جمعه ۱۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک ماه پس از زخمی شدن در انفجاری در کاخ ریاست‌جمهوری، علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور یمن روز پنجشنبه برای نخستین بار در مقابل دوربین‌ها ظاهر شد.

یمن

به نوشته روزنامه الحیات، صالح در پیام ویدئویی ضبط شده، درحالی‌که چهره‌اش سوخته و دست‌هایش پانسمان شده بود، مجددا مخالفان خود را به رجوع به قانون اساسی و تقسیم قدرت در چارچوب آن فراخواند و حمایت خود را از تلاش‌های عبدربه منصور الهادی معاون خود برای گفت‌وگو با مخالفان اعلام کرد اما به موضع خود در قبال ابتکار عمل مطرح شده درباره انتقال قدرت به معاونش هیچ اشاره‌ای نکرد.
وی که از آغاز تا انجام سخنرانی خود به‌مدت حدودا 8 دقیقه از جای خود تکان نخورد، با اشاره به انجام 8 عملیات جراحی موفق، ضمن اذعان به ضرورت تقسیم قدرت در کشور، خطاب به افرادی که دمکراسی را به اشتباه فهمیده اند، گفت: قانون اساسی یمن مبتنی بر تکثر سیاسی و حزبی و آزادی بیان طرف‌های حاکم و مخالف است اما این روزها، مخالفان با ایجاد مشکلات برای مردم، نگرانی‌هایی را در میان ملت دامن می‌زنند.

رئیس‌جمهور یمن درحالی‌که برخلاف همیشه سر خود را با دستار سنتی یمنی پوشانده بود، با تاکید بر ضرورت بازنگری در تمام مواضع گروه‌های سیاسی به‌صورت مسئولانه، موافقت خود را با مشارکت تمامی گروه‌های سیاسی مخالف و موافق در چارچوب برنامه‌ای مورد اجماع مردم اعلام کرد. او تایید کرد که نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و ده‌ها نفر دیگر از مقامات دولتی در این حمله زخمی شده و در عربستان تحت مداوا هستند. اما اندکی پس از رونمایی از صالح در مقابل دوربین‌ها، طرفدارانش به نشانه شادی به خیابان‌ها ریختند و به‌علت شلیک گلوله‌های واقعی در این مراسم، 11 نفر کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند.

این درحالی است که هواداران صالح روز گذشته با شعار «جمعه شکر و سپاسگزاری از خدا» در صنعا تظاهرات کردند. دیروز مخالفان هم مانند جمعه‌های گذشته در خیابان‌ها تظاهرات کردند و بعد هم نماز جماعت خواندند. در همین حال، یکی از مخالفان دولت از ابتکار عمل جدیدی از سوی معاون رئیس‌جمهور برای پایان دادن به بحران سیاسی در کشور پرده برداشت.براساس این طرح جدید به‌عنوان جایگزین ابتکار عمل شورای همکاری خلیج‌فارس، صالح برای مدت زمانی طولانی‌تر از مدت زمان پیشنهادی ابتکارعمل‌های پیشین در قدرت باقی خواهد ماند.

در این طرح همچنین تشکیل دولت انتقالی به رهبری مخالفان و تغییر زمان انتخابات ریاست‌جمهوری بدون انتقال قدرت به‌طور کامل به معاون رئیس‌جمهور پیشنهاد شده است.این درحالی است که یک مقام بلندپایه از مخالفان دولت این طرح را گامی رو به عقب دانسته و تاکید کرده که اپوزیسیون از مواضع خود درباره ضرورت خروج صالح از قدرت عقب نخواهد نشست.از سوی دیگر، حسن اللوزی وزیراطلاع‌رسانی یمن بر ضرورت پاسخگویی مخالفان دولت به فراخوان صالح برای خارج کردن کشور از بحران جاری تاکید کرد. این درحالی است که حسن زید از اعضای شورای رهبری ائتلاف مخالفان دولت با اشاره به عدم‌مخالفت اپوزیسیون با بقای صالح در دوره انتقالی در قدرت، تصریح کرد: علت این امر هم شرایط کنونی است که این امر را اقتضا می‌کند.

کد خبر 139792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز