گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: تورم به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان رسید و قیمت کتاب‌های درسی سال تحصیلی 91-90 نسبت به کتاب‌های سال پیش 15‌درصد گران‌تر شده‌است.

کتاب

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در این‌باره به فارس گفت: توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از 15 شهریور‌ماه در استان‌های کشور به‌جز تهران آغاز می‌شود و در تهران نیز توزیع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از 20شهریور‌ماه انجام خواهد شد. محی‌الدین بهرام‌محمدیان اظهار کرد: قیمت‌ کتاب‌های سال تحصیلی 91-90 نسبت به سال قبل حدود 15‌درصد افزایش خواهد یافت.

یارانه‌ها مقصر هستند

وزارت آموزش و پرورش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان را با یارانه دولتی چاپ و توزیع می‌کند پیش از این و در آخرین سال دوره قبلی ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، در چاپ کتاب‌های درسی خطایی انجام داد که مشکلاتی را در پی داشت. در سال 88 کتاب‌های درسی سال تحصیلی 89-88 با درج دو نوع قیمت چاپ شد و مسئولان علت آن را تخصیص دیرهنگام یارانه برای این امر اعلام کردند. احمد حسینی، مدیرکل دفتر چاپ و توزیع کتب درسی آموزش و پرورش تابستان 88 در این‌باره گفت: امسال روی 80‌درصد کتاب‌ها قیمت تمام شده و روی 20‌درصد آنها دو قیمت تمام شده و فروش در سراسر کشور نوشته شده است. به این خاطر که یارانه تخصیص یافته از سوی دولت زمانی در اختیار ما قرار گرفت که 80‌درصد کتاب‌ها عملاً تولید شده بود.

بدون یارانه 20‌درصد، با یارانه 15‌درصد

البته معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش نیز سال88 در این باره اعلام کرد: دولت یارانه کاغذ را نداده و قرار شده تا کتاب‌های درسی را به قیمت تمام‌شده به دانش‌آموزان بفروشیم و یارانه 950 تومانی را هم از دانش‌آموز بگیریم. در این صورت تا 80‌درصد، قیمت کتاب‌ها گران‌تر می‌شد. خوشبختانه تأمین منابع شد و یارانه دولت اختصاص یافت.به هر روی اکنون نیز با رشد 15‌درصدی قیمت کتاب‌های درسی روبه‌رو هستیم.ظاهرا تغییرات احتمالی محتوایی ایجاد شده در کتاب‌های درسی نیز در قیمت تمام شده آن بی‌تأثیر نبوده و تغییر کتاب‌های درسی پیش از آنکه در محتوا باشد در قیمت آنهاست.

افزایش 10‌درصدی شهریه غیردولتی‌ها

شهریه مدارس غیردولتی نیز امسال رسما 10‌درصد افزایش یافت البته اغلب مدارس غیردولتی این شهریه را ناکافی می‌دانند و به عناوین مختلف شهریه به‌مراتب بیشتری از خانواده‌ها دریافت می‌کنند. برای اثبات این سخن کافی است تا سری به مدارس غیردولتی بزنید و شهریه آنها را با شهریه اعلام شده از سوی آموزش و پرورش مقایسه کنید البته از دیدگاه آموزش و پرورش دریافت شهریه در مدارس غیردولتی و در مدارس دولتی «کمک‌های داوطلبانه» با توافق خانواده دانش‌آموزان و مدرسه مشکلی ندارد. معمولا هم مدارس برنده هستند البته نه دولتی‌ها بلکه از نوع غیردولتی که به گفته وزیر آموزش و پرورش چون رقابتی اداره می‌شوند می‌توانند هر‌کاری بکنند.

کد خبر 139894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز