سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

سیدمحمدهادی ایازی * 1-ماه شعبان المعظم در تقویم اسلامی ما بسیار خاص است و ولادت بزرگان دین در این ماه جلوه باشکوهی به آن داده است.

ولادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، حضرت امام سجاد(ع)، حضرت عباس(ع) و ولادت عصاره خلقت و موعود آخرت حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه) از آن جمله است که بر همه شما عزیزان پیرو آن ستاره‌های آسمان ولایت مبارک‌باد. در تاریخ بشریت جنگ‌های بسیاری رخ داده است، در این نبردها که با هر انگیزه و دلیلی شعله‌ور می‌شد، عده‌ای کشته و البته به تعداد بیشتر معلول و ناقص‌العضو می‌شدند. به هر نسبت که جوامع به لحاظ نهادهای مدنی پیشرفت کرده به همان نسبت برای طبقات و اقشار مختلف مخصوصاً گروه‌ها و طبقات اجتماعی و انسانی معلول جسمی، در جهت تأمین زندگی و مایحتاج آنان چاره‌اندیشی شده است. نگاه انسانی به این بندگان خدا وقتی که با آموزه‌های رأفت‌آمیز دین آمیخته شود، مسئولیت مدیران اجتماعی و فرهنگی را در این زمینه دوچندان می‌کند.

2-در کشور ما علاوه بر معلولان مادرزادی و یا دچار نقص ناشی از حوادث، گروهی از جانبازان 8 سال دفاع مقدس را داریم که چشم‌و‌چراغ کشور بوده و همه ما و انقلاب اسلامی مدیون آنان هستیم. تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری بر رسیدگی به نیازهای ورزشی، فرهنگی و اجتماعی این عزیزان وظیفه مدیران مربوطه را دو چندان کرده است. البته بعضی از نهادهای مسئول در زمینه رسیدگی به امور جانبازان خدمات ارزنده‌ای به این عزیزان ارائه می‌کنند و باید هم به بهترین وجه ممکن به امور درمانی و خدماتی آنان رسیدگی کنند. اما همه نیازهای این عزیزان به خدمات درمانی محدود نمی‌شود و نیازهای حرکتی و ورزشی برای آنان بعضاً از درمان‌های شیمیایی و دارویی ضروری‌تر است. مدیریت فرهنگی شهر تهران که معتقد به مدیریت کارآمد دینی است به همه اقشار و گروه‌های اجتماعی به‌عنوان شهروند محق، به‌گونه‌ای یکسان می‌نگرد و در چارچوب وظایف و ماموریت‌ها باید بسته به نیازهای آنان برنامه‌ریزی و طراحی راهبردی داشته باشد. در چارچوب این تعهد و رسالت در مدیریت فرهنگی شهر، تلاش کرده‌ایم تا در زمینه آماده‌سازی‌ امکانات لازم برای معلولان عموما و جانبازان دفاع مقدس خصوصا در کلانشهر تهران اقدامی هرچند کوچک انجام دهیم.

3-روز گذشته آرزوی 3 ساله مدیریت شهری در افتتاح مجموعه فرهنگی و ورزشی ویژه معلولان و جانبازان محقق شد. این مجموعه به نام بلند و بی‌همتای بزرگ‌ترین جانباز، ایثارگر و به بیان زیبای سید مهدی شجاعی، سقّای‌آب‌و‌ادب حضرت باب الحوائج ابوالفضل العباس(ع) قمربنی‌هاشم در آستانه ولادت باسعادتش متبرک شد و به دست پیروان و دوستدارانش افتتاح شد. اغراق نیست اگر گفته شود که مجموعه ورزشی و فرهنگی قمربنی‌هاشم (جانبازان) در منطقه 20 شهرری در نوع خود در ایران بی‌نظیر است. این مجموعه ورزشی ظرفیت و امکانات لازم برای برگزاری مسابقات در حد بین‌المللی را خواهد داشت و این یعنی ایجاد یک فرصت مناسب برای جذب ورزشکاران حداقل معلول در کشورهای پیرامونی و ایجاد فضای کار و اشتغال برای معلولان عزیز که می‌توانند نقش راهبری و هدایت این مجموعه ورزشی را بر عهده داشته باشند.

4-فردا ولادت با سعادت زیباترین روح پرستنده، لطیف‌ترین آفریننده دعا، حضرت سیدالساجدین امام سجاد(ع) است. این روز نیز مبارک‌باد. شاید این ویژگی در هیچ‌یک از دیگر ادیان نباشد که در اسلام عموماً و تشیع خصوصاً وجود دارد که برای ابعاد گوناگون زندگی انسان‌ها، موضوعاتی برای گرامیداشت‌ها دارد که این روز به‌عنوان روز بیمار نامگذاری و متبرک شده‌است. رسیدگی به سلامت عمومی شهری در کشورهای توسعه‌یافته، از ماموریت‌ها و وظایف شهرداری‌ها و مدیریت‌های شهری محسوب می‌شود ولی در کشور ما که هنوز مدیریت واحد شهری تحقق نیافته، مدیریت فرهنگی با احداث سراهای محلات نسبت به توسعه خانه‌های سلامت اقدام کرده است. ما در تهران در حال حاضر 374 خانه سلامت در محلات تهران داریم که فرصت مناسبی است تا ساکنان محلات از این امکانات استفاده کنند.

5-جشن‌های شعبانیه و برگزاری مراسم به همین مناسبت‌ها در مساجد و بوستان‌ها به چهره شهر نشاط بخشیده است. امسال نیز حدود 4 هزار سامانه نشاط در سطح شهر تهران پیش‌بینی شده است. بزرگ‌ترین جشنواره امسال با عنوان «قنوت انتظار» در بوستان آزادگان در جنوب شهر در حال اجراست. استقبال مردم با صفای مناطق جنوبی شهر از این جشنواره، خستگی را از تن مدیران و عوامل اجرایی به‌در کرد.

* معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

کد خبر 139585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز