دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

علی شاکری: بسکتبال ایران پس از قطع ارتباط با «اونیکا» سرمربی نیجریه‌ای‌ در تکاپوی انتخاب یک سرمربی کارآمد است؛ مربی که توانایی‌های او بیشتر از اونیکا و سرمربیان خارجی قبلی تیم ملی باشد.

توقع از بسکتبال پس از کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی بالا رفته است و محمود مشحون این موضوع را کاملاً درک می‌کند و می‌داند که بسکتبال ایران در مقطع فعلی نسبت به سایر همتاهای آسیایی خود چه پتانسیل بالایی دارد. تیمی با میانگین قدی و سنی ایده‌آل که هر مربی خارجی و داخلی را ترغیب می‌کند هدایت چنین مجموعه‌ای را در دست گیرد.

محمود مشحون در مورد پروسه استخدام سرمربی جدید در گفت ‌وگو با همشهری ورزشی به تفصیل سخن می‌گوید:  « به این نتیجه رسیدم که هر چه زودتر جلسه هیأت رئیسه را با حضور نمایندگان کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی تشکیل دهم تا با همفکری و مشورت آنان بتوانیم بسکتبال را از بن‌بست فعلی نجات دهیم.»

البته فدراسیون بسکتبال پس از آنکه رسماً و محترمانه عذر «اونیکا» را خواست رایزنی‌های خود را برای جانشین وی آغاز کرد. نخستین ارتباط با «زوران» برقرار شد. مرد  سرشناس فدراسیون جهانی بسکتبال و رئیس کمیته آموزش که قبلاً با تأیید او «نناد تریکوویچ» و «بوسنیاک» به بسکتبال ایران معرفی شده بودند.

در میان این دو «بوسنیاک» سرنوشت تلخی داشت و در ترکیه در حالی که تیم ملی ایران مشغول بازی‌های تدارکاتی بود، بدون خداحافظی رفت، اما «نناد» با وجود آنکه کارش مورد تأیید همگان بود با انگ دلال که از سوی مخالفان فدراسیون به وی زده شد با وجود میل و علاقه فدراسیون به ادامه همکاری با این مربی او با  اتمام قراردادش حاضر به تمدید نشد. مشحون درباره نتیجه فعالیت‌های زوران می‌گوید: «او نیز نتوانسته گزینه مورد نظرش را به ما معرفی کند، مربی‌ که بتواند از عهده اداره تیم ملی کنونی ایران برآید.»

آنالیز  اونیکا
اینکه چرا فدراسیون بسکتبال با وجود موفقیت نسبی تیم ملی با اونیکا تمایلی به تمدید قرارداد نداشت، از جمله سئوالاتی است که هنوز پاسخ روشنی به آن داده نشده. مربی‌ که گفته می‌شود در جریان مسابقات بازی‌های آسیایی دوحه با تیم ملی بحرین وارد مذاکره شده بود؛ مشحون در این باره می‌گوید: «اونیکا اگر خالص‌تر کار کرده بود و در گزینش بازیکنان دقت می‌کرد، تیم ایران شانس دستیابی به عنوان بهتری را نیز داشت.

او در بازی دوم با قطر دچار اشتباه شد و با کشاندن بازی به زیر حلقه تیم حریف و عدم استفاده از شوت‌های سه‌امتیازی شانس پیروزی تیم ایران را گرفت و یا در بازی حیاتی با سوریه با بیرون نشاندن صمد نیکخواه بهرامی موقعیت تیم را به مخاطره انداخت و می‌گفت او را برای لحظات بحرانی بیرون گذاشته‌ام، این در حالی بود که تیم ایران در همان بازی با بحران دست و پنجه نرم می‌کرد و من مجبور شدم که از طریق تلفن همراه رضا مشحون و حسن نوربخش او را متوجه اشتباهاتش سازم. من هم خبر حضور «اونیکا» را در بحرین شنیدم، اما هنوز رسما خبری در این باره منتشر نشده است.»

هنوز وقت داریم
بازی‌های غرب آسیا نخستین میدانی خواهد بود که تیم ملی باید پس از دوحه در آن شرکت کند. بازی‌هایی که تیرماه سال آینده برگزار می‌شود. رئیس فدراسیون بسکتبال با رد از دست رفتن زمان معتقد است که هنوز وقت داریم؛ «دوست داریم تا بهمن‌ماه  مربی دلخواه خود را پیدا کنیم، در آن صورت او می‌تواند با دیدن بازی‌های مهم  لیگ برتر پدیده‌های جام را شناسایی کند. اگر این چنین نشد، مجبوریم فکر دیگری کنیم.»

این جمله یعنی اینکه هدایت تیم ملی بسکتبال را باید به مربیان ایرانی سپرد. مربیانی که هم‌اکنون روی نیمکت مدعیان لیگ برتر نشسته‌اند. «در صورت ناچاری راهی جز استفاده از مربیان ایرانی نداریم. هر فردی که افتخار مربیگری تیم ملی ایران را به دست آورد، مهران حاتمی هم در کنار او خواهد بود. حاتمی بهتر از هر مربی دیگری با زیر و بم تیم ملی آشنا است.»

مشحون این نکته را هم اضافه می‌کند: «مربی ایرانی برگزیده باید حتما از حاتمی قوی‌تر باشد.»

تیم ملی با ترکیبی تازه
واقعیت این است که بازیکنان حاضر در بازی‌های آسیایی دوحه همه سرمایه‌های این رشته نبودند؛ بازیکنانی مثل جابر روزبهانی، هومن رضایی، حامد سهراب‌نژاد و ... که می‌توانستند در جمع 12 نفره بازیکنان تیم ملی حضور داشته باشند. مطمئنا در فراخوان جدید تیم ملی در راه بازی‌های غرب آسیا چهره‌های جدیدی به اردو دعوت خواهند شد و مشحون تضمین نمی‌کند که همه آنهایی که در دوحه بوده‌اند در جمع دعوت‌شدگان حاضر خواهند بود: «خوشبختانه ما بازیکن مسن نداریم ولی مطمئن باشید که بازیکنان بی تفاوت و آنهایی که انتظارات را در دوحه برآورده نکردند، دعوت نخواهد شد. ما آمارهمه بازیکنان را داریم و براساس آن عمل خواهیم کرد. پنج بازیکن بالای دو متر و هفت سانتی‌متری که بنا به دلایلی در تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی نبودند در فهرست جدید حضور خواهند داشت.»

کد خبر 13941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز