجلس اتفاقی که باید بیفتد معرفی وزیران این دو وزارتخانه و 2 وزارتخانه دیگر است که هم‌اکنون با سرپرست اداره می‌شود.

پیش از این محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری درخصوص زمان اعلام نام وزرای 4 وزارتخانه به مجلس، گفته بود: بعد از تعطیلات مجلس، 4 وزیر به‌طور همزمان برای گرفتن رأی اعتماد به خانه ملت معرفی می‌شوند و قبل از آن درخصوص گزینه‌های احتمالی وزارت سخنی به‌میان نخواهد آمد.اشاره میرتاج‌الدینی علاوه بر 2 وزارتخانه‌ای که احمدی‌نژاد دیروز قانون تشکیل آنها را رسما ابلاغ کرد؛ به وزارت ورزش و جوانان است که هم‌اکنون با سرپرستی محمد عباسی وزیر تعاون دولت دهم اداره می‌شود و وزارت نفت است که با سرپرستی محمد علی آبادی مدیر سابق ورزش کشور در دولت نهم اداره می‌شود.

2 وزیر مقبول

2 وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» با حکمی که محمود احمدی‌نژاد25 اردیبهشت برای وزیر کار و وزیر بازرگانی زد؛ یکی با سرپرستی عبدالرضا شیخ‌الاسلام و دیگری با سرپرستی مهدی غضنفری اداره می‌شود، هرچند وزارتخانه‌هایی که 8 تیرماه تشکیل آنها در مجلس به تصویب رسید و به تبع آن بخشی از مناقشه دولت و مجلس درباره ادغام وزارتخانه فروکش کرد؛ حداقل به اسم و حداکثر در شرح وظایف؛ غیر از آن وزارتخانه‌هایی هستند که دولت شیخ‌الاسلام و غضنفری را به‌عنوان سرپرستشان معرفی کرده است و محتمل به‌نظر می‌رسد که محمود احمدی‌نژاد حداقل برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سرپرست معرفی کند تا وزیر.

در صورت معرفی شیخ‌الاسلام و غضنفری به‌عنوان وزیران 2 وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت به مجلس؛ کمتر محتمل به‌نظر می‌رسد که نمایندگان مردم در بهارستان به این دو وزیر رای اعتماد ندهند کما اینکه مطرح نشدن نامی غیر از این دو وزیر دولت دهم برای این دو وزارتخانه خود موید اقبال نسبی بهارستان به شیخ‌الاسلام و غضنفری است؛ اما نمایندگانی که زمانی به محمد علی آبادی برای تصدی وزارت نیرو رای اعتماد ندادند؛ هیچ اقبالی هم به ادامه مدیریتش بر پیچیده‌ترین و ثروتمندترین وزارتخانه کشور ندارند؛ چه اینکه حضور ناموفق او به‌عنوان مدیر نفتی ایران در اجلاس اوپک و انتقاد از سخنرانی‌او به زبان انگلیسی در این اجلاس، خود امتیازی منفی برای تصدی پست وزارت نفت توسط او شده و احتمال رای اعتماد مجلس به یکی از معتمدترین یاران احمدی‌نژاد که جواد خیابانی او را پدر ورزش ایران می‌داند به حداقل ممکن رسیده است.

آشنایی با نفت نداشتم

علی آبادی که زمانی در مقابله با تمام انتقادها برای سرپرستی‌اش بر وزارت نفت گفته بود از سال 54 تاکنون با صنعت نفت آشناست در گفت‌وگو با همشهری گفت که قبل از اینکه به وزارت نفت بیایم شناخت دقیقی از آن نداشتم اما انصافا در این مدت کوتاهی که در این وزارتخانه شروع به کار کردم، دریافتم که بدنه وزارت نفت بسیار منضبط و توانمند است.وی درباره اینکه روال پیشروی کارها در مدت سرپرستی‌اش بر وزارت نفت چگونه بوده است ؟گفت: حوزه نفت از لحاظ اکتشاف، استخراج و دیگر مسائل پر از مخاطره است ولی چون در بدنه این وزارتخانه نیروهای اعتقادی و ارزشی کار می‌کنند، کارها به‌خوبی پیش می‌رود.

سرپرست وزارت نفت با اشاره به‌وجود نیروهای بسیجی در بدنه وزارت نفت ابراز داشت: حضور بیش از 65 هزار نیروی بسیجی سازمان یافته در وزارت نفت، گویای عمق اعتقادات و باورهای آنها به اعتلای کشور است. وی نفت را از خلقت‌های خداوند دانست و گفت: این محصول توسط انسان قابل تولید نیست و ما آن را فقط برداشت می‌کنیم و اگر برداشت‌های ما بی‌رویه باشد خیلی زود، این ماده ارزشمند را از دست خواهیم داد.

گزینه‌های نفت

شاید محمود احمدی‌نژاد با علم به عدم اقبال احتمالی مجلس به این مدیرش که یک‌بار هم از آزمون اعتماد مجلس رد شده است؛ بخواهد وزیر دیگری را برای پراهمیت‌ترین وزارتخانه کشور معرفی کند؛ کسی که می‌تواند از میان کسانی باشد که پیش از تعیین علی‌آبادی به‌عنوان سرپرست وزارت نفت؛ با آنها درباره سرپرستی این وزارتخانه گفت‌وگو شده بود و این مسئولیت را نپذیرفته بودند.
مدیرانی چون پرویز فتاح وزیر سابق نیرو، جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز، احمدقلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت یا حتی سیف‌الله جشن‌ساز مدیرعامل شرکت تامین مالی نفت برای تصدی این سمت مطرح شده‌اند.

شاید در میان تمام این وزارتخانه‌ها تعیین وزیر ورزش و جوانان خود حدیثی دیگر دارد. رئیس‌جمهور که سرانجام بعد از حرف و حدیث‌ها و کش و قوس‌های فراوان بین مجلس و دولت حاضر شده بود گزینه پیشنهادی‌اش برای وزارت ورزش و جوانان را در آن نامه جنجالی که انتقاداتی را به مصوبه12 دی‌ماه سال 89 مجلس وارد کرده بود، به نمایندگان معرفی کند؛ نتوانست برای حمید سجادی از مجلس رای اعتماد بگیرد. او وقتی محمد عباسی وزیر تعاونش را با حفظ سمت به سرپرستی وزارت ورزش و جوانان معرفی کرد؛ گمانه‌ها به این سمت سوق پیدا کرد که احمدی‌نژاد قصد ادغام وزارت تعاون با وزارت ورزش و جوانان را دارد اما مصوبه 8 تیر ماه مجلس که رای به ادغام وزارت تعاون با 2 وزارتخانه رفاه و کار داد؛ این فرضیه را کلا رد کرد.

حالا محمد عباسی که شهریور ماه سال 89 با رای لرزان 163؛ به وزارت تعاون رسیده بود؛ بنا به سوابق نداشته‌اش در امور ورزش و جوانان چندان اقبالی برای ثبت نام خود به‌عنوان نخستین وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ندارد. علی سعیدلو رئیس سازمان منحل شده تربیت بدنی اگرچه گمانه انتصابش به‌عنوان سفیر در یکی از کشورهای قاره آمریکا شنیده می‌شود اما همچنان محتمل‌ترین گزینه احمدی‌نژاد برای وزارت ورزش و جوانان است. در این میان نام فدا حسین مالکی سفیر ایران در افغانستان که سابقه عضویت در هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس را نیز دارد مطرح است.

کد خبر 139911
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز