پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

علی شاکری: رویارویی فدراسیون بسکتبال و دلخوری آنان از برخی مربیان برجسته داخلی به دلیل عدم همکاری در ماه‌های گذشته با تیم‌های ملی وارد فاز جدیدی شده است.

ابتدا رضا مشحون مدیر تیم‌های ملی پس از بازگشت از دوحه و در بحبوحه تصمیم‌گیری پیرامون حفظ و جدایی اونیکا مربیان داخلی را فاقد علم روز بسکتبال خواند و متعاقب آن محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال در مصاحبه رسمی با رسانه‌ها در روز
17 دی‌ماه در تالار هندبال مهر تایید مجدد بر صحبت‌های برادر کوچکترش و مدیر تیم‌های ملی می‌زند.

محمود مشحون می‌گوید: من نگفتم مربیان ایرانی علم‌گریز هستند بلکه گفتم آنان به دنبال دانش روز نیستند و این درست همان حرفی است که رضا مشحون چند روز پیشتر گفت.
SMSهای  رد و بدل شده پس از شکست مقابل اردن و آرزوی ناکامی تیم در بازی‌های آسیایی از سوی مخالفین (بنا به روایت مشحون) او را واداشت در سایه این درخشش قاطع‌تر از همیشه جواب منتقدین را بدهد. هرچند که رئیس فدراسیون بسکتبال معتقد است از زحمات همه در کسب این موفقیت تشکر کرده است. «هیچ اهانتی نکردم، لازم ندیدند با ما همکاری کنند، دست دوستی به ما ندادند.

حق هم دارند حقوق‌های دو میلیونی آنها حالا هفتاد میلیون شده است، درست دو برابر حقوق و مزایای «اونیکا» سرمربی تیم ملی. هیچ نیازی هم ندارم که دست دوستی به من بدهند، من مسئولیتی ملی دارم و مثل یک پدر به این مسائل نگاه می‌کنم.  سرمان را انداختیم پایین، داریم کار خود را می‌کنیم.»

این سوال نیز همواره مطرح است چطور این دسته از مربیان که پیش تر سابقه همکاری با فدراسیون در رده‌های مختلف را داشته‌اند، در دوره‌های بعد، از قبول مسئولیت  طفره رفته‌اند؟ آیا تقاضایی غیر از مسائل فنی و مدیریتی چون  نرمش در مقابل پیشنهادات هم در میان بوده است. «همه این‌ها بهانه است، قهرمان آسیا شدند ترسیدند که دیگر نتوانند چنین مقام‌هایی را تکرار کنند. هر کدام بهانه‌های مختلفی داشتند. یکی وقت را بهانه کرد، دیگری مشکلات تحصیلی و خانوادگی، حالا همه پیغام و پسغام می‌دهند که ما هستیم، ما دلمان با شما و تیم ملی بود.»

محمود مشحون در خاتمه با یادآوری این نکته که از انتقاد رسانه‌ای هیچ هراسی ندارد،‌ گفت:‌«آنها هم در موفقیت حاصله سهم داشتند. بیان کمبود و کاستی‌ها ما را هوشیارتر ساخت و در مقابل حرف‌های ناصواب هم خیال‌مان راحت بود که کار ما درست است.»وی در جواب اعتراض مربیانی که متهم به نداشتن دانش روز شدند، یادآور شد: «اگر هر کدام آنان حرفی دارند و در این زمینه پاسخی، بنده حاضر به شرکت در مناظره و میزگردی هستم. سعید فتحی تنها مربی است که می‌تواند ادعای سهم‌خواهی از موفقیت تیم ملی را داشته باشد چراکه سهم عمده‌ای در پرورش بازیکنان فعلی داشت.»

کم لطفی‌کرده‌اند
مصطفی هاشمی سرمربی فعلی پتروشیمی که سابقه همکاری با تیم ملی بزرگسالان را در زمان مربیگری «نناد ترایکوویچ» دارد، در مورد اتهامات جدید وارده به مربیان داخلی می‌گوید: «انگ بی‌علمی زدن به مربیان داخلی کم‌لطفی است. با همه احترامی که برای عملکرد محمود مشحون و حسن نوربخش قائلم باید عنوان کنم من خودم لیسانس فیزیک کاربردی از دانشگاه شهید بهشتی را دارم، مربیان ایرانی تحصیلکرده‌ هستند و اگر اغراق نباشد، باید بگویم در حال حاضر ما بهترین مربیان آسیا را داریم.»هاشمی در یک موضوع با محمود مشحون اتفاق‌نظر دارد و آن اینکه تیم ملی بسکتبال در دوحه توانایی راهیابی به فینال را داشت.

«پیش‌بینی‌ام این بود که تیم ملی ایران در غیاب یائومینگ ستاره درخشان چینی‌ها در لیگ NBA می‌توانست  فینالیست بازی‌ها باشد و برای کسب قهرمانی شصت درصد  شانس داشت. قطر تیم پیری بود که با بخت و اقبالی بلند از شکست برابر تایوان گریخته بود و ما نباید در بازی دوم مغلوب این تیم می‌شدیم. آنان  حتی در بازی نهایی نای راه رفتن مقابل چین را هم نداشتند. تیم ایران با توجه به نوع بازی‌اش می‌توانست در فینال چین را هم مغلوب کند. من یک بار همراه با نناد ترایکوویچ و مهران شاهین‌طبع دو بار همین تیم قطر را برده بودیم. بحث بازیکن خارجی توجیه مناسبی برای باخت به قطر نبود، چراکه آنان سالهاست با بازیکنان خارجی در میدان‌های آسیایی حاضر می‌شوند.»

سرمربی تیم آرارات در جواب اظهارات مشحون گفت: «زیر سئوال بردن دانش مربیان ایرانی بی‌انصافی است.»
علی توفیق در دفاع از مربیان ایرانی تأکید کرد: «ده مربی برتر فعلی ایران همگی از تحصیلات آکادمیک برخوردارند و وجهه علمی و اجتماعی آنان بر کسی پوشیده نیست. من در آمریکا مربیگری کرده‌ام ولی به صراحت می‌گویم که مربیان ما بسیار علمی‌تر از مربیان آمریکایی کار می‌کنند. در آمریکا فقط 20 بازیکن سطح بالا و تمام امکانات لازم را در اختیار مربی قرار می‌دهند، آیا نسبت به مربیانی که با حداقل امکانات بهترین نتایج را می‌گیرند و بازیکنان توانایی تحویل می‌دهند، قابل مقایسه هستند؟»

توفیق با اشاره به شاخص‌های تعریف شده علم تمرین،‌سبک بازی و عشق به کار را لازمه مربیگری بسکتبال می‌داند و می‌گوید: «خوشبختانه مربیان ایرانی این خصوصیات را تمام  و کمال دارند، وی می‌افزاید: «دیگر مثل چهل سال پیش و دوره پدرم (مجید توفیق از بزرگان بسکتبال در دهه چهل) نیست که لازم باشد برای دسترسی به یک کتاب چند ماه انتظار کشید. الان کامپیوتر کارها را آسان کرده است، با یک کلیک با حجم وحشتناک اطلاعات روبرو خواهید شد.»

علم‌گریز‌نیستیم
مهران شاهین طبع  از جمله مربیانی است که همانند هاشمی سابقه همکاری با فدراسیون بسکتبال را دارد. وی معتقد است همه مربیان به دنبال مسائل علمی هستند. «در همه جوامع علوم و فنون و دانش روز یکی است. در حرفه مربیگری هم اصولاً کسانی موفق می‌شوند که از دانش خوبی برخوردار باشند. کتمان نمی‌کنم در سطح کشور دامنه وسیعی از مربیان خوب نداریم. همانگونه که بازیکن و مدیر خوب ورزشی هم کم داریم اما مشکل ورزش ما همواره این بوده که در تعداد رضازاده‌ها با مشکل روبروایم.»

سرمربی تیم صباباتری به جز دانش به کاراکتر مربیان اشاره می‌کند و اینکه مربی باید حتماً از  کاراکتر خوبی بهره‌مند باشد: «مربیان بسکتبال ایران در درجه‌بندی مربیان آسیایی در زمره مربیان طراز اولی محسوب می‌شوند، شاید بعضی از ما نتوانستیم عزت نگهداریم ولی بهترین ارزیاب‌های ما همین جوانانی هستند که توانسته‌اند موفقیت‌های بسکتبال را رقم بزنند.»سرمربی سابق تیم جوانان آسیا با اعلام اینکه در صحبت‌هایش هیچ جهت‌گیری نسبت به مربیان خارجی و داخلی ندارد، گفت: «ارزش‌ها و اصول در چارچوب مربیگری روشن است و مربیگری شغلی است طاقت‌فرسا که چه مربی داخلی و چه مربی خارجی بیش از هر چیز به کاراکتر نیاز دارد.»

کد خبر 13076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز